După zece zile, Festivalul Naţional de Teatru se încheie astăzi la Timişoara, cu spectacolul "Furtuna", după Ostrovski.
Ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru (FNT), al cărei selecţioner unic a fost Cristina Modreanu, se încheie astăzi cu unul dintre spectacolele-regal din secţiunea celor invitate din străină tate: „Furtuna“, după A. Ostrovski, regizat de Lev Erenburg. Spectacolul a fost prezentat de două ori şi la Sala Mare a Naţionalului bucureştean. Regizorul Lev Erenburg, un fost doctor care s-a apucat târziu de teatru, a obţinut cu „Furtuna“, montată la Magnitogorsk, premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul „Masca de aur“ din 2008. Spectacolul are o poezie aparte a atmosferei ruseşti, un umor de situaţie de foarte bună calitate, iar montarea impresionează prin clipocirea unei ape, o „Volgă“ în miniatură, într-o oglindă de tavan. De altfel, spectacolele regizate de ruşi, cu actori ruşi, au fost unele dintre cele mai apreciate din acest festival.
Regizorul lituanian Kama Ginkas a venit la rândul său cu două spectacole de mare clasă: „Călugărul negru“, după Cehov, şi „Un poem ridicol“, după fragmente din „Fraţii Karamazov“. Marele Inchizitor este iritat de sacrificiul lui Hristos, pe care îl consideră întru totul inutil, atâta vreme cât omului i s-a dat liberul arbitru. Actorii ruşi au dat măsura întregului lor talent, iar Igor Yasulovich, în rolul Inchizitorului, a jucat chiar cu clavicula ruptă, având un monolog cutremurător, pe fundalul unor oameni mutilaţi sufleteşte şi trupeşte, care-şi poartă totuşi crucile în spate. George Banu, omul-festival Dacă la unele spectacole româneşti „de top“, de la Iaşi şi Sibiu, interpreţii lui Macbeth şi Hamlet (Doru Aftanasiu şi, respectiv, Ciprian Scurtea) au fost sub rol, iar montările asurzitoare cu împuşcături şi cu arme au deranjat auditiv şi vizual, în schimb a impresionat interpretarea pe care i-a dat-o George Costin lui Caligula, în spectacolul lui Victor Ioan Frunză de la Baia Mare.
Conferinţa susţinută sâmbătă, la UNATC, de George Banu alături de Marcel Iureş despre actorul nesupus a arătat că numai actorul care îşi aduce şi „umbra-revoltă“ cu el pe scenă lasă ceva cu adevărat valoros în urmă. De altfel, după un text al lui George Banu a fost montat de Mihai Măniuţiu la Târgovişte spectacolul „Odihna sau puţin înaintea sfârşitului“. Montarea, cu Marian Râlea în rolul principal, este de o expresivitate dureroasă, ca şi scrâşnetul unei mirese care-şi smulge vălul. Tot George Banu şi-a lansat la Nemira albumul de teatru-artă „Spatele omului“ şi a moderat discuţia de duminică de la UNITER, despre „Regele Scamator - Ştefan Iordache“, odată cu relansarea cărţii criticului de teatru Ludmila Patlanjoglu.
Cu reprezentaţia „Furtuna“ de la Timişoara, este pentru prima dată când Festivalul Naţional se mută în provincie.
De altfel, tot în premieră, festivalul a inclus o secţiune de debut, având invitaţi din străinătate. Printre invitaţii speciali ai ediţiei din acest an ai festivalului s-au numărat Richard Foreman, Rimini Protokoll şi Lev Erenburg. SUCCES Teatru „sold out“
Spectacolele din secţiunea debut au fost realizate în colaborare cu Teatrul de Comedie şi au prezentat creaţile unor tineri absolvenţi de la UNATC, în timp ce secţiunea Dance Showcase a fost realizată în colaborare cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti. În „Nopţile teatrului independent“, s-a remarcat spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?“, de Edward Albee, în regia Marianei Cămărăşan. Spectacolele s-au jucat de cele mai multe ori cu casa închisă, iar sălile au fost pline chiar şi la reprezentaţiile târzii din noapte, după ora 21.00.