Cum funcționează frâna de mână și de ce nu este bine să o acționezi iarna

Sursa foto Skoda

Sistemul de frânare al unui autoturism folosește două tipuri de mecanisme: frâna de mână (urgență) și cea de picior. Frâna de urgență este construită în așa fel încât mașina este imobilizată atunci când staționează.

Folosim de cele mai multe ori frâna de mână (urgență) atunci parcăm în pantă. Desigur că poate fi folosită și în situații limită, atunci când frâna de picior își pierde eficiența. Totodată, șoferii profesioniști și piloții de raliu folosesc  frâna de urgență pentru a realiza manevre ceva mai pretențioase dar care nu se pretează pe drumurile publice.

Cum funcționează frâna de mână

Frâna de mână implică activarea sistemului de frânare, localizat de regulă pe puntea din spate a mașinii. Acționarea se face prin acționare mecanică. Cu alte cuvinte, frâna de urgență are la bază un mecanism special, activat prin apăsarea manetei din habitaclul mașinii.

Autoturismele moderne sunt echipate cu frână de urgență electrice și se acționează prin apăsarea unui singur buton. În funcție de modelul mașinii, frâna poate fi activată mecanic, pneumatic sau hidraulic. La rândul ei varianta de acționare poate fi de mai multe feluri.

Cum se deosebesc sistemele de frânare

În linii mari sistemele se deosebesc după cum urmează:

  • frână de urgență sub formă de manetă (doar trageți maneta în sus pentru a activa frâna și a imobiliza vehiculul);
  • frână deurgență sub formă de buton (butonul situat pe planșa de bord activează frâna, ca și în cazul manetei, blochează roțile mașinii).

Mașini electrice / Sursa foto: Dreamstime

De ce nu este bine să tragi frâna de mână iarna

O defecțiune des întâlnită la frâna de mână este ruperea cablului care transmite mișcarea către mecanismul. Indiferent de natura avariei, specialiștii vă recomandă să vizitați un mecanic specializat și avizat pentru a face reparațiile care se impun. Frâna de urgență are un rol important în siguranța utilizării autoturismului.

De asemenea, pe durata sezonului rece, în special când temperaturile coboară sub 0 grade Celsius nu este indicat acționarea frânei de urgență. Cablul care pune în funcțiune mecanismul poate îngheța, iar roțile vor rămâne imobilizate până când mercurul din termometre trece de pragul înghețului. Acest lucru nu este valabil și pentru vehiculele care au frână de urgență automată, potrivit motointegrator.com.