Regizorul Cătălin Rotaru spune decpre personajul principal că este "extrem de interesant şi complex" şi că întotdeauna vor exista "Hârci"
La 30 de ani de la cea mai recentă punere în scenă, celebra poveste a „Babei Hârca” revine într-o comedie muzicală, „Hârca se întoarce“, ce va avea premiera pe 29 aprilie, la Teatrul Elisabeta din București. „Cred că este una dintre acele povești românești care poate fi spusă altfel, repovestită în ritmul și cu limbajul zilelor noastre. Sunt multe povești românești, dar asta are o savoare specială, are un „ceva” ce o face repovestibilă”, spune Cătălin Rotaru, regizorul comediei muzicale. El a adăugat: „Hârca este un personaj extrem de interesant și de complex. Într-un anume sens, nemuritor. Întodeauna au existat „Harci”, indiferent de timpul în care plasăm povestea”.)
Într-un interviu cu Cătălin Rotaru, regizorul comediei muzicale „Harca se intoarce” explică ce l-a atras la opera lui Matei Millo (1851), pe care o consideră de actualitate.
EVZ: De ce ai ales să rescrii şi să regizezi în notă contemporană un text scris de Matei Millo, o figură de referinţă a teatrului românesc, cu peste 160 de ani în urmă? Cătălin Rotaru: Cred ca este una din acele povesti romanesti care poate fi spusa altfel, repovestita in ritmul si cu limbajul zilelor noastre. Sunt multe povesti romanesti, dar asta are o savoare speciala, are un „ceva” ce o face repovestibila, daca pot sa spun asa.
De ce crezi că marii regizori de teatru, precum Alexandru Dabija, care au abordat anterior piesa au ales să distribuie un băbat în rolul Hârcii? Ce viziune diferită ai asupra personajului principal? Harca este un personaj extrem de interesant si complex. Intr-un anume sens, nemuritor. Intodeauna au existat „Harci”, indiferent de timpul in care plasam povestea. Legaturile cu lumea magica, nevazuta, a fascinat mereu publicul. Harca pe care o propun eu iese din tiparul obisnuit – e frumoasa si seducatoare, nicidecum urata si rea. Este o escroaca autentica, o manipulatoare, pe care, surprinzator, viata va reusi sa o transforme. Nu va spun mai mult. Veniti sa vedeti!
De ce comedie muzicală şi nu simplă piesă de teatru? Pentru ca cu Baba Harca incepe istoria literaturii muzicale romanesti, este primul text de opereta. Am vrut sa merg pe aceasta linie, si pentru a pastra istoria dar si pentru ca, din aceasta combinatie, spectacolul are de castigat cel mai mult.
Pe lângă faptul că eşti scenarist şi regizor, mai eşti şi actor. A contat acest aspect când ai făcut distribuţia? Pe ce criterii ai ales actorii? Si da si nu. Un regizor intotdeauna cauta actorii care se potrivesc cel mai bine cu personajul, care sunt disponibili si, bineinteles, daca mai sunt si cunoscuti, cu atat mai bine.
Ce fel de regizor eşti, în relaţia cu actorii? Ar fi mai bine sa-i intrebati pe ei.
În 2008 ai luat premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul de Comedie București, ca autor și regizor al piesei ,,Rromeo thaj Julieta”. Speri să se repete povestea cu „Hârca se întoarce”? Nu fac acest spectacol pentru premii. Si cred ca un regizor nu trebuie sa gandeasca asa. Il faci pentru ca vrei sa spui ceva. Sigur, sa nu fim ipocriti, daca se intampla sa mai iei si un premiu, cu atat mai bine. Pentru ca notorietatea te ajuta sa faci urmatorul spectacol si tot asa.