România a ratat cu brio termenul de 20 mai, de transpunere în legislația națională a directivei tutunului 2014/40/UE. Odată cu implementarea acesteia, pachetele de țigări vor avea o cu totul altă prezentare
N-ar fi o problemă că nu am implementat încă directiva, pentru că nici alți europeni nu au fost mai harnici. Până acum, doar câteva țări europene s-au conformat. Pe de altă parte, nu ne paște încă un infringement din partea Comisiei Europene, ne-a explicat Florin Buicu, președintele comisiei de sănătate din Camera Deputaților. „De regulă, după termenul de transpunere, care era 20 mai, țărilor li se mai dă răgaz 3 sau 6 luni pentru a implementa directiva”, ne-a explicat acesta. Pentru a vă face, totuși, o idee despre cum ar arăta noile pachete de țigări, ne putem raporta la cei mai harnici: irlandezii, care sunt în termen cu implementarea normelor europene (după cum se vede în poza atașată articolului).
EVZ vă prezintă principalele modificări aduse de proiectul de lege care transpune directiva europeană.
Cu ce noutate vin pachetele. Atât capacul pachetului, cât și suprafața centrală, vor conține mesaje, respectiv, imagini care promovează avetismente privind posibilele efecte ale fumatului. Mesajul de pe capac va fi asociat imaginii (poze ale unor cazuri de cancer sau diverse malformații). Cumulat, cele două avertismente vor ocupa 65% din aria externă a pachetelor. Alături de mesaje, va exista și un număr de telefon la care se pot obține informații privind metodele de renunțare la fumat. De asemenea, părțile laterale ale pachetelor vor fi inscripționate pe 50% din spațiu cu mesaje privind riscul pe care îl presupune fumatul pentru sănătate. În țările în care este obligatorie prezența timbrului fiscal, mesajul de avertizare va fi amplasat imediat sub timbru.
FOTO: Machetele noilor pachete de țigări, din Irlanda: pe capac este trecut mesajul de avertizare, pe centru se află imaginea, iar la bază va fi inscripționată marca FOTO: IRISHEXAMINER.COM
Brandul va mai fi prezent pe pachet? „Mărcile de țigări vor fi în continuare trecute pe pachetele de tutun, fie că e vorba de țigarete sau de tutun vărsat”, ne-a mai precizat Florin Buicu. Directiva nu interzice prezența brandului, ci specifică unde trebuie amplasat acesta, precizând că „denumirile sau însemnele de marcă nu se poziționează deasupra
Cum vei ști conținutul de nicotină. „De asemenea, conținutul de nicotină va fi trecut pe pachet: vei putea cumpăra în continuare mărci cu conținut divers de nicotină”, ne-a precizat Buicu.
Țigările aromate, permise doar patru ani de acum încolo. Directiva, preluată în proiectul de lege ce o va transpune în legislația noastră, interzice punerea pe piață a țigărilor și tutunului rulat care au o aromă caracteristică. Este vorba de produsele cu miros sau gust diferite de cel al tutunului, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri sau vanilie. Acestea nu vor mai putea fi puse pe piață începând cu data de 20 mai 2020.
Senatorii au lăsat proiectul în stand by
La noi, proiectul de lege a fost aprobat de Guvern și se pare că are raportul din comisiile de specialitate din Senat, pentru votul din plen. „Senatorii au plecat mai devreme în vacanță decât noi, dar când revin, pe 7 iunie, sper să treacă proiectul prin plen, urmând ca apoi să vină în analiză la noi la Comsie”, ne-a declarat Florin Buicu. De îndată ce legea va fi implementată, producătorii vor fi obligați să pună pe piață noile pachete de țigări. Cu toate astea, timp de un an mai pot pune în circulație produse din tutun, țigările electronice sau flacoane de reumplere, precum și produse din plante pentru fumat, fabricate sau puse în liberă circulație și etichetate înainte de 20 mai 2016.
Directiva conține și elemente privind trasabilitatea produselor din tutun, care implică prezența unui element de identificare care cuprinde locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit pentru fabricare, descrierea produsului. Termenul limită pentru implementarea regulilor de trasabilitate este 20 mai 2019.