Statul român va ajuta Ford cu 143 de milioane de euro, de data aceasta cu acceptul Comisiei Europene.
Producă torul american de autovehicule va primi suma în următorii patru ani, în condiţiile în care îşi respectă planul de investiţii la fabrica de la Craiova, plan asumat prin contractul de privatizare. Comisia Europeană a anunţat ieri că a autorizat acordarea unui ajutor de stat pe care autorităţile române intenţionează să-l acorde firmei Ford pentru producţia de vehicule şi motoare la Craiova.
Cele 143 de milioane de euro vor fi acordate în mai mulţi paşi, în funcţie de investiţiile pe care Ford le face la Craiova. Costurile totale ale investi- ţiilor luate în considerare la calcularea sumei ajutoarelor reprezintă 435 milioane euro pentru proiectul uzinei de vehicule şi 165 milioane euro pentru proiectul uzinei de motoare, iar valoarea ajutoarelor va fi de 94 milioane euro şi, respectiv, 49 milioane euro pentru aceste două proiecte, potrivit unui comunicat al CE. Tranşe pe patru ani
„Banii vor fi plătiţi în tranşe, vor veni cash de la guvern la Ford, iar ultimul euro va intra în conturile Ford peste patru ani“, a explicat Nadia Crişan, managing director al McGuireWoods România, care a făcut parte din echipa de negociatori ai Ford. În urma unei serii de evaluări, Comisia a constatat că nivelul cotei de piaţă a companiei Ford ar rămâne sub pragul de 25% pe toate pieţele produselor relevante atât înainte, cât şi după efectuarea investiţiei planificate.
Producătorul american va demara în perioada următoare un plan de modernizare a fabricii de la Craiova. Proiectele, care urmează să fie implementate progresiv, includ automatizarea unor linii de producţie existente în secţie presaj, retehnologizarea şi modernizarea secţei caroserii, modernizarea şi extinderea capacităţii secţiei vopsitorie, potrivit informaţiilor furnizate de Ford Europa. Datorii neonorate încă
Ajutorul de stat aprobat ieri nu riscă să fie supus unei noi anchete a Comisiei Europene, mai ales că acesta a fost notificat din timp. „Am plăcerea să aprob ajutoarele pentru aceste importante proiecte de investiţii care, după cum se estimează, vor crea peste 40.000 de locuri de muncă directe şi indirecte în regiunea Craiovei“, a declarat Neelie Kroes, comisarul pentru concurenţă. Ford şi statul român mai au încă de rezolvat problema unui ajutor de stat ilegal, acordat odată cu semnarea contractului de privatizare. Până în iunie, producătorul american trebuie să plătească 27 de milioane de euro, sumă pe care CE a considerat-o ajutor ilegal.
INVESTIŢII ASUMATE
Verde pentru Transit
Ford şi-a asumat prin contractul de privatizare al Uzinei de automobile Craiova investiţii în următorii patru ani de peste 675 de milioane de euro. În următoarea perioadă, compania americană va începe să producă la Craiova modelul Transit Connect. Acest lucru va duce la încetarea producţiei din România pentru orice model din gama Daewoo.
La sfârşitul lunii mai, în uzină nu se va mai produce nici măcar modelul Matiz, singurul menţinut încă în producţie din gama Daewoo. Ford vrea să producă în 2009 peste 30.000 de utilitare Transit Connect, iar în 2010 producţia va ajunge la 50.000-60.000 de unităţi. În plus, Ford pregăteşte pentru România un autovehicul de pasageri ce va fi fabricat exclusiv la Craiova.