În 2020, o anchetă jurnalistică a mai multor publicații din diverse țări europene trageau un semnal de alarmă vizavi de o puternică acțiune de lobby rusesc. Acțiunea coordonată de la Moscova luase ființă în 2014. Și România era pe lista țărilor unde aveau să se încerce ”îmbunarea politicienilor” de către ruși.
Concluzia anchetei a fost că strategi politici ruși au cheltuit bani grei pentru o campanie de susținere a anexării Crimeei. Campania a vizat o sumă de parlamentari europeni.
Mare om de PR, Sargis Mirzakhanyan
Acțiunea a fost construită de Sargis Mirzakhanyan, un expert în relații publice angajat de Duma de Stat din Rusia. Grupul lui Mirzakhanian a oferit bani politicienilor europeni pentru a propune moțiuni proRusia în legislativele din țările lor. Și a plătit și activiști de extremă dreapta pentru a publica articole proKremlin în mass-media europene.
Mirzakhanian și angajații săi au acționat sub umbrela unei companii numite International Agency for Contemporary Politics. Apoi, în 2017, a mai apărut o companie numită Hemingway Partners. Aceasta a fost înființată de Satenik Markaryan, mama expertului în PR Mirzakhanian.
Activitatea International Agency for Contemporary Politics includea o arhivă de 20.000 de e-mailuri trimise și primite între 2007 și 2017. Ahriva a fost spartă de hackeri ucraineni. Mirzakhanian a lucrat și ca asistent al lui Igor Zotov, un deputat rus. Emailurile au dat imaginea de ansamblu a operațiunii prin care politicieni din blocul comunitar trebuieau să contribuie la promovarea agendei Moscovei.
International Agency for Contemporary Politics este descrisă într-o prezentare PowerPoint găsită în e-mailuri scurse presei ca fiind o „asociație închisă de profesioniști” care urmărește „să coopereze cu principalele partide parlamentare din UE și cu politicieni”. Alte prezentări au arătat că România, Austria, Germania, Italia, Bulgaria, Grecia, Cipru, Letonia și Turcia erau țări-țintă ale grupului.
Lobby prin Europa
În prezentările grupului Hemingway Partners se spune că unul dintre obiectivele asociației era organizarea de mitinguri în țările UE împotriva sancțiunilor antirusești. Mișcările ar fi fost „în sprijinul voinței locuitorilor Crimeei și al politicii externe a Federației Ruse”.
Printre victorii se menționează o rezoluție a Consiliului regiunii italiene Veneto. Aceasta recunoștea anexarea Crimeei de către Rusia și condamna sancțiunile antirusești. O altă reușită s-a consemnat undeva la începutul lui 2016 când un deputat italian de extremă dreapta a scris un editorial în care a denunțat decizia UE de a desemna Rusia ca stat terorist ca fiind „o greșeală gravă” care „alimentează conflictul prin negarea adevărului istoric”.
Mirzakhanian i-a trimis unemail unuia dintre angajații săi, în aprilie 2016, despre această rezoluție. „Este o bombă! Din punctul de vedere al presei, aceasta va fi, cel mai probabil, cea mai zgomotoasă operațiune informativă a noastră”, scria Mirzakhanian.
În România n-a funcționat
Deși ca țară eram pe lista lui Mirzakhanian, lobby-ul rusesc n-a prea mers la noi. În afara câtorva rătăciți care au împărțit carți de vizită cu pompoasa denumire Hemingway Partners prin Parlament, mare lucru nu s-a petrecut.
Câțiva dintre acești reprezentanți s-au plimbat și prin presă încercând să aibă discuții cu diverși jurnaliști. Dar ”vârfurile de lance” ale HP n-au zăbovit prea mult pe aici. Cert este că, după publicarea anchetei în presa internațională, de Mirzakhanian nu s-a mai auzit nimic.