Garantarea serviciilor turistice, „o țeapă legislativă”

Ordonanța care asigură garantarea serviciilor turistice, emisă încă de la începutul anului trecut, nu este aplicabilă nici la această oră, nefiind înțeleasă nici de agențiile de turism, nici de către turiști.

Până una alta, turiștii din România care își cumpără de la o agenție de turism un sejur pentru petrecerea vacanței și constată că la destinație nu găsesc rezervare, trebuie să știe că nu vor fi despăgubiți integral dacă au ales doar serviciile de cazare.

Cuvântul de ordine, când se face referire la garantarea serviciilor turistice, este harababura. Agențiile de turism sunt obligate ca, în fiecare lună, să trimită la Ministerul Turismului rapoarte cu numărul contractelor încheiate și valoarea acestora. Pe de altă parte, Ministerul Turismului nu deține un mecanism de verificare și control a veridicității celor raportate de agențiile de turism. Iar în caz că, odată ajuns la destinație, un turist se trezește că agenția nu i-a rezervat un loc de cazare, pe care l-a plătit, trebuie să își ia gândul de la o eventuală despăgubire.

Ordonanța Ministerului Turismului spune că trebuie să îți achiziționezi un pachet de servicii turistice. Altfel, nu vezi banii. Chiar și așa, cea care va plăti despăgubirea ar trebui să fie firma de asigurare, nu agenția de turism. „Nu s-a ținut cont de faptul că Ministerul Turismului nu are atribuții asupra companiilor de asigurări și asupra sistemului bancar. Pentru că alea sunt reglementate, sunt niște legi speciale. În acest fel s-a legalizata țeapa”, spune fostul ministru al Turismului, Mircea Dobre. El nu înțelege cum de Ministerul Justiției a putut aviza o asemenea ordonanță.

 

Turistul, singurul vinovat că nu a citit contractul

Mii de turiști români au fost puși în fața unor situații jenante, în ultimii ani, constatând că, deși își contractaseră sejururi în țară sau în străinătate, au fost lăsați de izbeliște de agențiile de turism care nu le rezervaseră cazarea. Dacă în țară se poate rezolva problema, apelându-se, cum a fost cazul, la OPC, în străinătate turiștii a fost nevoiți să se descurce singuri. Nu știau că agenția care le-a vândut vacanța intrase in insolvență. Au fost cazurile agențiilor de turism Mareea, Genius Travel, Omnia Turism și altele. Deocamdată, cel care trebuie să știe exact ce cumpără, adică pachetul de servicii turistice care constă cel puțin din cazare și masă, este turistul. Altfel, în caz de vreo surpriză neplăcută, nu va fi despăgubit.