Francizele au ieşit din criză înaintea economiei

Investitorii români şi-au recăpătat apetitul pentru business-urile "la cheie": numărul acestora a crescut cu aproape o cincime, în acest an.

După ce criza a tăiat avântul investitorilor care ar fi vrut să aducă în ţară o afacere în franciză, ba chiar i-a determinat pe alţii să reducă dimensiunile reţelelor sau să plece definitiv, anul 2010 a adus un suflu nou francizelor de pe piaţa locală. De la o valoare totală de 900 de milioane de euro în 2009, piaţa a crescut uşor în 2010, iar numărul francizelor care operează în România s-a majorat şi el, la 385, de la circa 330 în 2010, scrie revista "Capital".

Cifra de afaceri totală este însă departe de valoarea anului 2008, când, conform CHR Consulting, piaţa francizelor era de 1,5 miliarde euro. Îmbucurător este însă faptul că ponderea francizelor autohtone în totalul pieţei a crescut.

"Reţelele de franciză autohtone reprezintă 45%-47% din cota de piaţă a tuturor sistemelor de francize, în principal datorită faptului că produsele şi serviciile sunt adaptate nevoilor consumatorilor, dar şi pentru că preţul şi investiţiile necesare sunt considerabil mai mici decât cele aferente francizelor străine", spune Constantin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză.

Afacere cu 10.000 de euro

Investiţia pentru deschiderea unei francize se cifrează între 10.000 de euro şi 80.000 de euro, în funcţie de amplasare şi domeniul de activitate, dar poate ajunge şi la 250.000 de dolari, sumă ce a fost investită pentru deschiderea unui magazin Musette în New York. Este un exemplu de franciză românească exportată, aceasta fiind deja o tendinţă în piaţa autohtonă.

Principalele puncte tari ale francizelor românesti sunt nivelul redus al cheltuielilor de start, dar şi costurile administrative reduse în mediul de afaceri. "Reţelele de franciză autohtone reprezintă 45%-47% din cota de piaţă a tuturor sistemelor de francize." CONSTANTIN ANTON, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză