Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice un proiect de hotărâre privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru cumpărarea de elicoptere şi simulatoare de zbor necesare pentru intervenţia în situaţii de urgenţă, în cadrul Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne. În prezent, Inspectoratul General de Aviaţie (IGAv) dispune de 22 de aeronave, dar niciuna nu este echipată corespunzător pentru misiuni de căutare-salvare, salvare din medii montane, mediu maritim sau greu accesibile.
În prezent, cele 22 de aeronave (20 elicoptere și 2 avioane) deţinute de IGAv reprezintă un grad general de asigurare de 56% față de totalul prevăzut în Strategia dezvoltării aviației MAI 2010-2020.
”Din totalul de 14 elicoptere uşoare aflate în dotare, 10 sunt destinate executării misiunilor aeromedicale, dar niciuna dintre aceste aeronave nu este echipată conform specificului misiunilor de căutare-salvare, respectiv misiunilor de salvare din medii montane, mediu maritim sau greu accesibile. Pe de altă parte, distribuţia teritorială a resurselor este actualmente stabilită preponderent pe principiul timpului de răspuns la urgenţe medicale şi nu permite o alocare rapidă a acestora în cazul acţiunilor de căutare-salvare, necesitând deseori adaptări ale echipării în funcţie de tipologia misiunilor care trebuie executate”, anunţă MAI.
Astfel, IGAv nu dispune de capabilitățile necesare executării tuturor misiunilor specifice gestionării situațiilor de urgență, fiind nevoie de achiziționarea unor elicoptere noi cu dotări moderne, care să poate fi folosite în misiunile de salvare.
”Desemnarea IGSU ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia de elicoptere şi simulatoare de zbor pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă este motivată de faptul că la acest moment singura posibilitate de finanţare a necesarului aeronautic a fost identificată ca fiind Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), în care IGSU este eligibil, independent sau împreună cu alte instituţii specializate care asigură funcţii de sprijin în gestionarea situaţiilor de urgenţă”, mai arată MAI.
Potrivit prevederilor POIM, IGSU va centraliza investiţiile, pe tipuri de riscuri și intervenții ce se doresc a fi abordate (inundații, incendii, căutare-salvare, urgențe complexe, de natură tehnologică sau naturale ce apar în medii combinate – acvatic, dărâmături, înălțimi), urmând ca dotarea fiecărei unități să se facă în funcție de necesarul existent la nivel propriu. De asemenea, în cazul altor instituții specializate care asigură funcții de sprijin în gestionarea situațiilor de urgență, Programul prevede că proiectele se derulează în parteneriat cu IGSU, ca responsabil la nivel național privind managementul situațiilor de urgență.
IGSU a depus Fișa de fundamentare pentru proiectul “Intervenția aeriană eficientă – Safe Air Vision”, aceasta fiind avizată din punct de vedere al eligibilității activităților de Autoritatea de Management a POIM.
Programul are în obiectiv achiziţia de elicoptere uşoare pentru intervenţii de salvare în mediul montan echipate medical, elicoptere de căutare-salvare şi achiziţia unui simulator destinat pregătirii personalului navigant.
IGSU este instituţia cea mai în măsură să fundamenteze necesarul de resurse pentru asigurarea misiunilor de căutare-salvare, inclusiv cele în care se utilizează resursa de zbor aparţinând IGAv, care are calitatea de operator aerian SMURD.
Necesarul de elicoptere şi simulatoare de zbor, pe tipuri şi cantităţi se întocmeşte de IGSU şi IGAV, după aprobarea hotărârii de Guvern, în acord cu documentele strategice aplicabile MAI în domeniul aerian şi al gestionării situaţiilor de urgenţă.