Din ce în ce mai multe semnale indică reapariția acumulării de forţă de muncă în Ungaria, sau, așa cum a fost formulat în socialism, șomajul dincolo de poartă. Deși registrul de comenzi al companiilor producătoare este extrem de slab, forţa de muncă dispensabilă nu este disponibilizată.
Acest fenomen putea fi observat deja şi în timpul crizei din 2008-2009, dar atunci a durat doar câteva trimestre, iar acum durează aproape de doi ani. Companiile încearcă să gestioneze această situaţie prin reorganizări și realocare a programului de lucru, dar şi aşa este discutabil când va veni momentul când vor începe să reducă în masă forța de muncă. La fel cum a făcut recent Volkswagen în Germania.
Principalul sector al economiei ungare, producţia de vehicule, suferă de luni de zile din cauza slăbirii piețelor germane, expansiunii chinezilor și a incertitudinii generate de tranziția tehnologică. În lumina acestui fapt, PIB-ul din trimestrul III, mai rău decât se aștepta, nu pare deloc surprinzător, cu atât mai mult cu cât aproape nimic din toate acestea nu se simte pe piața muncii.
În septembrie, rata șomajului a fost de 4,5 la sută, în timp ce ocuparea forței de muncă a fost la un nivel record de 4,7 milioane. Infirmând incertitudinea economică, salariile au crescut, de asemenea, într-un ritm uimitor, cu peste 10 la sută.
Situația pieței muncii s-a schimbat complet
Procesele opuse pot fi explicate prin fenomenul de acumulare a forței de muncă, respectiv prin șomajul de dincolo de poartă, fenomen cunoscut și în Ungaria în timpul socialismului, a subliniat analistul senior al ING Bank, Péter Virovácz, care a arătat că acesta nu este doar un fenomen ungar, din câte știe el, este prezent și în alte țări europene.
Cu atât mai mult cu cât, extinzând tendințele pieței muncii dinainte de criză, în Europa lucrează în prezent cu aproximativ 4,3 milioane de lucrători mai mulți decât ar părea rațional din punct de vedere economic. Și toate acestea pot fi înţelese prin același motiv, deși registrul de comenzi al companiilor de producție este extrem de slab și perspectivele sunt negative, acestea își păstrează forța de muncă și au şi motive întemeiate.
În timpul crizei din 2008-2009, când această situație era, de asemenea, observabilă, a durat doar câteva trimestre până când au început disponibilizările, dar de atunci situația de pe piața muncii s-a schimbat complet. În prezent există o lipsă de forță de muncă în economii, ceea ce înseamnă că nu este ușor să găsești oameni, mai ales pe cineva potrivit pentru o anumită sferă de activitate.
Din această cauză, costul unei concedieri a devenit mult mai mare. Potrivit economistului, acest fenomen este mult mai prezent atunci când vine vorba de o țară în care șomajul structural este tipic, ceea ce este caracteristic în regiunea noastră.
Să sperăm că companiile ungare nu vor ajunge în situaţia grupului Volkswagen
Potrivit lui Péter Virovácz, 15-20 la sută dintre companii spun că își rezervă forța de muncă, ceea ce arată o tendință ascendentă, dar, în același timp, nu crede că această situaţie poate fi menținută la infinit, ceea ce depinde dacă cererea externă își revine în sfârșit.
Toate acestea sunt în concordanță cu ceea ce a spus preşedintele Clubului "Ungurii pe piaţă" (Magyarok a Piacon Klub), Zsombor Essősy, în podcastul intitulat "Economia mondială brută" (Világgazdaság Bruttó), potrivit căruia, dacă în următoarele una sau două luni nu se va produce o schimbare pozitivă, companiile îşi vor pierde răbdarea și vor putea începe efectiv concedierile. După cum vedem, de exemplu, şi în Germania.
Merită să vorbim despre asta, deoarece se poate întâmpla ca acești angajați să aibă un loc de muncă în timp.
Dar se poate întâmpla ca și în cazul Volkswagen, unde șomajul de dincolo de poartă devine brusc șomaj, a spus analistul senior al ING Bank, care nu întâmplător a amintit drept exemplu drama companiei cu sediul la Wolfsburg. Potrivit recunoașterii propriului manager, Volkswagen ar putea produce 15 milioane de autoturisme anual, dar comenzile sale sunt atât de puține încât 9 milioane ies de pe liniile de producție.
