Google Search și Google Discover au devenit deja instrumente fundamentale pentru accesarea informațiilor. Un procent din ce în ce mai mare din traficul ziarelor online și din cel al site-urilor de informare trece prin buletinul motorului de căutare și prin Feed-ul personalizat în baza obiceiurilor utilizatorului individual și dedicat știrilor și articolelor de actualitate. Google știe bine acest lucru, așa cum îl știu de altfel și editorii.
Relațiile dintre gigantul din Mountain View și aceștia din urmă au avut suișuri și coborâșuri, în timp ce dezbaterea privind modul de reglementare a relației dintre cei care oferă platforma și cei care furnizează conținutul continuă în diferite părți ale lumii, transmite corriere.
Inclusiv în Europa, unde în data de 15 noiembrie Google a început un test deoarece - explică el - editorii și autoritățile europene „au cerut date suplimentare privind efectul conținutului știrilor asupra căutării”. Pe scurt, testul ar trebui să determine impactul asupra traficului și asupra experienței de căutare a conținutului informațiilor. Numai că mai mult decât un test, pare un avertisment.
Sunte eliminate anumite articolel de știri
Google va elimina din fluxurile de căutare, din Google news și Discover, articolele de știri de la editorii europeni pentru o mică parte de utilizatori - unu la sută - din opt țări, inclusiv Italia. Celelalte țări sunt Belgia, Croația, Danemarca, Grecia, Olanda, Polonia și Spania.
În Franța au fost suspendate din ordinul unui tribunal din Paris: în așteptarea deciziei judecătorului, compania riscă o amendă de până la 900.000 de euro pe zi.
„Vom continua să arătăm rezultate de pe alte site-uri web, inclusiv de la editori de știri din afara UE. Intenționăm să folosim acest test pentru a evalua impactul rezultatelor de la editorii de știri din UE asupra experienței de căutare a utilizatorilor noștri și a traficului către editori”, explică ei. Adăugând că, odată ce testul va fi terminat - nu se știe cât va dura - rezultatele căutării vor reveni la normal. Numai că reacția editorilor nu a fost deloc pozitivă.
„Anunțul a fost o adevărată surpriză"
În declarația comună a asociațiilor editorilor europeni - European Magazine Media Association (EMMA), European Newspaper Publishers' Association (ENPA) și News Media Europe (NME) - se precizează că Google nu i-a consultat pe editori cu privire la acest studiu și nici nu i-a informat înainte.
„Anunțul a fost o adevărată surpriză. Suntem extrem de îngrijorați de lipsa de informare și de transparență a acestei inițiative, precum și de consecințele pe care le-ar putea avea pentru editorii de presă din Europa. Prin urmare, îndemnăm Google să suspende testele cu efect imediat și să înceapă un dialog cu sectorul editorial de presă european pentru a conveni, într-un mod constructiv și transparent, o cale comună de urmat.”
Transparență pe care, potrivit editorii, Google nu o are față de o problemă fundamentală precum cea a „conținutului jurnalistic în modelul de câștiguri” al gigantului.
„Anunțul unilateral al Google privind reducerea conținutului jurnalistic nu este doar un răspuns inadecvat la problema transparenței, ci și o mișcare inacceptabilă. Google va evalua Google pe baza parametrilor de căutare stabiliți de Google”.
Google răspunde, subliniind importanța acordată ecosistemului de știri în Mountain View.
Ar fi doar un test
Iar purtătorul de cuvânt vorbește în special de situația din Italia: „Pe lângă sprijinirea presei italiene în obținerea de trafic valoros prin intermediul motorului de căutare, Google este prima companie care a dezvoltat un program de acorduri de licență pentru conținutul editorilor de știri din domeniul de aplicare al directivei privind drepturile de autor: colaborăm cu peste 4.000 de publicații din Europa, inclusiv din Italia”.
Purtătorul de cuvânt explică cum „editorii ne-au cerut în mod repetat mai multe date despre valoarea știrilor pentru Google”. Și din acest motiv, gigantul a decis să efectueze acest test care „nu va avea niciun impact asupra plăților pe care le facem editorilor de știri în conformitate cu directiva privind drepturile de autor”.
Legea în cauză este Directiva Europeană a Drepturilor de Autor (EUCD), care a intrat în vigoare în 2019. Datorită directivelor, editorii europeni pot solicita plata pentru propriul conținut aflat pe platformele online care îl folosesc pentru a-și îmbogăți feedurile. Google a investit un miliard de dolari și a lansat un program dedicat, numit Extended News Previews, pentru a se conforma normei și așa cum s-a menționat deja, a semnat până acum acorduri cu patru mii de publicații.
Google, acuzat că a exploatat conținutul
„Suntem prima companie care a implementat un program dedicat EUCD”, precizează. „Aceste acorduri se bazează pe criterii consecvente care respectă legislația și liniile directoare existente privind drepturile de autor, inclusiv frecvența de vizionare a unui site de știri și suma veniturilor din publicitate generate de paginile care afișează și previzualizări ale conținutului jurnalistic”.
Legislația nu a fost salutată cu entuziasm de societate iar, printre altele, au existat deja primele proteste împotriva modului în care se fac aceste acorduri: în Franța, Google a fost amendat cu 250 de milioane de euro. Acuzația este că nu a negociat „cu bună-credință” și că a exploatat și conținutul pentru a-și antrena propria inteligență artificială generativă (care a fost numită mai întâi Bard și apoi redenumită Gemeni).
SURSA: RADOR