Fraudele cibernetice îmbracă o nouă formă. Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) a avertizat cu privire la mesajele înșelătoare.
Frauda cibernetică „SMishing”este o metodă care folosește mesaje ce par a fi transmise de firmele de curierat sau chiar de magazinele on-line, avertizează DNSC. Mai exact, oamenii primesc mesaje de tip text(SMS) prin care sunt înștiințați cu privire la livrarea unului colet și primesc un link pentru efectuarea plății. În realitate, atacatorii cibernetici nu urmăresc decât furtul de date, cu precădere cele bancare.
Fraudă cibernetică în numele curierilor. Cum să le recunoaștem
DNSC a identificat escrocheria în numele curierilor și transmit recomandări cu privire la protecția datelor noastre. Astfel, mesajele false de la curieri sau de la magazinele de cumpărături on-line pot fi recunoscute, dacă suntem atenți la următoarele detalii:
- Mesaje text frauduloase: infractorii trimit mesaje text care par să provină de la o sursă de încredere, cum ar fi banca dumneavoastră, serviciu online sau o companie de livrare.
- Linkuri de phishing: mesajele text pot conţine un link care, odată ce este apăsat, direcţionează victima către un site web fals. Vorbim despre un site-clonă care poate arăta asemănător cu site-ul legitim al companiei în numele căruia pare a fi trimis mesajul (ex: eMAG), dar are denumire diferită şi este controlat de atacatori.
- Informaţii personale: site-ul web fals este conceput pentru a părea real şi pentru a solicita informaţii personale, cum ar fi parole, date de card sau date de autentificare.
Înșelăciunile din mediul on-line pot fi evitate
Pentru a nu pierde date importante, specialiștii în securitate cibernetică ne spune la ce să fim atenți:
- Nu faceţi clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute.
- Verificaţi adresa URL a site-ului web înainte de a introduce orice informaţii personale.
- Nu furnizaţi niciodată informaţii personale prin SMS.
- Instalaţi un software antivirus pe dispozitivul dumneavoastră.
- Fiţi atenţi la mesajele text care vă solicită să acţionaţi imediat sau să furnizaţi date de urgenţă, transmite DNSC.
În cazul în care datele cardului bancar au fost transmise din eroare către un atacator cibernetic, primul pas este contactarea băncii emitente, pentru a-l bloca. Ulterior, pot fi anunțate autoritățile.