După ce s-a decontat consultanță inutilă pentu autostrada Trasilvania în perioada 2011-2016, de peste 22 milioane euro francezilor de la Egis, în vara anului trecut, fosta conducere a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a prelungit contractul de supervizare a lucrărilor pentru autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea până la 31 decembrie 2020, „iar a serviciilor prestate în perioada de garanție până la data de 31 decembrie 2023”.

Dacă tot s-a bătut în cuie supervizarea autostrăzii Transilvania pentru încă șapte ani, contractul s-a mărit în mod artificial. Asta în condițiile în care proiectul „Autostrada Transilvania” e oficial mort din 2011. În scripte, el a renăscut sub o altă denumire. În prezent, francezii de la Egis au decontat facturi în valoare de aproximativ 60 milioane de euro, din 2004 până astăzi, pentru supervizarea lucrării de construcție la autostrada Brașov – Cluj – Borș.

Egis a încasat 72% din valoarea contractului

Conform unui răspuns oficial al conducerii CNAIR, valoarea facturilor decontate companiei Egis International Franța, Sucursala București pentru supervizarea lucrării de construcție la Autostrada Brașov – Cluj – Borș este de 269,77 milioane lei (TVA inclus), din care TVA 46,88 milioane lei. „Valoarea Contractului nr. 2562/31.08.2004 este de 236.579.980,00 lei, fără TVA, și face obiectul actualizării conform prevederilor contractului în raport cu indicele prețurilor de consum pentru Servicii”, ne-a răspuns conducerea CNAIR. Conducerea CNAIR ne-a precizat că Egis a încasat aproximativ 72% din valoarea contractului pentru supervizare a autostrăzii Transilvania, proiect finalizat în proporție de 10%. „Egis cere o extensie a contractului pentru că se începe activitatea pe mai multe șantiere din autostarda Trasilvania. Nu se pune problema creșterii valorii contractuale pentru supervizarea autostrăzii Transilvania. Precizăm că valoarea inițială totală a contractului de supervizare a rămas nemodificată. Valoarea contractului de supervizare la semnare a fost de 236.576.980,00 lei fără TVA, iar durata inițială de prestare a serviciilor era de 126 de luni calendaristice, inclusiv perioada de garanție a lucrărilor”, ne-au explicat oficialii CNAIR.

Confi rmarea Companiei Naționale privind contractul cu EGIS

Răspunsurile Companiei Naționale de Administrarea Infrastructurii Rutiere la întrebările noastre sunt clare: contractul EGIS s-a prelungit când ministrul Transporturilor era Dan Marian Costescu și șef al CNAIR era Cătlin Homor. Reproducem întrebările și răspunsurile primite:

– Când a fost prelungit contractul cu EGIS INTERNATIONAL SA FRANȚA, sucursala București pentru supervizarea lucrării de construcție la autostrada Brașov – Cluj – Borș?

– Prin Actul adițional nr. 8/27.06.2016, a fost stabilită corelarea prevederilor Contractului (Contractul de Servicii de Supervizare a Lucrărilor de Construcție a Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea – Granița România) cu termenele de finalizare ale lucrărilor pentru fiecare secțiune, precum și prelungirea duratei de prestare a serviciilor complete de supervizare până la data de 31 decembrie 2020 și a serviciilor prestate în perioada de garanție până la data de 31 decembrie 2023.

– În prezent, care este valoarea contractului cu EGIS INTERNATIONAL SA Franța sucursala București pentru supervizarea lucrării de construcție autostrada Brașov – Cluj – Borș după prelungirea contratului?

– Precizăm că valoarea inițială totală a Contractului de Supervizare a rămas nemodificată.

Valoarea Contractului de Supervizare la semnare a fost de 236.576.980,00 lei fără TVA, iar durata inițială de prestare a serviciilor era de 126 de luni calendaristice, inclusiv perioada de garanție a lucrărilor.

