Începe un Cannes „de groază”

START. Festivalul de pe Coasta de Azur, care debutează astăzi, se anunţă cel mai „sângeros” din istoria recentă a evenimentului, cu mai multe thriller-uri şi filme horror în program.

Al doilea cel mai mediatizat eveniment după Jocurile Olimpice, Festivalul de la Cannes, ia startul în această seară, cu o premieră în istoria evenimentului: un film de animaţie în deschidere. Producţia 3D „Up”, pentru care şi-a împrumutat vocea, printre alţii, Christopher Plummer, e o povestioară simpatică despre un bătrânel de 78 de ani, care porneşte în aventura vieţii lui cu tot cu casa sa, purtată pe sus de un mănunchi uriaş de baloane. Animaţia lui Peter Docter rulează în afara competiţiei, la fel ca şi filmul care va închide festivităţile, pe 24 mai, „Coco Chanel & Igor Stravinsky”, al lui Kounen.   Întreaga maşinărie de pe Croazetă, în care sunt angrenaţi 4.000 de jurnalişti şi peste 100.000 de oameni din industria filmului sau cinefili, se pune în mişcare pentru a 62-a oară. La această ediţie, covorul roşu se va întinde pentru Brad Pitt, Quentin Tarantino, Pedro Almodovar, Penelope Cruz, Mike Myers, Monica Bellucci, Sophie Marceau, Fanny Ardant, Francis Ford Coppola, Eric Cantona, Diane Kruger sau Isabelle Huppert (preşedinta juriului). Pentru gala de binefacere amFAR, de pe 21 mai, va ateriza pe Coasta de Azur şi fostul preşedinte american Bill Clinton, alături de Sharon Stone, Donatella Versace şi Annie Lennox.

Un an cu „şlagăre”

În an de criză, Cannes-ul a dat în patima vedetismului sau, cel puţin, vrea linişte şi siguranţă. De aceea, lista filmelor din competiţie arată ca un album cu „greatest hits”, după cum comentează maliţios unii critici, în care organizatorii au compilat numai „şlagăre”. Mai exact, elitele Croazetei: Quentin Tarantino, Lars von Trier, Pedro Almodovar, Jane Campion, Alain Resnais, Michael Haneke, Marco Bellocchio, Jacques Audiard, Ang Lee, Ken Loach etc.

Dintre cei 20 de cineaşti, doar Isabel Coixet n-a mai călcat vreodată prin competiţie, iar patru dintre ei - Tarantino, Von Trier, Campion şi Ken Loach - se bat acum pentru un al doilea Palme d’Or.   „Marii regizori fac filme mari. Deci, în 2009, e absolut firesc să avem nume precum Quentin Tarantino, Lars von Trier, Pedro Almodovar, Jane Campion sau Marco Bellocchio în competiţie. În ultimii 60 de ani, Cannes i-a avut în mod regulat pe Bergman, Fellini, Antonioni, Kurosawa etc. Tradiţia e respectată”, explică ecuaţia selecţiei Thierry Fremaux, directorul festivalului.

Horror cu vampiri

Deşi şi-a propus o introducere luminoasă, cu „Up”, Cannes-ul le va servi celor prezenţi un line-up destul de întunecat. De fapt, de-a dreptul sumbru, având în vedere că Lars von Trier nu vine cu orice, ci chiar cu „Antichrist”, şi cu două figuri suficient de bizare şi în afara ecranului, Charlotte Gainsbourg şi Willem Dafoe.

Regizorul chinuitorului „Ireversibil”, Gaspar Noé, fascinat de experienţele umane în apropierea morţii, revine cu un halucinant „Enter the Void”, filmat în Tokyo, proiect despre care a refuzat cu desăvârşire să vorbească până acum.

Tot ultrasecret este şi „Spring Fever” al chinezului Lou Ye, al cărui precedent film, „Summer Palace”, a fost cenzurat de autorităţile din ţara sa. Prin urmare, se aşteaptă ca pelicula să provoace o controversă politică, un tip de PR la care orice festival visează cu ochii deschişi.

Rămânând în zona „întunecată”, o propunere la obiect în acest sens este horrorul „Thirst”, al coreanului Park Chan-wook, în care un preot devine vampir.

