Între regizorul grec Alexandros Avranas şi publicul român s-a derulat un dialog incitant.
Deschiderea de gală a Festivalului Filmului European (Bucureşti, 9-15 mai; Tîrgu Mureş, 16-18 mai) a avut loc vineri seară, la Cinema Studio din Bucureşti, în prezenţa unui public numeros şi avizat, care a umplut sala. Amfitrionul Galei, actriţa Ioana Flora a arăta că pentru viaţa culturală din România “înseamnă foarte mult faptul că, timp de 18 ani, în plină perioadă de tranziţie nesfârşită, cineva s-a preocupat să aducă în România filme europene şi că a existat de fiecare dată public pentru asta”.
Doamna Manuela Cernat, reprezentanta gazdelor – UCIN – a arătat că valoarea acestui festival stă inclusiv în faptul că, în vreme ce pe alte meridiane, dar aproape de România, vorbesc armele, la Bucureşti oamenii se adună în jurul filmului european. Vicepreşedintele ICR Liviu Jicman a punctat fapul că tradiţia de 18 ani a festivalului e o confirmare a reuşitei unui proiect cultural ambiţios şi o obligaţie asumată ca acesta să continue. La rândul lui, Nikolaos Karalekas, consul și atașat cultural al Ambasadei Republicii Elene la București, s-a arătat încântat de faptul că ţara sa a putut prezenta un film atât de bun, în deschiderea Festivalului Filmului Eupean, chiar de Ziua Europei.
Filmul prezentat în Gala de la Cinema Studio, Miss Violence (2011, r. Alexandros Avranas), este povestea unei familii aparent fericite, în realitate “o dramă neagră despre o familie disfuncțională, lipsită de emoții, sub codul tăcerii” (Hollywood Reporter), “care îți taie răsuflarea” (Variety), “extraordinară, șocantă” (Indiewire).
Filmul a fost un eveniment în sine şi, împreună cu discuţia de după film, moderată de criticul de film Andrei Rus, au ridicat din start ştacheta festivalului. Regizorul grec Alexandros Avranas şi actriţa Eleni Roussinou au discutat cu publicul în limba engleză timp de o oră. Regizorul grec a avut astfel ocazia de a vorbi despre arta sa, de a-şi provoca spectatorii nu doar prin filmul care tocmai fusese proiectat, ci şi printr-un dialog deschis şi sprinten. Avranas a mărturisit că a lucrat aproape un an la scenariu, deşi primul draft fusese scris în trei zile, şi că povestea a fost inspirată dintr-o întâmplare reală, care avusese loc în spaţiul public german. El a spus făţiş că filmul său este unul politic, că personajul principal, tatăl, reprezintă o clasă conducătoare nedreaptă, dură, care a instaurat un regim de teroare în care oamenii-victime se complac pactizând incredibil cu călăul lor (îl “votează” atunci când au ocazia să aleagă altfel). Până la un punct.
Filmul Miss Violence va beneficia de încă o proiecţie la Cinema Elvire Popesco (miercuri, 14 mai, 16:30).
Vineri seară au mai avut loc două proiecţii, la Cinema Elvire Popesco: Băieţii şi Guillaume, la masă! (Franţa, 2013) şi documentarul McCullin (Marea Britanie, 2012).