Hop, în cel mai mare mall din România! Fără panică, dar cu hârtie igienică din belșug

Am testat, astăzi, reacția românilor la isteria și panica provocată de Coronavirus într-un raid prin cel mai mare mall din țară și într-unul dintre cele mai mari hypermarketuri.

Se pare că bucureștenii au înțeles că nu e bine să stea prin mall-uri, nu par panicați de virusul Covid19, dar nici prea liniștiți nu-s.

Azi, între unu și două după-amiaza, Mall-ul AFI Cotroceni era aproape pustiu. În magazine, vânzătorii își omorau timpul jucând-se pe telefon, iar holurile, care în urmă cu doar câteva săptămâni, dacă nu chiar zile, erau pline de oameni, erau aproape pustii.

În „Zona de Food”, destinată resturantelor, cafenelelor și fast-food-urile, doar câteva erau erau ocupate. La cele McDonald’s și KFC, unde la ora prânzului cam trebuia să aștepți binișor până dădeai comanda, acum îți rezolvai foamea pe loc. La fel și la celelalte localuri.

Vlad, de 25 de ani, fotograf profesionist, e mulțumit de situație, că nu ma trebuie să stea prea mult până își ia comanda: „Nu mi-e frică de coronavirusu’ ăsta. Mi se pare prea mare tam-tam. Plus că eu sunt tînăr și nu sunt așa expus. Și, la vârsta mea, chiar dacă iau virusul o să-mi treacă. O să fie ca o răceală mai urâtă.

Demn de remarcat este că n-am văzut întot mall-ul, nici la clienți, nici la comercianți, măști de protecție. Doar în prestigioasa librărie Cărturești, toți librarii aveau mănuși chirurgicale pe mâini. Remarcabil. „Traficul de clienți a scăzut de când cu nebunia asta. Așa, la ochiometru, cam cu 10-20%. Dar mi se pare normal. E logic, că lumea stă mai mult în casă”, spunea Anais Ramirez, o puștoaică simpatică, în timp ce aranja niște cărți într-un raft și o ajuta pe o bătrânică să găsească „Marele Gatsby”.

Un agent de pază al firmei „Tiger Security”, cu casca în ureche, zicea și el că-s cu mult mai puțin oameni în mall pentru acea oră care ar fi trebuit să fie de vârf în zona de „food”: „În mod normal trebuia să fie aproape plin, să găsești greu un loc la masă. Acum o lună erau de două-trei ori mai mulți clienți. Și două chelnerițe au confirmat spusele badigardului. Iar pe imensul patinoar din incinta mall-ului, patinau doar un tată cu cei doi copii ai săi.

La hypermarketul Auchan din incinta mall-ului AFI Cotroceni, situația era cam la fel. Erau și oameni cu cărucioare line cu de toate, dar și unii care intraseră doar pentru un sandviș și un suc. Rafturile nu erau câtuși de puțin devalizate, ba chiar pline ochi cu marfă de toate soiurile. La casierii, doar câteva deschise, nu erau mai mult de trei-patru persoane la coadă.

O profesoară de matematică pensionară, însoțită de fiica sa, avea un cărucior burdușit cu de toate. La întrebarea dacă se pregătește de „carantină la domiciliu” a râs: „Nu! Fata mea mă ajută o dată pe lună să-mi iau tot ce-mi trebuie. Dar, e adevărat, de data asta am luat cu 20% în plus. Ușor preventiv”.

Iar una dintre casierițe, interogată discret, a recunoscut că vânzările au crescut în special la bidoane cu apă, conserve – mai ales de carne și pește – făină, ulei, paste și zahăr. Și, da, la hârtie igienică.

Un tânăr de până în 30 de ani a avut o remarcă foarte haioasă la văzul unor baloturi de hârtie igienică puse pe banda rulantă de la casa de marcat: „Dacă aș putea să mă șterg la fund cu televizorul ar fi ok!”