Regizorul Paul Haggis, deţinător a două Oscaruri, spune că s-a temut de reputaţia de dur a lui Russell Crowe, care joacă în noul său film, "3 zile de coşmar".
Russell Crowe şi Elizabeth Banks pornesc într-o agonizantă cursă contracronometru în lungmetrajul "3 zile de coşmar", care poate fi vizionat din 19 noiembrie în cinematografele CinemaPRO, Hollywood Multiplex, Movieplex şi în reţeaua Cinema City (Cotroceni, Sun Plaza, Iaşi, Cluj, Piteşti, Timişoara, Arad, şi Baia Mare).
"Cât de departe ai merge pentru cei pe care îi iubeşti? În filmul «3 zile de coşmar », John Brennan (Russell Crowe) află răspunsul în modul cel mai brutal, atunci când familia sa este devastată de un incident îngrozitor. Lara (Elizabeth Banks), soţia lui John, este acuzată şi condamnată pe nedrept pentru o crimă oribilă. La trei ani de la pronunţarea sentinţei, John se zbate nu numai să-şi crească singur fiul, dar şi să-şi salveze soţia. Dar când judecătorii le resping şi ultimul apel, Lara intră într-o depresie cumplită şi se gândeşte la sinucidere. Rămas fără alternative, John pune la cale un plan periculos şi necugetat, riscându-şi viaţa pentru femeia pe care o iubeşte. Cum are la dispoziţie doar trei zile înainte de a pierde tot, John porneşte într-o cursă nebunească".
Regizorul şi scenaristul Paul Haggis povesteşte pentru "Evenimentul zilei" din culisele acestui lungmetraj.
EVZ: Aţi avut dificultăţi la realizarea filmului "3 zile de coşmar"? Paul Haggis: A trebuit întâi să-mi apropii subiectul. Apoi, să vin cu întrebările mele originale legate de el. După aceea am pus doar pe hârtie răspunsurile.
Ce întrebări v-aţi pus? Am vrut, în primul şi în primul rând, să explorez natura dragostei, pe aceea a angajamentului emoţional şi pe aceea a credinţei. Mai ales, natura credinţei. Cum poţi să crezi în ceva când toate dovezile îţi contrazic credinţa? Poţi să laşi deoparte toate îndoielile şi să acţionezi pe baza credinţei, chiar şi când cealaltă persoană îţi spune că greşeşti? Acesta este un aspect al filmului.
Pe de altă parte, m-a interesat să explorez problema costului: cât de costisitor e să schimbi o persoană. Un om fericit, cu o familie minunată, face orice pentru a o proteja şi reuni. La finalul acestui demers, va mai fi un om pe care familia să îl poată iubi?
John Brennan îşi pierde identitatea? Pierde o parte din ea şi câştigă alta. Îşi pierde inocenţa. Îi arată soţiei că e gata să îşi părăsească fiul la nevoie. Cum mai iubeşte o femeie pe cineva după o astfel de faptă, cum mai poate avea o mamă încredere în el? Nu mai poate, oricare ar fi circumstanţele.
Cum aţi colaborat cu Russell Crowe? Se implică foarte mult şi are o reputaţie de a fi foarte dur cu regizorii. Ne-am respectat reciproc din prima clipă în care l-am cunoscut. E un actor excelent! Mi-era puţin frică să lucrez cu el din cauza zvonurilor şi a poveştilor. Dar, tot de la cea dintâi întâlnire, am fost foarte cinstiţi unul cu celălalt şi am îndepărtat acel obstacol. Aşa că acum abia aştept să mai fac un film cu Russell Crowe.
Credeţi în destin? Vă întreb din cauza ultimelor secvenţe din film... Cred în destin când funcţionează împotriva noastră. (Râde). Când funcţionea ză în favoarea noastră, îl numesc coincidenţă. Cu toţii ne dorim acel happy- end, cu toţii ne dorim ca Lara să fie nevinovată dincolo de orice îndoială. Dar dacă e să compari cele două flashbackuri din film, cel pe care personajul lui Russell Crowe îl are la început şi cel pe care poliţistul îl are la final, observi că se întâmplă exact aceleaşi lucruri, dar într-o ordine di ferită. Deci poate fi nevinovată sau nu, nu afli niciodată. Am fost mereu uimit că la aproape toate vizionările spectatorii erau convinşi că filmul are un happy-end.
Ce film vă place cel mai mult dacă luaţi în considerare toate scenariile pe care le-aţi scris pentru alţi regizori? "Casino Royale" a fost scris pentru un alt regizor. Dar eu nu gândesc lucrurile în aceşti termeni. De pildă, scenariul la "O fată de milioane" l-am scris cu intenţia de a-l regiza eu însumi, abia apoi a apărut Clint Eastwood în peisaj. Am fost foarte mulţumit de ce a făcut cu scenariul.
În "O fată de milioane" destinul este din nou dăunător... Da, evident. În acel film am pornit de la întrebarea "E necesar să ai succes în viaţă? E necesar să devii campion?". Răspunsul a fost nu. Este necesar să ai o şansă, să poţi încerca. Curajul înseamnă tentativă. Asta a obţinut Maggie Fitzgerald (Hilary Swank), o oportunitate. A pierdut, pentru că destinul nu a fost de partea ei. Asta mă face pe mine să plâng.
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OCDZLsqwH28?fs=1&hl=en_GB"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OCDZLsqwH28?fs=1&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
Vi se pare că filmul, ca formă de artă, a fost alterat de criza financiară mondială? Da, devine din ce în ce mai puţin o formă de artă din cauza crizei. Se mizează numai pe lucruri facile, funcţionale şi sigure din punct de vedere al profitului. E foarte dificil să faci un thriller sau o dramă pentru adulţi. E mult mai simplu să faci un film cu un buget mare despre adolescenţi. Mai precis, despre adolescenţi care se com portă ca nişte adulţi.
Cum trataţi violenţa din filmele dv.? Cred că trebuie să fie perturbatoare, şocantă, şi să reflecte adevărata ei natură, dar nu trebuie să fie neapărat literală. Nu mi se pare în regulă să fii bombardat cu violenţă fără a vedea şi repercusiunile sau fără să îţi pese de cei care îşi pierd vieţile. Pentru asta avem războiul din Irak - acolo nu vedem cine moare şi nu ne pasă cine moare. Ne pasă de echipament şi mergem pe principiul "Hai să îi aruncăm în aer!". Nu ne interesează că omul ucis e un tată, un fiu sau un frate, de exemplu. Asta mi se pare tulburător. Nu mă deranjează violenţa din filme atât timp cât are impact. <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9yD840yJ_us?fs=1&hl=en_GB"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9yD840yJ_us?fs=1&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
CARIERĂ
Un CV de zile mari
- Cineastul Paul Haggis are la activ 41 de scenarii şi 11 lungmetraje şi episoade de seriale regizate.
- Lungmetrajul său, "Crash" (2006), a luat Oscarul pentru "Cel mai bun film" şi pentru "Cel mai bun scenariu original"; pe lângă cele două statuete, Haggis a şi fost nominalizat la Oscar pentru regie ("Crash") şi scenariu ("O fată de milioane", "Scrisori din Iwo Jima").
- Colaborează frecvent cu Clint Eastwood. A câştigat şi premii BAFTA, David di Donatello şi Emmy.
- Haggis este reponsabil pentru scenariile ultimelor două filme din seria Bond: "Casino Royale" şi "Quantum of Solace".
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/durNwe9pL0E?fs=1&hl=en_GB"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/durNwe9pL0E?fs=1&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>