Grecia, raiul vacanţelor pentru români

Turiştii români descoperă noi destinaţii din Grecia şi încep să-şi piardă interesul pentru sejururile în Bulgaria, spun operatorii din domeniu, în pragul Târgului Naţional de Turism al României, ce se va deschide mâine, la Romexpo.

Turiştii români descoperă noi destinaţii din Grecia şi încep să-şi piardă interesul pentru sejururile în Bulgaria, spun operatorii în pragul Târgului Naţional de Turism al României, ce se va deschide mâine, la Romexpo. Pregătirile pentru vacanţa de vară arată, în schimb, un interes crescut pentru insule şi staţiuni greceşti mai puţin prezente până acum în preferinţele turiştilor - Skiathos, Zakynthos, Thassos, Micene, Santorini sau Lesbos.

„Grecia are foarte multe de oferit şi beneficiază de un mare avantaj: un bun raport între preţ şi calitatea serviciilor, un criteriu foarte important pentru turiştii români“, explică Ciprian Enea, consultant besttourism.ro. Charter nou spre Zakynthos

Numărul solicitărilor a dus la lansarea unei noi curse charter către Grecia: Zakynthos, alături de o destinaţie pentru excursiile cu autocarul - Thassos.

„Zakynthos este considerată Ibiza Greciei, o destinaţie care se adresează oamenilor tineri, dornici de petreceri pe plajă, cluburi şi discoteci. Thassos este, în schimb, cea mai accesibilă insulă grecească, unde se ajunge cu autocarul“, spune Cristian Pandel, directorul Christian Tour, operatorul noilor oferte.

Cu preţuri comparabile cu cele din Paralia Katerini, noua destinaţie ar putea fura din clienţii fideli ai Rivierei Olimpului, fiind, potrivit specialiştilor, o zonă mai selectă, cu servicii mai bune.

În timp ce Corfu, Creta sau Rhodos rămân destinaţii de masă ale publicului român, pe hartă apar şi orizonturi noi. „Unii turişti vor vacanţe mai stilate şi aleg insule din zona Corintului sau Santorini şi Micene“, spune Mircea Vladu, directorul Prestige Tours. Turcia îşi menţine poziţia

O uşoară dezamăgire a constituit anul acesta litoralul vecin. „Operatorii spun că solicitările pentru vacanţele în Bulgaria nu mai sunt atât de multe faţă de anul trecut“, afirmă Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Unul dintre principalele motive este securitatea precară, mai ales incidentele înregistrate anul trecut cu oamenii legii, care au adus articolele în presă uşor negative. În plus, explozia de hoteluri a determinat o diminuare a calităţii personalului, fapt ce se oglindeşte în serviciile oferite.

În aceste condiţii, bătălia pentru primul loc în preferinţele românilor se va da în acest sezon între Grecia şi Turcia. Dacă spre greci sunt organizate foarte multe excursii cu autocarul, spre Turcia a fost mobilizat un număr considerabil de zboruri charter. Târgul de Turism de la Romexpo va fi deschis până duminică.

NOUTĂŢI Republica Moldova şi Ucraina

După ce piaţa românească a înregistrat un semieşec anul trecut prin promovarea unor curse charter care nu au atras suficienţi turişti - Costa Blanca, Costa del Sol sau Kenya - agenţii au fost mult mai moderaţi în a se lansa în experienţe noi. Turiştii vor avea totuşi la dispoziţie câteva destinaţii noi, unde se poate ajunge cu autocarul. Una dintre ele este Republica Moldova, promovată de agenţia Invitation Romania. Operatorul oferă diferite excursii, printre care şi un tur al vinurilor. Mai uşor de ajuns după ce au fost desfiinţate vizele, Ucraina este un alt tărâm prea puţin exploatat până acum. Operatorul Fast Travel oferă pachete de 1 Mai pe Riviera Ucrainei cu 359 de euro, preţ ce include transportul cu avionul şi trei nopţi de cazare la hotel de patru stele, cu mic dejun. MAJORĂRI Preţuri mai mari cu până la 20% Vacanţele externe din sezonul care urmează sunt cu până la 20% mai scumpe faţă de ofertele de anul trecut, spun operatorii din turism. Principalul motiv este majorarea costurilor pentru combustibil, care a scumpit transportul cu avionul şi, implicit, pachetele turistice.

