Ilan Șor apucă înainte prăjina. Firma prin care controla gările auto a depus o plângere penală
- Viorica Gheorghe
- 13 septembrie 2024, 11:56
Republica Moldova. Compania „Gările Auto Moderne”, controlată de Ilan Șor, a depus o plângere penală la Centrul Național Anticorupție (CNA). Aceasta acuză Agenția Proprietăți Publice (APP) de preluarea abuzivă a sediului.
„Gările Auto Moderne”, cu plângere la CNA
Anunțul despre plângerea penală depusă a fost făcut de către avocatul companiei, Andrei Iosip.
„Am denunțat acțiunile ilegale ale reprezentanților Î.S. „Direcția pentru Exploatarea Imobilului” și ale colaboratorilor organelor afacerilor interne. Au legătură cu pătrunderea forțată în sediile birourilor administrației „Gările Auto Moderne”. Acestea sunt amplasate la etajul doi al clădirii autogării Centru”, a anunțat Iosip.
De altă parte, reprezentanții APP susțin că au mers la SRL „Gările Auto Moderne” pentru a prelua forțat activele. Reprezentanții companiei au blocat procesul. Autoritățile amintesc despre decizia definitivă a instanței privind legalitatea deciziei de reziliere a contractului.
Ilan Șor, păpușarul afacerii de la Gările Auto
Liderul CUB, Igor Munteanu, susține că proiectul de concesionare a gărilor auto a fost scris, promovat și adoptat de către guvernul Filip. Mai mult, a fost folosit un studiu de fezabilitate scris de „Alternative Internaționale de Dezvoltare” și oamenii lui Ilan Șor.
„ Guvernul Filip a mers în mod obraznic și deschis la primirea unei singure oferte. Astfel, transmiterea în concesionare pe 25 de ani a celei mai mari rețele de gări și stații auto are loc în baza unei note informative de 3 pagini”, a comentat Munteanu.
Liderul CUB mai spune că în ziua în care a fost primită oferta, Ministerul Economiei a obținut avizele Consiliului Concurenței și Cancelariei de Stat. Condițiile avantajau clientul special.
„Contractul de concesionare este semnat de Ex-Factor SRL, una dintre cele mai puternice sub aspect financiar și logistic companii de construcții, care se retrage din Contract. Exact ca și în cazul Blue-Air-Air-Moldova, Ex-factor a transmis drepturile sale unei companii apărute peste noapte, “SRL Auto Moderne””, a mai spus Munteanu.
Totodată, liderul CUB se întreabă dacă vor urma acțiuni ale procurorilor pe cauza celor care-au viciat concursul, care le-au oferit oamenilor lui Șor cea mai largă infrastructura de transport public.
Ce prevedea contractul de concesiune
Contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat pe 17 decembrie 2018, în timpul Guvernului Pavel Filip, pe un termen de 25 de ani.
Ulterior, s-a constatat că, la câteva zile de la fondare, firma a obținut dreptul asupra întregii reţele de gări auto din ţară.
Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani.
Investiții insuficiente și justificări fără acoperire
În anul 2022 a fost formată o comisie care a evaluat toate contractele de concesionare încheiate de guvernarea democrată. Membrii comisiei au descoperit că SRL „Gările Auto Moderne” a investit mai puține mijloace.
Mai mult, raportul arată că au fost constatate întârzieri la executarea planului de investiții. Reprezentanții companiei au invocat diverse justificări, dar în lipsa documentelor confirmative.