IMPRESIONANT. Valul de HULĂ rea din Atlanticul de Nord. Reporter de Cursă Lungă

IMPRESIONANT. Valul de HULĂ rea din Atlanticul de Nord. Reporter de Cursă Lungă

Cotrobăind prin sertarul cu poze vechi am dat de fotografiile astea făcute în Decembrie 1994, undeva, „underway”, între Gibraltar și Philadelphia

Așa proaste cum sunt, evident supraexpuse – că nu mă pricepeam prea bine și, pe deasupra, erau făcute cu un aparat rusesc vechi, un Zenit E, fabricat în 1980, cu obiectiv Helios, pe filet – sunt, totuși, definitorii pentru cam ce înseamnă un „bulău” în toată regula, iarna, în Atlanticul de Nord. Unde mai pui că aerul era încărcat cu atâtea particule de apă, creând o nebulozitate stranie, de aveai senzația că plouă pe orizontală. Imaginile le-am surprins într-o zi, pe la prânz, din timoneria cargoului de 8.700 TDW Hagieni, cu care plecasem din Constanța, împreună cu colegu’ Paul Apostol, spre America. Ca să se priceapă mai bine, o să spun mai întâi cam care erau caracteristicile navei. Vaporul avea circa 125 de metri lungime, cam 18 lățime – la cuplu-maestru – și un pescaj de opt metri încărcat full. De pe teuga, la prova, distanța până la linia de plutire era cam de 7-8 metri. În prima imagine se vede cum valul e spart de etravă și se prelinge către cranicele de pe covertă. În a doua, monstrul, în toată splendoarea sa nasoală, o luase către castelul cargoului unde, sus, în comandă, era să mă scap în nădragi. Când l-am văzut cum vine spre noi, mai s-o iau la goană. Nu mi-a mai ars să fac și o a treia imagine cu namila care a spălat castelul în doar câteva secunde. În noapte de dinainte cre’ că avusesem fo zece blackout-uri. Adică se oprise motorul și nava nu mai „guverna”. Urgia de afară și zgomotele făcute de torsiunile cocii erau așa de mari că nici nu-ți dădeai seama că „principalul” tocmai lua pauze mici și dese. Numa’ ofițer mecanic să nu fii în astfel de situații. Mă mir că băieții de la mașină n-au albit în noaptea aia. Cât despre mine, aveam o poftă de mâncare ceva de speriat.

Dicționar

Nu m-am putut abține și a folosit în acest „remeber” mai mulți termeni marinărești. Ca să vă trimit la Google sau Dex dau, mai jos explicații la fiecare.

Hula: Valuri neprovocate de vânt, rămășițe ale unei furtuni Cuplu-maestru: Secţiunea transversală verticală care trece prin punctul unde nava are lăţimea maximă Pescaj: Adâncimea de cufundare în apă a unei nave, măsurată până la linia de plutire, care variază în raport cu încărcătura Teuga: Construcție situată deasupra punții superioare la prova unei nave, în interiorul căreia sunt amenajate magazii și, mai rar, cabine pentru echipaj Etravă: Element de rezistență care închide corpul unei nave la proră și cu care nava își deschide drumul la înaintarea prin apă Cranice: Macarale amplasate, între magaziile de marfă, pe puntea unei nave. Termen provenit din engleză, crane = macara Covertă: Puntea superioară a unei nave Blackout: Pierderea energiei electrice pe o navă care poate duce la pierderea guvernării acesteia Cocă: Ansamblu format de scheletul unei nave și de învelișul ei exterior