Înscrierile la grădiniţă, o cursă cu obstacole

Înscrierile la grădiniţă, o cursă cu obstacole

Educatoarele se pregătesc de plecare, în timp ce femeile de serviciu încep programul de curăţenie.

Sălile de clasă sunt lună, dormitoarele nu au fost folosite niciodată, iar pă tu ţu rile stau în ţiplă încă de la inaugu ra re, adică din luna martie. Bu că tă ria, complet utilată, nu a cunos cut niciodată aburii mâncării gătite.

Grădiniţa nr. 131, care aparţine de Şcoala nr. 30 „Grigore Ghica Voievod”, din Bucureşti, are de toate, mai puţin copii care să ocupe locurile celor cinci grupe cu program prelungit şi două cu program normal, pentru care există spaţiu berechet.

Cereri sunt, dar părinţii care vor să-şi aducă prichindeii la această unitate trebuie să-i ia acasă la prânz. Şi asta, în condiţiile în care sistemul se confruntă cu un deficit acut de grădiniţe, şi peste numai patru zile, adică vineri, pe 15 mai, începe înscrierea oficială. Toate astea din cauza unei chichiţe birocratice.

De la inspectoratul şcolar la primărie şi invers

Unitatea din sectorul 2 al Capitalei nu poate funcţiona cu program prelungit din cauză că nu are un post de asistentă medicală. Pentru înfiinţarea acestuia, din dosarul care trebuie depus la Spitalul de Urgenţe pentru Copii „Victor Gomoiu”, de care aparţine unitatea, lipseşte actul de înfiinţare. Act care nu e de găsit nici la şcoală, nici la inspectoratul şcolar, nici la Primăria Sectorului 2.

Cei aproape 3,7 milioane de lei pentru investiţii şi aproape 700.000 pentru dotări şi, implicit, cele 100 de locuri pentru pitici par să se irosească.

„Am fost peste tot. Am înscris copiii din februarie, pentru că speram să deschidem în martie. Am angajat educatoare, dar când am văzut că umblăm pe la toate uşile în zadar, am hotărât să le trimitem acasă pentru că nu puteam ţine câte două pentru o grupă de program scurt”, explică Mihaela Macovei, directorul delegat al grădiniţei.

„Mai întâi am căutat actul acela de în fiinţare, care datează din 1964, la inspectorat. Ne-au zis că nu-l au şi ne-au trimis la primărie, de acolo la fel. Am ajuns la disperare, nu mai ştim ce să facem!”, spune şi Iulia Mortu, directorul Şcolii nr. 30.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) nu cunosc prea bine situaţia. „Actul de înfiinţare n-are cum să-l ceară pentru că nu s-a făcut încă înfiinţarea grădiniţei cu program prelungit. În plus, nu se pot face transformări din unitate cu program normal în unitate cu program prelungit, în timpul anului şcolar”, a explicat pentru EVZ Marian Banu, purtătorul de cuvânt al ISMB.

În acelaşi timp, oficialii Primăriei Sectorului 2 spun că misiunea lor s-a încheiat în momentul în care grădiniţa a fost predată la cheie.

„Singurul act care se găseşte la noi e un protocol din 2001, când unităţile şcolare au intrat în administrarea primăriilor. În orice caz, inspectoratul şcolar e cel răspunzător pentru desfăşurarea activităţii educative, noi doar plătim utilităţile”, a declarat Mihai Geangu, director la Direcţia pentru Administrarea Patrimoniului Imobiliar, Sector 2.

Problema Grădiniţei nr. 131 nu este singura cu care se confruntă învăţământul preşcolar.

Din cauza deficitului de locuri, părinţii trebuie să bată, în avans, la uşile multor grădiniţe sau să stea la cozi încă din timpul nopţii, ca în alţi ani, dacă nu vor să se afle în situaţia de a nu avea unde să-şi ducă micuţii, din toamnă. „Au mai fost astfel de situaţii şi în alţi ani, dar noi le recomandăm directorilor să nu facă înscrieri decât în calendarul indicat”, a spus Banu.

40% dintre copii stau cu bone sau prin vecini

Dacă anul trecut, grădiniţele de stat aveau aproximativ 500 de posturi vacante de educatoare, acum s-a găsit o soluţie de criză pentru suplinirea deficitului de personal. „Cauza principală a deficitului de cadre didactice pentru preşcolar a fost tocmai cons trucţia unor grădiniţe noi sau extinderea altora. Am rezolvat această problemă cu ajutorul educatoarelor ieşite la pensie şi cu ajutorul suplinitoarelor”, a mai precizat Banu.

În anul şcolar trecut, aproape 40% dintre copiii cu vârste cuprinse între 3 şi 6 ani nu şi-au găsit un loc la grădiniţele din Bucureşti. Între timp, construcţia şi extinderea altor unităţi preşcolare a continuat în Capitală.

„Anul trecut aveam disponibile 24.900 de locuri, acum cifrele arată în jur de 26.200. Sunt convins că, din toamnă, se mai adaugă câteva mii de locuri”, promite purtătorul de cuvânt al ISMB.

SOLUŢII

„Mafia” înscrierilor, controlată de computer

Unităţi de învăţământ fără autorizaţii sanitar-veterinare, fără educatoare şi fără suficiente locuri de înscriere pentru copii, cam aşa arată situaţia actuală din ţară. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării asigură că în doi-trei ani acest „fără” va fi şters.

„Deficit avem peste tot în ţară. Situaţia este îngrijorătoare nu doar la oraş, pe mine mă preocupă foarte tare şi cea de la sate. Am reuşit însă să reînfiinţăm specializarea educatori în liceele pedagogice, lucru care ne va ajuta la capitolul personal, mai ales dacă intră în vigoare noul pachet legislativ şi anul pregătitor devine obligatoriu. Pentru noi, problema preşcolarilor este o prioritate şi sperăm ca în doi-trei ani să reuşim să o rezolvăm”, a declarat Doina Pană, secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar. Judeţele în care sunt cele mai multe probleme în ceea ce priveşte situaţia unităţilor preşcolare din România sunt cele de la munte, dar şi aglomeraţiile urbane.

„Odată cu realizarea descentralizării, autorităţile locale vor fi mai interesate să reabiliteze şcolile şi grădiniţele şi să aducă personal calificat”, a mai spus ministrul secretar de stat. În ceea ce priveşte mica „mafie” a ocupării din timp a locurilor la grădiniţă, în Capitală a prins contur o soluţie: înscrierea computerizată.

Un soft special ţine evidenţa înscrierilor zilnice de la fie care unitate. Directorii unităţilor trebuie să prezinte în fiecare după-amiază numărul copiilor care s-au înscris. În acelaşi timp, oficialii inspectoratului au acces permanent la baza de date a fiecărei grădiniţe în parte.

GHIDUL GRĂDINIŢELOR

"Deficit avem peste tot în ţară. Situaţia este îngrijorătoare nu doar la oraş, pe mine mă preocupă foarte tare şi cea de la sate. Problema preşcolarilor este o prioritate şi sperăm ca în doi-trei ani să reuşim să o rezolvăm.", Doina Pană, secretar de stat pentru învăţământul universitar

Ne puteți urmări și pe Google News