Cu stimă, CNAIR SA

Egis nu răspunde întrebărilor privind un contract din bani publici

După ce Evenimentul Zilei a relatat că Egis a reușit performanța de a avea un contract „beton” şi stufos, care conține multe clauze pentru supervizarea autostrada Transilvania, proiect unde nu s-a mai inaugurat niciun km de autostradă de mai bine de șase ani, am întrebat conducerea firmei franceze ce servicii de consultanță a prestat, având în vedere că în perioada 2010-2017 nu s-a finalizat niciun km de autostradă între Brasov-Cluj-Borș, și de ce s-a depus o noua solicitare pentru a doua prelugire a acestui contract. Clotilde Armand, directorul firmei Egis refuză să ne răspundă întrebărilor jurnaliștilor Evenmentul Zilei. Egis International SA Franța Sucursala Bucureşti a încheiat pe 30 august 2004 un contract cu CNADNR pentru supervizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania. Chiar dacă reziliearea contratului cu Bechtel nu s-a mai construit nimic, francezii decontează lunar bani de la CNADNR. Dacă în perioada constructului derulat cu Bechtel, Egis factura aproximativ 1 milion de euro pentru supervizarea lucrărilor, după rezilierea acestui contract, media deconturilor a fost între 300.000 și 500.000 de euro/ lună pentru supervizarea lucrărilor autostrăzii Brașov-Borș.

Contractul cu Egis a fost prelungit în mandatul ministrului Dan Costescu

După ce am aflat valoarea facturilor decontate pentru supervizarea unei autostrăzi inexistente, am întrebat șefii CNAIR când a fost prelungit contractul cu Egis pentru supravegherea lucrării de construcție autostrada Brașov – Cluj – Borș.

Oficialii CNAIR ne-au răspuns că actul adtițional a fost parafat în data de 27 iunie 2016, cu circa două săptămâni înainte de remanierea ministrului Transporturilor, Dan Costescu. „Prin Actul adițional nr. 8/27.06.2016, a fost stabilită corelarea prevederilor contractului (contractul de supervizare a lucrărilor de construcție a autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea – Granița România) cu termenele de finalizare ale lucrărilor pentru fiecare secțiune, precum și prelungirea duratei de prestare a serviciilor complete de supervizare până la data de 31 decembrie 2020 și a serviciilor prestate în perioada de garanție până la data de 31 decembrie 2023”, ne-au răspuns oficialii CNAIR.

Dan Costescu a ocupat fotoliul de minsitru al Transporturilor în perioada 17 noiembrie 2015-7 iulie 2016. Până la închiderea ediției, fostul ministru al Transporturilor nu ne-a explicat care este baza legală prin care s-a semnat actul adițional nr. 8/27.06.2016, prin care a fost prelungit ultima dată contractul firmei Egis International SA Franța, Sucursala București cu oficialii CNAIR pentru supervizare lucrări de construcție autostrada Brașov-Cluj-Borș.

Supervizare pe șantiere abandonate de Bechtel încă din anul 2010

Conform CNAIR, obiec tul contractului nr. 2562/31.08.2004 îl constituie supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuție a Autostrăzii Braşov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, reprezentând 415 km. În prezent, consultantul J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International prestează activități de supervizare pe mai multe lucrări, dar realitatea este alta:

● pe 60 km lucrările sunt abandonate de cel puțin șapte ani;

● alți 47 km de șantier așteaptă avizele pentru lucrări;

● aproximativ 256 km nici măcar nu au constructori sau studii de fezabilitate.

Care este răspunsul oficial al CNAIR

● „Execuție Lucrări pentru Realizarea Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Sector 1C Târgu Mureș – Ogra, Lotul 2: Ungheni – Ogra”;

● „Contract de Proiectare și Execuție pentru Realizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 2A: Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 1 Ogra – Iernut – km 0+000 – km 3+600”;

● „Contract de Proiectare și Execuție pentru Realizarea Autostrăzii Brașov- Târgu Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 2A: Ogra-Câmpia Turzii, Lotul 2 Iernut – Chețani: km 3+600 – km 21+500”;

● „Contract de Proiectare și Execuție pentru Realizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 2A: Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 3 Chețani – Câmpia Turzii – km 21+500 – km 37+191”;

