Câteva mii de salariaţi ai Uzinei din Mioveni au intrat ieri în grevă generală.
Principala lor revendicare: majorarea salariilor cu 550 de lei şi a diferitelor prime pe care le primesc de-a lungul anului. Greviştii îşi justifică doleanţele prin rezultatele spectaculoase ale companiei. Vânzările uzinei au crescut cu 62% în primele două luni ale anului, reprezentând 10% din vânzările totale ale grupului Renault. Conducerea companiei a transmis mesajul că nu poate oferi creşteri salariale mai mari de 144 de lei şi a dat avertizări voalate sindicaliştilor: „Aceste solicitări ar pune în pericol creşterea sănătoasă a companiei şi viitorul Dacia, ţinând cont că, în perspectiva anului 2010, noile uzine Renault din Maroc, India şi Rusia vor fi în măsură să producă Logan“, se arată într-o scrisoare deschisă a directorului general François Furmount. Poporul şi multinaţionalele În prima zi a grevei generale, muncitorii de la Dacia au stat la locurile lor de muncă, fără însă a porni utilajele de producţie. Ion Iordache, cel mai radical lider de sindicat de la Uzina Dacia, a declarat că în zilele următoare vor urma ample mitinguri de protest la Mioveni şi Piteşti. „Până acum, niciunul dintre francezi nu a venit să stea de vorbă cu noi. Probabil sunt cu toţii în Franţa, să-şi sărbătorească Paştele lor, în timp ce noi, în România, facem foamea. Un muncitor a ajuns să ia, după 20 de ani de muncă, un salariu de doar 900 de lei, în condiţiile în care viaţa este din ce în ce mai scumpă. Dacă această grevă va eşua, va însemna o victorie a multinaţ ionalelor asupra acestui popor“, a declarat el. Muncitorii care ieşeau ieri din schimbul 1 s-au arătat intrigaţi de faptul că angajaţii de la o uzină Renault din Turcia, ţară care nu e membră a UE, primesc un salariu mediu de 900 de euro, de trei ori mai mare decât al celor de la Mioveni. „Oferim salarii realiste!“ Patronatul a venit cu o contraofertă considerată nesatisfăcătoare: doar 12% în plus la salariul de bază şi o primă de 1.020 de lei aferentă rezultatelor bune înregistrate de companie în anul 2007. Francezii le-au cerut angajaţilor să fie cu picioarele pe pământ. „Noi oferim salarii realiste, în concordanţă cu ceea ce se întâmplă în economia românească. Muncitorii trebuie să conştientizeze că tot profitul a fost reinvestit şi că niciun leu nu a luat drumul Franţei. Cererile sindicatului nu ţin cont de aceste aspecte. O creştere cu 550 de lei a salariului mediu înseamnă o majorare cu 74% pentru salariul minim, ceea ce e foarte mult!“, a declarat Liviu Ion, directorul de comunicare al Autoturisme Dacia Piteşti SA. Cât costă greva Greva de la Dacia va aduce pierderi atât pentru acţionarii uzinei, cât şi pentru salariaţi. Fiecare zi de grevă va costa uzina în jur de 10 milioane de euro. Estimarea ia în calcul maşinile care nu sunt produse (1.300 zilnic), cheltuielile cu energia şi combustibilii, materialele şi întreţinerea utilajelor. La acestea se adaugă neplăcerile cauzate de neonorarea unor contracte, pierderi greu de estimat în acest moment. Participanţii la grevă vor pierde tichetele de masă de 70 de lei pentru fiecare zi în care nu lucrează, plus masa caldă gratuită oferită de uzină. Ei riscă însă mai mult decât atât: „Participarea la o grevă nu garantează avantaje suplimentare faţă de cele obţinute pe calea negocierii. Dimpotrivă, ea poate duce la diminuarea ofertei actuale. Salariaţii Dacia îşi pot aminti o situaţie asemănătoare care a avut loc în urma grevei din 2003“, le-a transmis directorul general François Furmount. Directorul se referă la greva din anul 2003, când salariaţii au intrat într-o grevă spontană, de câteva ore. Mişcarea, nesprijinită de sindicat, s-a lăsat cu sancţiuni aspre: penalizări, reţinerea de la sporuri sau chiar desfacerea contractelor de muncă. (Adelina Vlad) NEGOCIERI Angajaţii Ford ridică deja pretenţii Compania americană Ford, care tocmai s-a instalat la Craiova, ar putea avea probleme similare cu angajaţii. În acest moment, aceştia câştigă aproximativ 200 de euro. La sfârşitul săptămânii trecute, odată cu preluarea oficială a fabricii Automobile Craiova de către Ford, angajaţii nu au ezitat să aducă discuţia despre salarii. Preşedintele Ford Europa, John Fleming, susţine că şefii companiei vor avea discuţii cu liderii sindicali şi vor renegocia contractele muncitorilor, însă a evitat să dea asigurări că aceştia vor primi mai mulţi bani la salariu. Unul dintre motivele pentru care mari jucători de pe piaţa auto se îndreaptă către România este mâna de lucru ieftină. (Mihaela Dincă)