Potrivit noilor prevederi incluse în propunerea legislativă, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioadă de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevăzute în contractele aflate în vigoare.

“Suntem extrem de îngrijorați de modificările din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaților. Considerăm că este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activității companiilor în care Fondul Proprietatea este acţionar minoritar. Aprobarea acestor modificări legislative de către Parlamentul României este de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi “băieţi deştepţi” în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii privaţi”, a comentat Greg Konieczny, manager de portofoliu al Fondului Proprietatea, într-un comunicat transmis redacţiei.

Având în vedere că în prezent nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scăzut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost încheiate recent contracte de închiriere în urma unor licitații publice, Fondul estimează că această prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate si transferul acestor sume în buzunarul operatorilor portuari privați.

Proiectul de lege include și alte prevederi favorabile operatorilor portuari, cum ar fi:

–    obligaţia succesorului în drepturi al administraţiei portuare de a încheia un contract de închiriere cu operatorul portuar şi după expirarea contractului de concesiune;
–    elaborarea studiului de oportunitate în cazul sub-concesiunii de către operatorul portuar şi nu de către administraţia portuară cum ar fi normal;
–    obligația administraţiilor portuare de a se consulta cu operatorii portuari la stabilirea tarifelor;
–    imposibilitatea administraţiilor portuare de a modifica tarifele în alte perioade decât în ultimul trimestru al anului în curs;
–    instituirea unei obligaţii de a negocia contractul cadru cu asociaţiile patronale şi profesionale;
–    eliminarea mai multor criterii de încheiere a contractelor între administraţiile portuare şi operatorii portuari;
–    controlul administraţiilor portuare de către aşa-zişi “specialişti externi” din cadrul asociaţiilor patronale şi profesionale.

În plus, Fondul Proprietatea este puternic îngrijorat de amendamentele privitoare la distribuţia profitului către acţionari, stabilirea unui nivel minim al investițiilor, precum și de excepțiile de la Legea 111/2016 privind numirea consiliilor de administrație și conducerii executive în companiile de stat. 

Proiectul de lege amintit amendează și completează Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și căilor navigabile, fiind inclus pe agenda Camerei Deputaților pentru dezbaterea finală și vot în data de 7 noiembrie 2016. 

Fondul Proprietatea speră că Parlamentul României va lua în considerare și va analiza cu atenție consecințele negative ale proiectului de lege asupra bugetului de stat și activelor României.