Impozitarea muncii. În România, contribuțiile nu sunt plafonate

Impozitarea muncii. În România, contribuțiile nu sunt plafonate Taxe și impozite. Sursa foto: Arhiva EVZ

Impozitarea muncii în România este printre cele mai împovărătoare raportat la costul total suportat de angajator. Studiu comparativ realizat de Romanian Business Leaders (RBL) privind impozitarea veniturilor din salarii în 16 țări europene.

Studiul, realizat de Romanian Business Leaders (RBL), a analizat cotele de impozit și contribuții sociale. Au fost luate două praguri de venituri: echivalentul a 1.000 euro brut și, respectiv, a 3.000 euro brut pe lună. În urma datelor reiese că impozitarea muncii în România este printre cele mai împovărătoare.

Salariații români rămân cu cei mai puțini bani în mână după plata impozitelor și taxelor

La un calcul simplu rezultă că pentru un salariu brut lunar de 1.000 euro (5.000 lei), românii au cel mai mic salariu net. Un angajat român rămâne în mână cu 572 de euro. Comparativ cu acesta, un angajat bulgar rămâne cu 653 de euro, iar unul olandez cu 746 de euro.

Deși are o cotă unică de impozitare a veniturilor din salarii, România se află printre cele 6 țări (dintre cele 16 analizate) în care contribuțiile sociale se aplică neplafonat asupra veniturilor din salarii. Majoritatea țărilor analizate au impozit progresiv sau cote diferențiate de impozit. De asemenea, au contribuțiile sociale plafonate maximal, pentru a echilibra povara fiscală totală.

Impozitarea muncii, erodare a puterii de cumpărare comparativ cu țările vecine

În absența unei plafonări maximale a contribuțiilor sociale (CAS și CASS), orice mărire de fiscalitate (precum un impozit progresiv) în țara noastră ar conduce la o scădere și mai mare a salariului net pe care un angajat român l-ar primi comparativ cu salariații din celelalte țări analizate și la o erodare și mai accentuată a puterii de cumpărare comparativ cu țările vecine.

În schimb, o plafonare a contribuțiilor sociale, în paralel cu implementarea unor deduceri mai mari, mai ales pentru salariile mici, ar permite o eventuală ajustare a cotei unice de impozit pe salarii pentru a echilibra această povară fiscală prin redistribuirea ei în mod echitabil în societate.

Analiza comparativă a fost realizată de RBL. Aceasta a fost făcută prin contribuția membrilor experți din cadrul grupului de lucru de fiscalitate. Aceștia au analizat legislația fiscală aplicabilă veniturilor din salarii din 16 țări din Europa.

Studiul despre impozitarea muncii, făcut de Romanian Business Leaders (RBL)

Studiul a fost făcut în perioada mai – august 2023. Țările luate în analiză au fost Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Germania, Grecia, Italia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania și Ungaria.

Romanian Business Leaders (RBL) este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business. Aceștia luptă pentru construcția unei Românii în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile. Proiectele Fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea societății: antreprenoriat, educație și bună guvernare.

Impozitarea muncii în Europa

 

Impozitarea muncii în Europa

Impozitarea muncii în Europa

 

Impozitarea muncii în Europa