Harta poluării din România arată că bucureștenii sunt cei mai afectați

Comisia Europeană şi Agenţia Europeană de Mediu au realizat hărțile de poluare ale țărilor din Europa. Potrivit specialiștilor, bucureştenii respiră cel mai poluat aer din România. Autoritățile bucureștene au pe hârtie o strategie de combatere a poluării, care a fost aprobată în noiembrie 2008.

Hărțile prezintă în detaliu cât de poluate sunt oraşele şi satele europene.De asemenea, sunt arătate sursele poluării (exemple:industrială, traficul auto, navigație sau aviație), precum și substanțele toxice care există în zonele respective și pun în pericol sănătatea oamenilor. Cei care vor să consulte hărțile, pot vedea inclusiv cât e de curat aerul din cartierul lor. De exemplu, dacă selectezi sursa de poluare pe harta Bucureștiului, îți vor apărea majoritatea zonelor marcate în culoarea roșie, ceea ce înseamnă un nivel de poluare extrem de ridicat. Din cauza prafului care depăşeşte concentraţia maximă admisă de 50 micrograme/mc/zi, în 15 zone din ţară, Comisia Europeană a declanşat procedura de infringement asupra României. În 2030 jumătate din maşini trebuie să fie electrice sau hibride ”Până în 2030, toate ţările membre UE  vor trebui să aibă jumătate din maşinile care circulă pe stradă hibride sau electrice”, a explicat recent  Laszlo Borbely, care a citat o Directivă europeană. Iar, potrivit acestuia, din 2050 oraşele mari europene sunt obligate să interzică accesul maşinilor alimentate cu benzină sau motorină în localitate. Până auna alte, îăn două două luni, România va trebui să dea Comisiei Europene un răspuns în legătură cu măsurile de reducerea a cantităţii de mici particule de praf din aer, iar până la sfârșitul lunii iunie, România va trebui să reducă concentraţiile de PM10 din 15 zone, în caz contrar riscând amenzii usturătoare din partea UE. Strategia pentru combaterea poluării din Capitală, pusă pe hârtie din 2007 Deși traficul reprezintă principala sursă de poluare din Capitală, iar autoritățile au pus pe hârtie strategii și planuri de reducere a acesteia încă din 2005, în prezent nici un act, elaborat de specialiștii Primăriei Capitalei, nu a fost pus în practică până la capăt. Astfel, dacă în 2009 autoritățile locale trebuiau să pună în aplicare o prevedere în care se specifică că prima  bandă a străzilor din Bucureşti va fi destinată exclusiv autoturismelor cu trei sau mai mulţi pasageri, vehiculelor RATB şi maşinilor de intervenţie (salvare, poliţie, pompieri). Programului integrat de gestiune a calitaţii aerului în Bucureşti aprobat, în noiembrie 2008  de consilierii generali ai Capitalei, mai prevedea interzicerea staționării  ”oricărui vehicul, între orele 8.00 şi 20.00, pe banda întâi a şoselelor cu două benzi, iar pe timp de noapte parcările hipermarketurilor se vor transforma în parcări de reşedinţă gratuite pentru riverani”. În acelaşi program, o altă măsură pentru creşterea calităţii aerului în Capitală se referea la parcări, care ar fi trebuit să fie, până în prezent,  „dale înierbate. Acelaşi program propune şi creşterea tarifelor pentru parcarea în zonele centrale, încuraja mersul pe  bicicletă, astfel că fiecare instituţie publică şi privată va fi obligată, până la sfârşitul anului 2012, să amenajeze parcări pentru biciclete. Obligaţia este valabilă şi pentru cei care cer autorizaţie de construcţie. Proprietarii erau obligați să facă spații verzi pe terenurile lăsate în paragină În plus, „proprietarii de terenuri care nu construiesc, în termen de un an de la dobândirea acesteia, ceva pe suprafaţa deţinută vor fi obligaţi să amenajeze spaţii verzi pe teren”, se mai specifica în actul care nu a fost luat în seamă de autorități. Iar, în scopul diminuării poluării din timpul zilei, programul sugerează ca operaţiunile de salurizare stradală (măturare - aspirare - stropire) să se facă în intervalul orar 7.00 – 20.00, iar colectarea deşeurilor să aibă loc noaptea, între orele 20.00 şi 7.00. Programul integrat de gestiune a calităţii aerului în Bucureşti a fost realizat, în perioada iulie 2007 - iulie 2008, de o comisie tehnică din care au făcut parte specialişti din Primăria Capitalei, primăriile de sector, autorităţile sanitare şi de protecţie a mediului, Registrul Auto Român, Oficiul de Cadastru, Poliţia Rutieră şi Geodezie şi Administraţia Naţională de Meteorologie. Vezi aici cât de poluat este orașul tău