Astfel, pentru prima dată din 1987, a luat decizia de a închide trei dintre fabricile sale din Germania și de a concedia mii de angajaţi. Acesta este, desigur, răul cel mai mare, cazul cel mai bun ar fi dacă compania respectivă așteaptă și își recalifică angajații în loc să-i concedieze.
La Mercedes produc doar în două schimburi
Acest tip de subutilizare a capacității nu este necunoscut nici în Ungaria, în primul trimestru al anului a ajuns la 70 la sută, iar situația nu s-a îmbunătățit de atunci. Dat fiind faptul că ziarul economic ungar "Világgazdaság" a presupus că fenomenul afectează pe scară largă jucătorii autohtoni din industria auto, s-a adresat celor mai mari companii pentru a afla cum vor depăşi această perioadă dificilă.
În vara anului 2024, fabrica din Kecskemét a trecut cu succes de la producția în trei schimburi la producția în două schimburi, iar în prezent nu planificăm alte schimbări. În timpul tranziției nu am modificat numărul de angajați din personalul propriu.
Ne pregătim fabrica pentru producerea noilor modele MMA (Mercedes-Benz Modul Architecture), a scris Mercedes, însă nu se poate afla decât din interviul acordat de directorul general Jens Bühler la începutul verii că au început procesul de recalificare a angajaților scoși din producție în a doua jumătate a anului.
În schimb, nu a vorbit despre faptul că au scăpat în vară de o sută de angajați temporari și nici despre cât de mult afectează compania scăderea comenzilor. De aceea, răspunsul companiei este grăitor, în care se referă la rezultatele din trimestrul al treilea ale Mercedes-Benz Group AG care arată vânzări stabile, în special în China, în pofida schimbărilor de model, "a unui mediu de piață plin de provocări și a unei concurențe puternice".
Sunt reorganizări ale timpului de lucru şi la Bosch
Bosch, care este, de asemenea, deținută de germani și a efectuat concedieri masive în țara sa, a dat un răspuns surprinzător de sincer la întrebările ziarului ungar "Világgazdaság".
Ca și alți jucători din industrie, scăderea registrului global de comenzi este o provocare serioasă și pentru grupul Bosch. Fondul acestui lucru este concurența globală în creștere, încetinirea noilor dezvoltări tehnologice și transformarea mediului de piață.
În consecință, investigăm în mod constant posibilitatea de a ne transforma structurile și procesele operaționale existente la nivel internațional, a scris compania în răspunsul dat ziarului amintit, subliniind: În Ungaria, în pofida provocărilor, scopul lor este în continuare asigurarea funcţionării grupului companiei în cea mai mare măsură posibilă, prin programe ample de recalificare, realocări ale muncii și reorganizări ale timpului de lucru.
Pe de altă parte, potrivit informaţiilor ziarului, şi filiala situată în Köbánya se confruntă de dificultăți, iar întrebarea este cât timp își pot menține numărul actual de angajați.
După ce lucrătorii temporari au fost disponibilizaţi, fabrica de baterii SK On scrie despre dificultățile sale temporare
Compania SK On, deținută de Coreea de Sud, se confruntă cu probleme serioase atât la nivel global, cât și în Ungaria. În luna mai s-a aflat că are atât de puţine comenzi încât a trebuit să disponibilizeze angajaţii temporari, iar producția se află încontinuare în etapa de probă. Nici nu au negat în răspunsul lor că se confruntă cu probleme serioase.
La SK On din Ungaria, vedem încetinirea actuală a industriei de mașini electrice ca o etapă de tranziție a unui proces economic global ciclic, potrivit , transmite VILÁGGAZDASÁG.
Drept urmare, ca și în industrie în ansamblu, şi numărul de angajați de la SK On din Ungaria se schimbă în mod dinamic, au declarat reprezentanţii companiei pentru "Világgazdaság", adăugând că nu au făcut nicio angajare în masă din luna mai, dar nicio altă concediere semnificativă sau reducere a grupului.
În cadrul reorganizării grupului din Ungaria, unii dintre angajații acestora care anterior erau angajați ai SK On Hungary acum sunt angajați la SK Battery Manufacturing din Komárom.Pe lângă companiile de mai sus, ziarul "Világgazdaság" a trimis întrebări și la Audi și Suzuki, dar nu a primit niciun răspuns. (Traducerea-Rador)