Gabriela Firea a anunţat că se porneşte căldura în Capitală. Startul a fost unul...călâi. EVZ a întrebat şefii RADET câte grade avem în calorifere şi câte grade are apa caldă, ca să ştim CE PLĂTIM

În Capitală, deşi autorităţile s-au mişcat rapid cu reluarea furnizării agentului termic, startul a fost unul...călâi. Caloriferele au rămas mai mult reci în primele ore, pentru că infrastructura RADET a cedat. Autorităţile ridică din umeri, iar singura soluţie pe care o propun, pentru moment, e păstrarea în funcţiune a instalaţiilor mai mult timp. EVZ a solicitat şefilor RADET să explice ce temperaturi sunt în calorifere, dar şi câte grade are apa caldă.

La repornirea sistemului în Capitală, doar promisiunile i-au încălzit pe bucureşteni, din cauza avariilor. Iar vremea rea va ţine până vineri, potrivit meteorologilor. Chiar cu un start ratat al încălzirii de primăvară, foarte puţine asociaţii de locatari au cerut reluarea furnizării agentului termic. Doar 15 % au solicitat acest lucru, în Capitală. Administratorii au fost atenţionaţi de primarul general.

În alte oraşe din ţară, oamenii nici nu au vrut să audă de căldură în calorifere în aceste zile. Cu gândul la facturi, asociaţiile de locatari din Craiova au anunţat regia de furnizare a agentului termic să nu repornească sistemul. În mare parte din oraşele cu sistem centralizat de încălzire, căldura către populaţie a fost sistată la începutul lunii aprilie.

Cert este că şefii de la RADET spun că ei au contract de prognoză meteo, dar cu toate acestea vremea rea i-a luat prin surprindere.

Ce au răspuns şefii RADET la întrebările EVZ:

Câte zone nu au căldură şi apă caldă în prezent şi din ce cauză?

Situaţia actualizată a zonelor care nu beneficiază de căldură şi apă caldă se regăseşte

pe site-ul regiei la secţiunea Avarii http://www.radet.ro/opriri/Opriri_avarii.pdf

  • RADET primeşte prognoza meteo?

RADET are încheiat un contract cu Administraţia Naţională de Meteorologie pentru

perioada 15 octombrie 2016 – 30 aprilie 2017.

  • Când s-a emis decizia privind reluarea furnizării agentului termic şi cât durează reluarea furnizării lui in toată Capitala?

Decizia privind reluarea furnizării agentului termic a fost luată în data de 18.04.2017, în jurul orei 12.00, în urma analizei prognozei meteo pentru următorul interval de timp. Măsura a fost dispusă anticipat îndeplinirii condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare, tocmai pentru a asigura confortul cetăţenilor din Municipiul Bucureşti şi condiţiile optime de temperatură în locuinţe, în următoarea perioadă, în care se anunţă scăderea temperaturilor până la 0 grade Celsius. Astfel, începând de marţi, ora 22.00 s-a furnizat, pe tot timpul nopţii, agent termic pentru încălzire către consumatori, în regim de probe.

Căldura va fi livrată în Municipiul Bucureşti până când se vor (re)îndeplini condiţiile de oprire a încălzirii, în conformitate cu prevederile articolului nr. 117 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, care precizează că „oprirea încălzirii se face după trei zile consecutive în care temperatura medie a aerului exterior depăşeşte +10°C, între orele 18.00 –06.00“.

În ceea ce priveşte Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, Primarul General, Gabriela Firea, a solicitat Ministrului Dezvoltarii Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, Sevil Shhaideh, să modifice legislaţia privind furnizarea şi oprirea energiei termice, astfel încât să poată fi asigurată căldura în orice perioadă a anului. Modificarea este necesară având în vedere faptul că în ultimii ani condiţiile meteorologice s-au modificat semnificativ, iar prevederile actuale limitează posibilitatea de acţiune a RADET, în funcţie de existenţa a trei zile cu temperaturi scăzute pentru pornirea sistemului de încălzire, respectiv existenţa a trei zile cu temperaturi crescute pentru  înreruperea agentului termic.

  • Care sunt parametrii de livrare ai apei calde şi ai căldurii şi ce temperatură ar trebui sa se inregistreze in calorifere?

Parametrii de livrare ai apei calde 55 +  5 ºC şi la încălzire 38 +  2 ºC.

  • Abonaţii care nu beneficiază de apă caldă şi căldura optimă, pot cere reducerea facturii? Dacă da, în ce condiţii şi cum trebuie să procedeze?

Potrivit Ordinului ANRSC nr. 91/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică, în cazul furnizării agentului termic cu o temperatură mai mică decât cea stabilită prin diagrama de reglaj, utilizatorul are dreptul să solicite o recompensă echivalentă cu contravaloarea energiei termice furnizate pentru o zi întreagă, corespunzătoare abaterii maxime de temperatură din acea zi, indiferent de perioada de timp cât s-a produs abaterea în acea zi. Valorile astfel calculate se scad din factura curentă.

Totodată, potrivit Ordinului ANRSC nr. 483/2008 privind aprobarea Contractului - cadru de furnizare a energiei termice, consumatorul are dreptul la o recompensă egală cu contravaloarea cantităţii de căldură din apa caldă de consum nelivrată, în cazul în care temperatura medie a acesteia, din luna de facturare, este mai mică de 50ºC.