Inteligența artificială în mașini. Detectarea șoferilor beți, prin scanarea feței

Inteligența artificială. Sursa foto: Dreamstime.com

Noul algoritm AI încorporat în vehicule poate identifica șoferii beți prin scanarea constantă a fețelor acestora. Acesta ar putea detecta semnele intoxicației cu o precizie de 75%.

Cercetătorii spun aceste sisteme ar putea, într-o zi, să stabilească dacă un șofer este beat, analizând trăsăturile faciale. Prin "monitorizarea" continuă a șoferului pentru semne tipice de ebrietate, s-ar putea reduce chiar și accidentele.

Detectarea șoferilor beți prin scanarea feței

Proiectul, prezentat într-o lucrare publicată pe 9 aprilie în cadrul unei conferințe a Institutului de Ingineri Electrici și Electronici (IEEE) și a Fundației pentru Viziunea Computerizată (CVF), oferă sistemelor de calcul din mașină puterea de a evalua nivelul de intoxicație al șoferului imediat ce acesta se urcă la volan, cu o precizie de 75%. Această tehnologie depășește metodele computerizate existente. Cele din prezent se bazează pe comportamente observabile, cum ar fi modelele de direcție, utilizarea pedalelor și viteza vehiculului. Aceste date pot fi colectate și procesate numai după ce vehiculul s-a deplasat pentru o perioadă extinsă.

În schimb, noul proiect utilizează o singură cameră color care urmărește variabile precum direcția privirii și poziția capului. Sistemul poate încorpora, de asemenea, imagini 3D și infraroșu ale feței șoferului și videoclipuri din spate care arată postura șoferului, alături de interacțiunile cu volanul, jurnalele de evenimente și înregistrările pe ecran ale comportamentului la volan.

"Sistemul nostru are capacitatea de a identifica nivelurile de intoxicație la începutul unei călătorii, permițând potențiala prevenire a șoferilor cu deficiențe de a se afla pe drum", a declarat Ensiyeh Keshtkaran, doctorand la Universitatea Edith Cowan, Australia, care a contribuit la proiect. Ea a adăugat că, deoarece software-ul se integrează perfect în arhitecturile digitale ale vehiculelor inteligente, cum ar fi sistemele de urmărire a ochilor și de monitorizare a șoferului, acesta facilitează migrarea către medii precum smartphone-ul.

Alcoolul, cauza principală a accidentelor de mașină fatale

OMS estimează că afectarea alcoolului este implicată în 20% până la 30% din accidentele de mașină fatale la nivel mondial. În Australia, unde s-a născut proiectul, 30% din accidentele mortale implică alcoolemie peste limita legală de 0,05%.

Studiul a utilizat înregistrări video ale șoferilor de diferite vârste, obiceiuri de consum de alcool și experiență de conducere. Au fost folosite simulatoare sub trei niveluri de intoxicație - sobru, intoxicație scăzută și intoxicație severă. Au colaborat cu compania de software MiX by Powerfleet pentru a colecta date de la șoferi cu deficiențe de alcool în medii controlate, dar realiste. Algoritmul a căutat apoi indicii faciale vizibile de intoxicație în înregistrările video și a prezis cu succes starea unui potențial șofer în trei sferturi din cazuri.

Liderul proiectului, Syed Zulqarnain Gilani, lector senior la Școala de Științe de la Universitatea Edith Cowan, a declarat că următorii pași sunt îmbunătățirea rezoluției datelor de imagine pe care le primește algoritmul. Astfel îi va permite să facă predicții și mai precise.

Dar, deocamdată, descoperirea reprezintă un mare pas înainte, deoarece poate identifica nivelurile de intoxicație înainte ca mașina să se miște. Acest lucru ar putea introduce un viitor în care mașinile inteligente nu vor porni cu un șofer beat la volan. Sau ar putea chiar alerta autoritățile dacă un șofer este prea intoxicat, potrivit Live Science.