Costul la întreținere este format din contribuții calculate pe număr de persoane și contribuții pentru suprafața utilă, denumite și cota parte de proprietate. Din totalul facturilor, primele cheltuieli scăzute sunt datoriile la asociație.
Conform articolului 36, alineatul 1 din HG 400, în cazul în care în blocul în care locuiești se desfășoară orice activitate comercială, precum un cabinet de avocatură sau frizerie, atunci „administratorul este obligat ca înainte de defalcarea pe persoane și apartamente a sumelor adunate din facturi să scadă din acestea cheltuielile convenite de adunarea generala a locatarilor cu proprietarii spațiilor comerciale. Apoi, sumele ramase se împart pe număr de persoane sau cotă parte de proprietate”.
Din ce este format costul la întreținere
Adunarea generală este cea care hotărăște dacă persoanele care locuiesc la etajul 1, parter sau demisol trebuie să plătească pentru lift. Ridicarea gunoiului, vidanjare și deratizarea se împarte pe număr de persoane. Costul curentului electric consumat pe scara blocului, în boxe sau alte spatii comune sau consumat de hidrofoarele din subsol, se împarte tot la numărul de locatari.
Dacă la scara blocului sau la branșament nu există contoare pentru apă caldă/ rece, nu se va ține cont de contoarele de măsurare din apartamente. Conform articolului 38, alineatul 2, consumul se determină în sistem pausal.
Atunci când nu toate apartamentele sunt prevăzute cu aparate de măsură, adunarea generală are rolul de a stabili citirea consumurilor, repartizarea cheltuielilor și modalitățile de plată. Costul apei și al gazului nu este unul fix. El diferă de la o lună la alta.
Cota parte din proprietate reprezintă raportul suprafeței totale utile a locuinței, față de totalul suprafeței utile a tuturor locuințelor din condominiu. Aceste cheltuieli sunt cele care țin de lucrările de întreținere, reparații, consolidări, încălzirea spațiilor comune.
Mai sunt incluse și costurile pentru consumul de apă și canalizare, pentru salariile personalului și produsele consumabile.
Cheltuielile care sunt acoperite de fondul de reparații
Fondul de reparații este o componentă importantă a facturii de întreținere pentru proprietarii de apartamente. Cheltuielile care sunt acoperite de fondul de reparații includ:
- reparații ale clădirii și ale infrastructurii comune, cum ar fi acoperișul, fațada și lifturile
- reparații la conducte și rețelele de apă și canalizare
- achiziționarea și înlocuirea echipamentelor comune, cum ar fi interfonul, camerele de supraveghere și sistemele de securitate
- întreținerea și curățarea spațiilor comune, cum ar fi scările, holurile și curtea
- costurile cu asigurarea clădirii și a infrastructurii comune
- înlocuirea și repararea ferestrelor, ușilor și a altor elemente ale clădirii.
Cheltuieli comune și cheltuieli individuale
Cheltuielile comune includ costuri pentru întreținerea și reparația elementelor care sunt utilizate de toți proprietarii de apartamente. Acestea includ, costurile pentru:
- întreținerea clădirii și a spațiilor comune, cum ar fi scările, holurile și curtea, așadar curățenie și salubritate
- utilități comune, cum ar fi apa și energia electrică utilizată în holuri, ascensoare și alte spații comune
- întreținerea și reparația sistemelor comune, cum ar fi interfonul, camerele de supraveghere și sistemele de securitate.
Cheltuielile individuale includ costurile pentru întreținerea și reparația elementelor care sunt utilizate doar de proprietarii de apartamente. Acestea includ:
- utilitățile specifice apartamentului, cum ar fi apa, căldura și energia electrică
- reparații ale ferestrelor, ușilor și a altor elemente specifice ale apartamentului
- îmbunătățiri ale apartamentului, cum ar fi renovările și modificările personalizate, potrivit Fanatik.