„Cele mai mici creşteri vor fi în cazul destinaţiilor de volum, pentru pachetele cele mai populare - la hotelurile de trei şi patru stele din Grecia, Tunisia sau Malta şi la cele de cinci stele în Turcia“, spune Ciprian Enea.

Majorarea se va simţi însă mai mult în pachetele de lux. Este vorba despre hotelurile de cinci stele din Grecia, Spania - mai ales Tenerife - şi cele cu ultra all inclusive din Turcia sau Egipt.

Explicaţia acestor diferenţe este simplă: preţul unei oferte depinde de numărul de turişti care o cumpără. Cu cât o destinaţie este mai populară şi operatorii rezervă mai multe locuri, cu atât vor avea mai multe şanse să obţină reduceri de la hotelieri.

Forţa de muncă scumpeşte litoralul

Şi pachetele de pe litoralul românesc au suferit câteva modificări. „Este vorba despre o creştere de 5%-7%, pentru motivarea şi atragerea personalului, dar şi pentru acoperirea costurilor la utilităţi“, a declarat Andrei Trandafir, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, în cadrul Bursei de Turism Litoral 2008, care a avut loc în toamna anului trecut.

Atunci, hotelierii şi agenţii au stabilit că preţurile nu vor creşte sub nicio formă cu mai mult de 10%. Aceste tarife se regăsesc deja în cataloagele agenţiilor.

PE LITORAL Plaje mai libere şi oferte all inclusive

Servicii mai bune, mai multe oferte all inclusive şi excursii opţionale - asta le promit operatorii turiştilor care optează pentru un sejur pe litoral. Aceştia susţin că pachetele au început să se vândă încă din ianuarie.

Chiar dacă nu vor fi făcute foarte multe transformări, autorităţile ne asigură că vor face controale mai drastice şi vor desfiinţa construcţiile neavenite de pe plaje. 1.500 de lei, o săptămână la Mamaia cu all inclusive

Amatorii de vacanţe pe litoralul românesc vor plăti scump această aventură şi anul acesta: în plin sezon, o săptămână de cazare cu mic dejun la un hotel de trei stele din Mamaia îi va costa 550 de lei de persoană. În cazul ofertelor cu all inclusive, preţul creşte considerabil: pentru şapte zile la un hotel de patru stele cu all inclusive, se vor plăti 1.500 de lei de persoană.

„Am menţinut tarifele stabilite cu hotelierii în toamnă, când au fost gata şi cataloagele. Se poate spune că, faţă de anul trecut, numărul cererilor de până acum a fost cu circa 10%-15% mai mare“, spune Marius Usturoiu, preşedintele Comisiei de Turism Intern a ANAT şi directorul agenţiei Mareea. Pentru a diversifica oferta, hotelierii au pregătit excursii opţionale: degustări la cramele Murfatlar, o zi în Delta Dunării sau tururi de litoral. Plajele, curăţate de dughene

Reprezentanţii operatorilor şi autorităţile recunosc că vor rămâne actuale şi în acest sezon principalele hibe ale litoralului: infrastructura rutieră care lasă de dorit şi ambientul din staţiuni, adică lipsa locurilor de parcare, a locurilor de joacă pentru copii şi a posibilităţilor de petrecere a timpului liber.

Un mare minus este structura hotelieră, 60% din capacitatea spaţiilor de cazare de pe litoral fiind sub standarde, cu clasificări de o stea şi două stele.

„Agenţii de control vor fi mai activi pentru a elimina fiscalitatea de pe plaje şi problemele cu muzica foarte tare. Am stabilit deja cu Direcţia Apelor Dobrogea ca acele construcţii care nu apar în PUZ-ul plajelor să fie desfiinţate“, a afirmat Lucia Morariu, secretar de stat pentru Turism.