Haina, ca un rol pe scenă

Haina, ca un rol pe scenă

Doamna Violeta şi domnul Albăstroiu sunt, de ani buni, responsabilii cu decorurile şi costumele Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”.

În atelierul de creaţie al Teatrului „C. Tănase”, scenografii gândesc costume şi decoruri, iar doamna Violeta şi domnul Albăstroiu muncesc câteva luni pentru o premieră spectaculoasă, la care participă, de fiecare dată, în rândul întâi. Obişnuiţi să facă totul până la detaliu, nu le-a venit niciodată să urce pe scenă să tragă fusta mai jos vreunei actriţe, nici să mute la centimetru un decor sau să aranjeze faldurile cortinei. Zeci de ani, atât cât au dus în spate toată forfota dinainte de spectacole, n-au putut spune care a fost cea mai reuşită reprezentaţie, atât a actorilor, cât şi a atelierului de creaţie. 35 de ani în decor de teatru În 1974, domnul Albăstroiu a dat un combinat de mobilă, unde lucra ca tapiţer, pentru locul de muncă de aici. „Aveam copiii mici şi programul de la combinat începea foarte devreme. Şi trebuia să duc copiii la grădiniţă dimineaţa, aşa că am ales să vin la teatru”.

Amintirile începutului, aşa cum s-a petrecut acum 35 de ani, nu l-au părăsit pe domnul Albăstroiu, care în prima zi de lucru a fost pus să facă decor, şi nu mobilă. „Nu mai intrasem până atunci într-un teatru decât ca spectator, dar mi-a plăcut de atunci, pentru că mai lucrasem cu maşini de cusut”.

Despre decorurile teatrului de dinainte de Revoluţie şi ale teatrului de acum, domnul Albăstroiu spune că erau, oarecum, mai frumoase, dar şi mai multe. Spectacolele, jucate mereu cu casa închisă, făceau ca teatrele să fie pline pentru că actorii jucau, pe muteşte, adevăruri tragicomice în care trebuia să deduci un mesaj. Mai mult, decorurile şi costumele colorate ale teatrului de revistă vorbeau şi ele despre aceeaşi dramă. Mii de costume şi de siluete

De când croieşte hainele de scenă ale actorilor, din 1982, doamna Violeta spune că i-au trecut prin mână mii de costume şi mii de siluete. „Este o satisfacţie enormă să-ţi vezi, la o premieră, toată munca pe scenă. Teatrul de revistă are costume frumoase, un pic mai colorate, pentru că, pe lângă cuplete sau alte momente, avem şi baletul. Asta înseamnă încă o sută de costume”. Materialele de bază, care dau culoare oricărui spectacol, rămân lamé-ul şi paietele.

Doamna Violeta, oricât de mult ar fi ajutată de evoluţia tuturor lucrurilor, rămâne nostalgică nopţilor în care, constrânsă de premiere şi de timp, cosea paiete. „Acum toate materialele vin de-a gata, doar trebuie croite şi cusute”, îşi aminteşte despre atelierul de creaţie de pe vremuri. Des pre tinerele actriţe, artista costumelor de la „Tănase” crede că sunt „subţirele şi drăguţele” şi că ascultă oricând de cele cu expe rienţă. „Când vin aici, pentru probe, sunt atente la indicaţii, de la cum să-ţi pui la gât o mărgică la întreaga ţinută de scenă”. „La repetiţie râdem în hohote” Doamna Violeta şi domnul Albăstroiu au toată încrederea în produsul teatru lui la care lucrează. „De multe ori primim telefoane aici la atelier ca să rezervăm bilete”, spune, amuzată, croitoreasa de la „Tănase”.

Despre publicul teatrului, spun unanim că este omogen, şi tineri, şi bătrâni. Toate momentele hazlii se întâmplă la repetiţii când se aud textele prima oară. „Râdem în hohote. Ne mai oprim, se aşază o lumină, se mai schimbă ceva. Sunt şi tensiuni, pentru că mai ţipăm unul la altul. Dar trec toate la premieră, când vedem că totul a ieşit perfect. Atunci ne luăm în braţe şi ne pupăm”, povesteşte ea.

DECOR. Tapiserul teatrului de revistă face cele mai colorate cortine, cu paiete şi strasuri

SPECTACOL

Muncă la foc continuu

După un spectacol reuşit, atelierul de creaţie nu intră în concediu. „Trecem atunci la întreţinere sau la reparaţia recuzitei. Se mai rupe un fermoar, mai ajustăm o rochie pentru că a slăbit o actriţă, facem un alt costum. Tot timpul noi avem ce face”, spune costumiera. De aici, artiştii din culise vor ieşi la pensie după zeci de ani în care pot spune, pe drept, că au fost oameni de teatru.

Ne puteți urmări și pe Google News