Pe 22 ianuarie, George Motoi împlineşte 73 de ani. După toate rolurile mari pe care le-a făcut, actorul refuză să joace în seriale, preferând să monteze piese de Mihail Sebastian la Galaţi.
Înalt, suplu, elegant, cu o ţinută artistocrată. De neuitat în rolurile Caligula, Vlaicu-Vodă sau Alexandru Lăpuşneanu. Vă vine să credeţi? George Motoi împlineşte săptămâna viitoare 73 de ani. Între timp, a trecut de la actorie la regia de teatru, refuzând să joace în serialele de televiziune. „Nu pot, după nişte roluri precum cel din «Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu», după «Adela», după «Trecătoarele iubiri», după «Pe aici nu se trece», «Marele singuratic», nu pot după astfel de personaje cu ţinută să joc rolul unui ţigan în vreo telenovelă. Ar fi degradant. E crezul meu de căpătâi să nu mă compromit. Ne concurăm cu noi înşine de fiecare dată. Nu vreau să cobor ştacheta, ar fi nedemn“, spune George Motoi. Integrala Sebastian La 100 de ani de la naşterea lui Mihail Sebastian, actorul a găsit la Teatrul „Fani Tardini“ din Galaţi deschidere pentru realizarea unei integrale Sebastian, cu cele trei piese celebre, „Jocul de-a vacanţa“, „Steaua fără nume“ şi „Ultima oră“. După ce a montat mai întâi „Steaua fără nume“, care se joacă la Galaţi de şase stagiuni cu casa închisă, la sfâşitul lui decembrie, anul trecut, a avut premiera „Afacerea Protar“, după „Ultima oră“. Spectacolul se joacă şi în această seară pe scena Teatrului Dramatic „Fani Tardini“. Cea de-a treia piesă, „Jocul de-a vacanţa“, va fi pusă în scenă în stagiunea următoare. Pe scena Teatrului Naţional din Bucureş ti, unde joacă de 36 de ani, îl putem vedea pe George Motoi în spectacolele „Noiembrie“ şi „Sâmbătă, duminică, luni“. Spectacolul „Noiembrie“, în care joacă alături de Olga Tudorache şi Cecilia Bârbora, este programat la Sala Amfiteatru vineri, 23 ianuarie. A debutat alături de fiica lui Dej
George Motoi s-a născut la Caliacra, în Bulgaria, tatăl său, militar român, fiind detaşat acolo. Dupa cedarea Dobrogei de Sud, în 1940, s-au mutat la Brăila. A absolvit Institutul de Teatru, în 1958, la clasa Irinei Răchiţeanu. La începutul anilor ’60, regizorul Mircea Drăgan l-a distribuit în „Lupeni 29“, unde a jucat alături de Lica Gheorghiu, fiica lui Dej, care era prea puţin talentată pentru actorie.
În 1967, la Cluj, a fost distribuit în spectacolul „Caligula“, de Albert Camus, în regia lui Val Mugur, rol care-l consacră. După ce l-a văzut în acest spectacol, Radu Beligan, director pe atunci al Naţionalului bucureştean, l-a invitat să joace pe prima scenă a ţării. George Motoi s-a mutat la Naţionalul din Bucureşti, în 1970, întrerupând la Cluj repetiţiile la „Hamlet“, în regia lui Vlad Mugur. Faptul că nu l-a jucat pe Hamlet până la căpat, din cauza plecării regizorului în străinătate, este unul dintre marile sale regrete. Lăpuşneanu, rolul vieţii
În regia Malvinei Urşianu, a jucat în patru filme importante: „Serata“ (1971), „Trecătoarele iubiri“ (1974), „Întoarcerea lui Vodă-Lăpuşneanu“ (1979), „Liniştea din adâncuri“ (1982). „Lăpuşneanu este rolul cel mai important pe care l-am avut în cinematografie. Roluri ca acestea apar în cariera unui actor de maximum două-trei ori, privilegiate doar de şansa, ciclică aş spune, a apariţiei unor opere de excepţie, căci rolul lui Lăpuşneanu, din filmul acesta, nu-i cu nimic mai prejos decât «Hamletul» lui Shakespeare sau decât «Caligula» lui Camus“, povesteşte actorul în cartea sa de eseuri „Sub masca actorului“.
Un alt film de neuitat este „Adela“ (1985), al lui Mircea Veroiu, unde îl interpreta pe medicul Emil Codrescu, de care se îndrăgosteşte tânăra Adela (Marina Pricopie). Actorul a fost căsătorit peste 20 de ani cu actriţa Cezara Dafinescu, cu care are o fiică. El se bucură acum de doi nepoţei şi merge frecvent la Corbeanca, unde aceştia locuiesc. George Motoi s-a recăsătorit cu Gigliola Brăileanu, actriţă şi ea a Teatrului Naţional.