Experții atrag atenția și că Republica Federală trebuie să evite cu orice preț o nouă închidere a școlilor.

Ministrul federal al educației și omologi din mai multe landuri federale, cancelarul Angela Merkel și Saskia Esken, copreședinta Partidului Social Democrat German, aflat la guvernare alături de conservatori, au avut ieri o întâlnire la Berlin dedicată problemelor ce afectează școlile.

Multe dintre neajunsuri, mai ales sub aspectul digitalizării, ce persistă deja de câțiva ani, au fost exacerbate de închiderea școlilor în primăvara acestui an, în debutul crizei coronavirus. Aflați într-o ipostază neobișnuită, copiii, profesorii și conducerile școlilor au încercat să atenueze, pe cât posibil, efectele negative ale sistării ale activității educționale, apelând la instrumentarul digital: e-mail, teleconferințe, comunicarea prin platforme messenger și altele.

Demersul a întâmpinat numeroase piedici: de la absența cunoștințelor de operare a calculatorului, îndeosebi în rândul profesorilor trecuți de o anumită vârstă, până la slaba funcționare sau chiar inexistența conexiunilor la internet în familiile cu resurse materiale reduse, sau îngrijorările multor germani privind protecția datelor personale.

Pe acest fundal, landurile și guvernul federal au convenit ieri asupra alocării rapide a unei sume de 500 de milioane de euro pentru susținerea procesului de digitalizare în școli. Purtătorul de cuvânt al executivului, Steffen Seibert, a afirmat ieri că pandemia subliniază nevoia dezvoltării urgente a formelor de învățare digitală. În cadrul întâlnirii a fost exprimată voința comună a guvernului federal și a landurilor în sarcina cărora intră educația de a conecta toate școlile la internet rapid cât mai repede posibil, de a oferi elevilor acces la internet, la prețuri accesibile acasă, și de a dota profesorii cu echipamentele necesare – a spus oficialul guvernamental.

Concret, guvernul ar dori ca legătura la internet a unui elev provenind din familii cu mijloace financiare limitate să nu coste mai mult de 10 euro lunar, iar profesorii să fie dotați cu laptopuri și instruiți în vederea utilizării lor. Seibert a mai spus că o nouă închidere a școlilor la nivel național, așa cum s-a întâmplat în primăvară, nu ar trebui să mai aibă loc. Valoarea reprezentată de educație ar trebui să se bucure de prioritate politică și socială, chiar și în perioadele de pandemie – a spus acesta. Din punct de vedere a procesului de digitalizare în școli, și nu numai, atrag atenția experți și comentatori,

Republica Federală are enorm de recuperat față de alte țări ale lumii, însă problema nu este neapărat una de natură financiară – afirma un specialist în educație, Michael Kerres, la televiziunea de stat ARD, în această după-amiază. Acesta remarca faptul că în Germania există profesori ce nu au căsuțe de e-mail de serviciu și școli fără platformă digitală de învățare. Este ceva ce nu întâlnim în alte țări industrializate. Achiziționarea de echipamente și investițiile în tehnologie nu ajută dacă nu sunt folosite cum ar trebui. Este important ca școlile să dezvolte un adevărat concept educațional și să știm ce vrem să facem cu banii și cum predăm digital – a spus Kerres, amintind că germanii sunt foarte sceptici când vine vorba de digitalizarea sistemului de educație.