Un bucureştean pretinde că o placă de bază aflată în garanţie i-a fost înlocuită cu una defectă, din alt model decât cea cumpărată de el.
Garanţiile oferite de site-urile on-line care vând componente de calculator nu se ridică întotdeauna la aştepări. Un bucureştean care şi-a cumpărat o placă de bază de la PC Garage, anul trecut, pretinde că vânzătorul l-a înşelat.
Placa de bază i s-a defectat după opt luni de funcţionare, iar vânzătorul i-a trimis, după trei luni de aşteptare, un alt model de placă decât cel cumpărat de el, care pe deasupra avea şi un defect. De cealaltă parte, reprezentanţii firmei PC Garage îl acuză pe bucureştean că minte şi afirmă că nu au ce să-şi reproşeze în acest caz.
Livrare după luni de aşteptare
„La sfârşitul lunii februarie a anului trecut, am cumpărat mai multe produse de la PC Garage Bucureşti prin tre care şi o placă de bază Gigabyte GAP35-DS3P, la preţul de 442,29 lei, care avea o garanţie de trei ani”, povesteşte Gabriel B. După opt luni de funcţionare, bărbatul susţine că placa de bază s-a stricat. Pentru că aceasta era în garanţie, a trimis vânzătorului produsul stricat, în ambalajul original şi cu toate accesoriile, pe cheltuiala lui. În zilele următoare, a insistat să i se rezolve problema, însă pretinde că nu a primit un răspuns clar. Aşa că a fost nevoit să cumpere o altă placă de bază.
La începutul acestui an, Gabriel a fost anunţat că placa defectă a fost înlocuită cu una nouă. „După ce am primit-o prin curier şi am desfăcut coletul, am observat că produsul trimis nu era conform cu specificaţiile producătorului şi nici identic (ca model) cu produsul trimis de mine în garanţie, aşa că am sunat la service”, susţine Gabriel. Pe lângă această problemă, noua placă de bază avea o componentă desprinsă pe jumătate, accesorii lipsă şi ambalajul de la un alt produs, mai afirmă tânărul.
Reclamaţia nu i-a fost luată în seamă. „Mi s-a închis telefonul, cu explicaţia că produsul a fost sigilat şi că dacă este defect e din cauza mea sau a curierului”, mai spune bărbatul.
El a trimis placa înapoi, însă la câteva zile i-a fost returnată în aceeaşi stare, drept urmare a refuzat să o mai ridice.
Replică: „Aveam tot dreptul să refuzăm reparaţia”
Reprezentanţii site-ului afirmă însă că şi-au îndeplinit obligaţiile în acest caz şi îl acuză pe reclamant că este vinovat pentru starea plăcilor de bază.
„Mai întâi, ni s-a reclamat faptul că maşina curierului rapid s-a răsturnat cu produsul şi de aceea l-a returnat cu defecte fizice (nişte nituri de plastic, rupte). Deşi aveam tot dreptul să îi refuzăm produsul, am acceptat să îl ajutăm, trecând peste faptul că nu era singurul defect fizic pe care îl avea produsul, acesta având şi un pin îndoit pe socket”, afirmă Andreea Boda, reprezentat al companiei PC Garage, care mai susţine că placa de bază a fost înlocuită cu una nouă şi funcţională.
„A doua oară, ni s-a trimis produsul înlocuit către garanţie cu defecte fizice mult mai vizibile şi peste care nu s-a putut trece cu vederea”, mai declară oficialii site-ului.
PĂREREA EXPERŢILOR
Se poate cere restituirea contravalorii produsului
Reprezentanţii organizaţiilor care se ocupă de protecţia consumatorilor spun că repararea sau înlocuirea unui produs stricat ar fi trebuit făcută într-un termen rezonabil, stabilit de comun acord între vânzător şi cumpărător.
„Întrucât produsul trimis înapoi consumatorului a fost o placă de bază care nu era identică cu produsul achiziţionat, se presupune că repararea nu a fost posibilă, vânzătorul recurgând la măsura înlocuirii. Din interpretarea art. 11, alin. 3 din Legea nr. 449/2003 rezultă că înlocuirea se face prin livrarea către consumator a unui produs identic, în caz contrar, măsura înlocuirii fiind considerată imposibilă. Înlocuirea poate fi făcută cu alt produs, dar numai dacă acest lucru este acceptat de consumator, simpla acceptare a coletului livrat de curier nu înseamnă acceptarea unui alt produs”, sunt de părere reprezentanţii Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România.
Aceştia mai spun că, în acest caz, consumatorul este îndreptăţit să solicite restituirea contravalorii produsului, ca şi rambursarea cheltuielilor de transport. În sprijinul cititorilor
În fiecare miercuri, veţi putea citi în pagina de protecţie a consumatorului poveşti ale românilor care au fost înşelaţi şi soluţii la problemele lor. Puteţi adresa întrebări şi reclama abuzuri la consumator@evz.ro sau la numărul 021.202.2000.