Dacă foloseşti lucrurile companiei în interes personal, întârzii frecvent la birou şi faci glume proaste la adresa colegilor, rişti să rămâi fără slujbă.
Specialiştii în resurse umane spun că, dacă vrei să câştigi încrederea, respectul şi admiraţia colegilor şi mai ales a şefilor, trebuie să acorzi o mare importanţă felului în care te comporţi la locul de muncă. O greşeală aparent inofensivă te poate transforma din cel mai bun om al echipei în oaia neagră şi poţi rămâne chiar fără slujbă.
Dacă vrei ca acest lucru să nu se întâmple, trebuie să respecţi câteva reguli de bază. În primul rând, trebuie să înţelegi că nu ai voie să foloseşti în interes personal lucrurile firmei pentru care lucrezi.
„Crezând că nu te vede nimeni şi că nu faci niciun rău companiei, iei acasă un pix şi câteva foi. Acest lucru nu este deloc OK“, spune Mihaela Forgaciu, directorul de resurse umane al Hotelului Radisson Sas, din Bucureş ti. Până la urmă, indiferent cât de neînsemnat este obiectul pe care îl iei, tot furt se numeşte. Niciunui şef nu-i place să ştie că are în firmă un hoţ. Nu întârzia la slujbă! Dacă obişnuieşti să vii mereu la birou cu zece minute după începerea programului, chiar dacă ţi s-a atras de mai multe ori atenţia şi ţi s-a explicat de ce este atât de important să ajungi la timp, superiorii îşi vor pune întrebă ri legate de seriozitatea ta. Cu siguranţă vei fi penalizat. „Dacă tu vii mai târziu la serviciu şi colegii tăi văd că această abatere nu este sancţionată, o să înceapă şi ei să facă acelaşi lucru“, spune Camelia Buburuz, directorul de resurse umane al Hotelului JW Marriott Grand Hotel, din Bucureşti.
Specialiştii în resurse umane susţin că o altă mare greşeală este să dai impresia că ai înţeles ce ţi-a spus şeful şi tu să nu-ţi îndeplineşti sarcinile pentru simplul motiv că ţi-a fost jenă să-i spui superiorului că n-ai înţeles ce ai de făcut. Fără bârfă! C
hiar dacă colegul te-a supărat sau şeful te-a certat pe nedrept, nu trebuie să le spui altora aceste lucruri şi în niciun caz să vorbeşti urât despre ei. „Este bine să eviţi cât poţi de mult să vorbeşti atunci când eşti nervos. La fel de important este să ştii să-ţi controlezi limbajul. Cuvintele pe care le spui se aud. Nimic nu rămâne secret într-o companie. Când eşti supărat, nu vorbi cu nimeni şi, în general, fă-o doar atunci când ai lucruri bune de spus despre ceilalţi“, recomandă Alina Negrea, senior partner al companiei de training şi resurse umane „APlus Performance“ din Bucureşti.
De asemenea, nu trebuie să-ţi povesteşti viaţa personală la serviciu. Nici utilizarea excesivă a telefonului de serviciu în interes personal nu dă bine deloc: pierzi timpul, deranjezi colegii cu povestea ta (mai ales dacă lucrezi într-un spaţiu deschis) şi firma plăteşte factura. Specialiştii în resurse umane mai atenţionează că, dacă nu eşti prietenos cu colegii şi ai un comportament agresiv sau faci glume proaste pe seama lor, rişti să fii izolat.