În Ungaria, inflaţia record este agravată de faptul că oamenii nu mai au din ce să economisească

Sursa foto arhiva EVZ

Inflația îi afectează pe consumatorii ungari mai sensibil decât media europeană, ceea ce este exacerbat şi de faptul că populaţia are mai puține oportunități de a economisi, rezultă din Sondajul European Privind Plățile Consumatorilor.

În noiembrie anul trecut a fost stabilit un record de un deceniu, iar rata de deteriorare a monedei din Ungaria a fost cea mai mare în Uniunea Europeană: a ajuns la 22,5 la sută, produsele alimentare fiind mai scumpe cu aproape 44 la sută în comparaţie cu un an în urmă.

Sondajul anual realizat de Grupul Intrum mai arată că inflaţia generează probleme mai grave în Ungaria decât în marea parte a Europei. Compania de recuperare de creanțe a întrebat peste 24.000 de cetăţeni din 24 de țări europene, inclusiv din Ungaria, despre cum a evoluat situaţia lor financiară în ultimul an și cum fac față dificultăților cauzate de creșterea prețurilor.

Intervievaţii ungari au dat un răspuns cu mult peste media europeană, afirmând că inflația are un impact negativ grav asupra finanțelor gospodăriei lor: în medie, 45% dintre respondenți și 65% dintre unguri au răspuns astfel.

Pe baza sondajului, în comparaţie cu populaţia Ungariei doar grecii suferă mai mult din cauza inflației, 66% o percep ca o problemă gravă. Din cauza inflaţiei în creştere consumatorii încearcă pretutindeni să-și reducă cheltuielile, dar nu este întotdeauna ușor. În timp ce 62% dintre consumatorii europeni au declarat că alocă mai puţin din bugetul gospodăriei pentru cheltuieli neesenţiale - de exemplu pe abonamente digitale sau preferă să bea cafeaua acasă -, în Ungaria acest procent este cel mai mic din Europa, doar 44 la sută.

Ceea ce nu se referă la faptul că conștientizarea financiară a populaţiei ungare ar fi cu atât mai deficitară, mai cu seamă că o parte importantă a populației nu are cheltuieli inutile care ar putea fi reduse, a subliniat Judit Üveges, directorul de vânzări al Intrum, care a amintit că mare parte a coşului de consum al KSH (Oficiul Central de Statistică al Ungariei) a fost şi până acum alcătuit de produsele alimentare, utilităţi şi combustibili, respectiv costuri la care cu greu se poate renunţa. În Ungaria cel mai mult cresc preţurile la alimente şi energie şi este de aşteptat ca problema să se agraveze din cauza eliminării plafonului la benzină, la începutul lunii decembrie. Din sondaj mai rezultă că faţă de media europeană în Ungaria de două ori mai mulți oameni, respectiv 60% dintre unguri, urmăresc cu atenţie, de exemplu, pe internet, de unde pot obține produse cu reducere.

Inflație în Ungaria

Al doilea cel mai obișnuit mod de a reduce costurile în Ungaria este să faci cumpărături la magazine mai ieftine în loc de magazinele de marcă cunoscute: în această direcţie au răspuns 45% dintre unguri, iar 44% dintre ei încearcă să economisească, de exemplu, prin a merge mai puţin la restaurant.

Majoritatea consumatorilor ungari și europeni consideră că perioada cu inflația ridicată nu se va încheia prea curând. Potrivit a 71% dintre unguri, costul vieții va crește rapid cel puțin încă un an. Un sfert dintre ei cred că inflaţia va fi o problemă încă 2-5 ani, iar 18% cred că nu va scădea în viitorul apropiat. (Rador)