● „Proiectare și Execuție Autostrada Transilvania, Sector 3A: Cluj Vest (Gilău) – Mihăiești, km 0+000 – km 25+500, tronson 3A1, km 0+000 – km 8+700”;

● „Proiectarea și Construcția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Sector 3A: Cluj Vest (Gilău) – Mihăiești, km 0+000 – km 25+500, tronson 3A2, km 8+700 – km 25+500”;

● Proiectare și Execuție pentru Finalizarea Autostrăzii Brașov – Tg. Mureș – Borș (km 4+200 – km 64+450)”.

Prejudiciu: 525,9 milioane de euro. CNAIR a câștigat primul proces pentru deblocarea conturilor

Reprezentanții Ambasadei SUA au vorbit, ieri, de lupta anticorupție în cadrul unui seminar pe tema practicilor anticorupție din business, realizat de Camera de Comerț a României, dar nu au pomenit un cuvânt de cazul Bechtel. Atunci când jurnaliştii au întrebat dacă acesta este un caz de corupție, nimeni din cei prezenți la eveniment nu a dorit să comenteze. Cert este că în urma unui control derulat în perioada 2013 -2016 de către o echipă a Ministerului de Finanțe se cere recuperarea uriașei sume de la directorii generali ai Companiei de Drumuri care au semnat contractul, fără să îl renegocieze, și de la cei care ulterior au fost de acord cu modificarea acestuia într-un mod în care au fost aduse pagube mari statului. Bugetul statului a fost prejudiciat cu suma de 525,9 milioane euro. Şefii de la Drumuri spun că acum câteva zile Tribunalul București a admis cererea de suspendare privind executarea dispoziției obligatorii a Inspecției economico-financiare din cadrul Ministerului de Finanțe, referitoare la contractul cu Bechtel. Suspendarea este dispusă până la pronunțarea instanței asupra acțiunii privind anularea dispoziției obligatorii. Această soluție a instanței nu este definitivă, având ca drept de recurs 5 zile de la comunicare.

Başulescu: Contract modificat în detrimentul statului

EVZ a dezvăluit în exclusivitate, pe 1 august 2013, că a dispărut contractul original Bechtel. Ulterior, procurorii au demarat o anchetă. Şefii din Transporturi ridică şi acum din umeri, iar procurorii au clasat cazul deşi nu au găsit originalul.

Fostul director al Companiei de Autostrăzi, cel care a semnat contractul Bechtel din partea statului român, Mihail Başulescu, a povestit, pentru EVZ, că variantele documentului care au apărut în spațiul public nu sunt conforme cu originalul semnat de el în decembrie 2003. Acesta a povestit că documentul ar trebui căutat la Cluj, pentru că, aproximativ un an, contractul Bechtel a fost gestionat de Direcția Regională de Drumuri şi Poduri Cluj. „Când s-a lucrat, cine ştie câte copii s-au făcut. Încă cred că este pe la Cluj, într-un container”, a mai dezvăluit cel care a semnat contractul din partea statului român cu americanii.

El a explicat că ar trebui verificate anexele contractului din anul 2006: 11, 14 şi încă una , că se vede că sunt copy- paste după original, având şi semnăturile din 2004, pe lângă a celor din 2006. „S-a modificat toată filozofia contractului, care a fost gândită inițial pentru situația finanțării din credite, nu de la buget şi nu ca şi FIDIC roşu. Mai mult nu pot vorbi, încă”, a conchis Başulescu. Potrivit acestuia, dacă faci câteva astfel de modificări, schimbi tot în implementare, începând de la consultant până la beneficiarulce atribuții are fiecare.

Potrivit specialiştilor, FIDIC „roşu” este utilizat pentru lucrări în care proiectarea (aproape în întregime) este asigurată de către beneficiar. Riscurile asumate de către părți sunt echilibrate, iar plata lucrărilor se realizează în funcție de declarațiile lunare. Autostrada Transilvania trebuia să aibă 415 kilometri şi să fie gata în 2012.