CFR Marfă SA și CFR Călători SA nu performează, fiind unele dintre cele mai păguboase companii ale statului român, dar, măcar, oferă circ prin unii dintre cei mai de seamă reprezentanți ai lor.
Zilele acestea este în plină desfășurare o luptă, dusă prin presă, între directorul general al companiei de călători și cel al sucursalei Marfă Iași.
Într-un colț al ringului este Traian Preoteasa, director general al CFR Călători din 1 octombrie 2021, fost președinte al CA și director general al CN Căile Ferate „CFR” SA, fost director general al CFR Marfă, fost și în alte funcții în transportul feroviar de stat.
În celălalt colț îl găsim pe Dumitru Anchidin, repus în noiembrie prin hotărâre a Tribunalului Iași în funcția de director al Sucursalei CFR Marfă Iași, după ce fusese dat afară pentru conflict de interese. Și el a tot avut funcții de conducere în CFR.
„Cel mai slab fost director general din istoria CFR Marfă”
Tonul l-a dat Anchidin care, în ziua de Moș Nicolae, a făcut cadou publicului interesat o scrisoare deschisă în care îl face praf pe Preoteasa.
El a revenit asupra unei declarații din noiembrie în care spunea că Mihai Frăsinoi a fost „cel mai slab fost director general din istoria CFR Marfă”:
„Se pare că m-am înşelat afirmând că Mihai Frăsinoi a reușit să înregistreze cel mai mare dezastru la CFR Marfă. Nu există o altă situație similară (…).
Din nefericire, analizând recent indicatorii financiari pentru anul 2020 (…) am constatat că Frăsinoi are concurenţă serioasă la titlul de „cel mai slab fost director general din istoria CFR Marfă”, pe nimeni altul decât fostul director general al CFR Marfă, Traian Preoteasa care a fost în fruntea CFR Marfă pe tot parcursul anului 2020”.
„La sfârşitul anului 2020, CFR Marfă înregistrează o pierdere de peste 335 de milioane de lei, la o cifră de afaceri de peste 516 milioane lei. Pierderea a fost de peste 64% din valoarea cifrei de afaceri.
La acest moment, Mihai Frasinoi trebuie să fie invidios pe Traian Preoteasa care a reuşit să îi smulgă titlul de „cel mai slab fost director general din istoria CFR Marfă”, titlu pe care îl deţinea neîntrerupt din anul 2010, surclasându-l pe locul secund.
Desigur că şi Traian Preoteasa a beneficiat de „aprecierea” conducerii ministerului pentru „performanţele manageriale de la CFR Marfa”, drept pentru care a fost mutat director general la CFR Călători”, ne mai lămurește Anchidin.
Potrivit clubferoviar.ro, în 2020 transportul feroviar de marfă a înregistrat o scădere semnificativă, la 84% din cel din 2019, dacă ne raportăm la indicatorul tone transportate sau la 92% pentru indicatorul mii tone km.
Replica lui Preoteasa nu s-a lăsat așteptată:
„Înainte de a îi răspunde (lui Anchidin – nota EVZ) trebuie el să răspundă la următoarele întrebări: dacă i-a fost respins ORNISS (Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat – n.red) respectiv de două ori, dacă în opera de distrugere a CFR Călători a plătit datoria către CFR Călători cu un automotor neînmatriculat, nu s-a putut înmatricula nici până azi, și care va face obiectul unui dosar penal căci am sesizat parchetul și întrebarea 3 dacă înțelegerea cu automotorul a avut ca parte si numirea fratelui dânsului la CFR Galați. A patra întrebare dacă a avut detașat de la sucursala marfă patru luni de zile șeful de sucursală ca să îi facă (neinteligibil – n.red.) fratelui dânsului la Galați. Până atunci doar instanța de judecată că l-a numit director la o regională desființată poate da explicații”.
Dumitru Anchidin a demontat imediat, punct cu punct, acuzațiile, lovind direct în IQ-ul adversarului:
„Condamn cu fermitate atacul josnic la adresa familiei mele. Amice ai coborât nivelul extrem de jos. Eşti chiar josnic. Se vede că nivelul tău IQ este invers proporțional cu nivelul funcţiei pe care nemeritat şi vremelnic o ocupi”.
Să sperăm ca, în următoarea repriză, Preoteasa să arunce în luptă „performanțele” sale ca manager al CFR Marfă, iar Anchidin să nu se eschiveze și să riposteze cu conflictul său de interese.