Niciunul dintre jucătorii din domeniu nu are un plan concret prin care să ieftinească maşinile comercializate.
Eliminarea taxei de poluare pentru autoturismele Euro 4 de până la 2.000 de centimetri cubi, până la 31 decembrie 2009, decisă ieri de guvern, nu se va traduce în reduceri rapide de preţuri la automobilele noi, deoarece majoritatea producătorilor oferă deja discounturi sau nu au o strategie în acest sens.
Planuri concrete legate de măsura luată de executiv nu ne-a comunicat niciuna dintre companiile contactate de EVZ.
Reprezentanţii Dacia susţin că acest sprijin acordat de guvern trebuie susţinut cu ieftiniri, însă nu ne-au comunicat propriile măsuri în acest sens.
„Situaţia de pe piaţa auto se poate ameliora numai dacă sunt asociate mai multe măsuri. La eliminarea taxei auto trebui să se adauge continuarea Programului «Rabla» şi un efort al producă torilor de reducere a costurilor care să se traducă în maşini mai ieftine cu 1.000-1.200 de euro. Mă refer aici la maşinile cu preţuri sub 10.000 de euro. La autoturismele mai scumpe, reducerile de preţ trebuie să fie şi mai mari, proporţional cu preţul acestora“, ne-a declarat Constantin Stroie, vicepreşedintele Dacia.
Asta înseamnă că preţul unui automobil produs la Mioveni ar putea costa în perioada următoare cu 1.000 de euro mai puţin. Mutări „tactice“ Reprezentanţii Mazda salută suspendarea taxei auto pentru maşinile Euro 4 şi spun că, pe termen scurt, vor gândi campanii „tactice“, fără a da mai multe detalii.
„Eliminarea taxei de poluare este o măsură bine-venită şi sperăm să stimuleze piaţa de maşini noi, cu atât mai mult cu cât modelele cele mai avantajate sunt cele din clasele superioare, unde valoarea taxei este direct proporţională cu cilindreea. Strategia de comunicare Mazda pe termen lung rămâne neschimbată, accentul fiind pus în continuare pe imagine şi, implicit, pe valorile brandului. În contextul de piaţă actual, strategia de comunicare pe termen scurt va fi aliniată la trendul pieţei - campanii tactice“, ne-au declarat aceştia.
Alţi producători spun că nu mai fac reduceri deoarece au deja oferte promoţionale atractive. „Nu vom face discounturi. Noi avem deja o promoţie pentru toată gama“, ne-au declarat reprezentanţii Renault România. Este vorba despre discounturi de până la 2.500 de euro şi dobânzi promoţionale la leasing începând cu 0%.
Compania suporta până acum şi taxa de poluare, însă acum, că sa eliminat, ea nu va fi scăzută de două ori din costurile totale ale achiziţionării unui autoturism Renault.
Citroën România nu s-a gândit la un plan prin care eliminarea taxei de poluare să se reflecte în ofertă. „În acest moment nu am decis o acţiune în această eventualitate“, ne-a declarat Laura Antonov, directorul de comunicare al companiei. Guvernul aşteaptă reacţia Comisiei Europene
Ieri, premierul Tăriceanu a declarat că din consultările preliminare cu Comisia Europeană reiese că nu vor exista obiecţii faţă de eliminarea taxei de poluare pentru maşinile noi Euro 4. Totuşi, marţi, un reprezentant al comisiei a declarat pentru EVZ că eliminarea taxei doar pentru maşinile noi este o măsură discriminatorie.
Tot ieri, ministrul mediului Attila Korodi a declarat că Programul „Rabla“ va fi continuat şi anul viitor, iar în el vor fi incluse 60.000 de maşini.
Prima de casare va rămâne aceeaşi, respectiv 3.000 de lei. Anul acesta, dintre cele 40.000 de maşini incluse în program, au fost casate 32.000, iar la 1.200 au renunţat vânzătorii de autoturisme noi. Administraţia pentru Fondul de Mediu va încasa la anul cu 40%-50% mai puţini bani, din cauza renunţării la taxa de poluare auto, estimează Korodi.
SUSŢINERE Producătorii solicită ajutorul UE Mai mulţi oficiali UE, printre care ministrul de externe german Frank Walter Steinmeier şi premierul luxemburghez Jean- Claude Juncker, au solicitat deja un plan de susţinere a industriei auto, dar comisarul pentru concurenţă Neelie Kroes a avertizat, marţi, că măsurile luate la nivel naţional nu trebuie să-i avantajeze pe anumiţi producători. În vreme ce guvernul german analizează oferirea de garanţii în valoare de un miliard de euro pentru salvarea Opel, Banca Europeană pentru Investiţii şi Comisia UE cântăresc acordarea de împrumuturi avantajoase în valoare de 40 de miliarde de euro tuturor producătorilor europeni. În paralel, europenii sunt cu un ochi spre SUA, unde oficialii americani dezbat posibilitatea acordării unui ajutor de 25 de miliarde de dolari producătorilor autohtoni. (Adrian Cochino)