Tarantino mizează pe Brad Pitt

Un alt maestru al psihoticului, Michael Haneke („Funny Games”), propune un thriller despre un soi de ritual sadic executat într-o şcoală, în 1913. Scenariul filmului a fost scris în colaborare cu celebrul Jean-Claude Carrière. Secretomania e un alt cuvânt-cheie la Cannes anul acesta, pentru că nici Haneke n-a suflat un cuvânt despre proiectul său. Cu un thriller despre răzbunare - un asasin, jucat de Johnny Hallyday, îşi ucide fiica - vine şi Johnnie To, în „Ven - geance”. În această atmosferă, un măcel cu americani care scal pea ză nazişti în stilul Tarantino – „Inglorious Basterds”, cu Brad Pitt cap de afiş - va fi probabil o expe rien ţă de-a dreptul soft, dacă nu banală.

O aură ocultă are şi cel mai aşteptat titlu din afara competiţiei, „The Imaginarium of Doctor Par nassus” al lui Terry Gilliam (pro iectat pe 22 mai), ultimul film în care a apărut Heath Ledger, alături de Johnny Depp, Colin Farrell şi Jude Law.   SCHIMBARE

Somon în loc de caviar

Criza economică nu ocoleşte nici filmul, nici Cannes-ul. Marile recepţii şi petreceri, organizate de studiourile de film sau de agenţiile naţionale de cinematografie, vor avea loc anul acesta sub deviza: „somon în loc de caviar”.   Petrecerea agenţiei „German-Films”, care tradiţional se organizează într-o vilă de lux, devine anul acesta o simplă recepţie în restaurantul de pe plajă al hotelului „Carlton”. Lista invitaţilor a fost, potrivit organizatorilor, „redusă drastic”. În plus, chiar dacă cele 60 de locuri pentru „iahturi mai lungi de 30 m” sunt ocupate, acestea nu au mai fost închiriate pe perioade la fel de lungi ca în alţi ani.

Hotelurile nu au mai primit cereri de rezervări pentru perioada festivalului cu luni în avans. Cu două zile în urmă, un hotel de lux ca Majestic Barriere mai primea încă rezervări. Multe hoteluri, care în mod normal solicitau preţuri maxime în această perioadă, au revenit la tariful normal. EFECTELE CRIZEI

Petrecerea românilor a fost anulată

La capitolul film, România stă foarte bine, cu două filme în secţiunea Un Certain Regard - „Poliţist, adjectiv”, cel de-al doilea film al lui Corneliu Porumboiu (laureat, în 2006, cu premiul de debut Camera d’Or pentru „A fost sau n-a fost”). Filmul va fi proiectat vineri, 15 mai.

„Amintiri din Epoca de Aur”, produs de Cristian Mungiu, va fi proiectat pe 19 mai. Acesta din urmă este compus din şase scurtmetraje, regizate de Ioana U ricaru, Hanno Hoefer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu şi Cristian Mungiu (câştigător, în 2007, al trofeului Palme d’Or, cu „432”), menite să facă portretul unei epoci în care „libertatea era mai importantă decât dragostea şi supravieţuirea mai importantă decât principiile”.

La capitolul finanţe însă, delegaţia română resimte din plin criza. Cu 80.000 de euro primiţi de la Centrul Naţional al Cinematografiei şi de la sponsori privaţi, Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR) va pune la punct Pavilionul României, unul dintre cele peste 90 din cadrul Marché du Film de la Cannes. Din planurile organizatorilor cade însă petrecerea românilor de pe Croazetă, anulată din cauza devalorizării leului şi a costurilor mari menţinute de proprietarii teraselor din zona plajei. „Dacă «Vanity Fair» şi-a anulat celebra petrecere, ce să mai spunem despre noi”, comentează Mihai Gligor.   Standul României va avea parte, în schimb, de o schimbare de look. „Am angajat o firmă care se ocupă de designul pavilionului şi cred că va arăta foarte bine, e un pas înainte pentru noi”, explică Gligor. În catalogul editat de APFR, „Shooting Romania”, cei interesaţi vor găsi informaţii despre industria românească de film, louri de filmare şi ultimele produc ţii realizate la noi.

Pe lângă cele două filme din Un Certain Regard, un alt titlu este legat de România: „Cenuşă şi sânge”, debutul lui Fanny Ardant, filmat la Sfântu Gheorghe, care va avea premiera la Cannes pe 22 mai, în afara competiţiei.

Totodată, cele mai noi scurtmetraje autohtone vor fi proiectate în cadrul programului „Romanian Short Waves”.

Corespondenţă de la Cannes