De la o campanie la alta, mita electorală se perfecţionează. Şi clasa politică odată cu ea?
Vremea brichetelor şi a şepcilor electorale a apus. Cine te mai votează pentru un simplu pix? Deşi amărăştenii se mai bat încă pentru a smulge un tricou la mitingurile PSD, candidaţii au simţit că e necesar să ridice ştacheta stimulentelor electorale, că nu mai poţi cere votul în schimbul unei simbolice portocale şi că trebuie să vii cu ceva mai substanţial. Aşa a apărut de exemplu şi „agenţia“ Vanghelie-Turism. Dacă ai norocul să-i întâlneşti prin pieţele bucureştene pe reprezentanţii primarului de la 5, te poţi înscrie într-un tabel pentru o excursie la Bran. Gratis.
„Plăteşte domnu’ Vanghelie“, te asigură agentul Vanghelie-Turism. Excursiile sunt doar pentru pensionari. Ideea nu a fost inventată de Vanghelie. Astă-vară, pe când candida la primăria capitalei, liberalul Ludovic Orban organiza excursii la mănăstirile din jurul Capitalei după aceeaşi reţetă: racola alegătorii direct din stradă şi îi urca în autocare să cunoască gratis frumuseţile patriei. Chiar dacă Vanghelie nu a inventat excursiile electorale, primarul sectorului 5 s-a dovedit un perfecţionist în materie de stimulente electorale. A fost primul care a organizat revelioane de masă pentru pensionari şi categoriile defavorizate (profesorii). Vanghelioanele de cinci-şase mii de persoane de la Romexpo sunt deja o tradiţie. În virtutea contactului direct cu electoratul, tot el, astă vară, în campania pentru locale, împărţea telefoane mobile cu cartele reîncărcabile. Bonus, primeai şi „un număr de mobil al domnului primar“. Să-l suni dacă ai vreo problemă. Ce frumos! Nu? Excursia-electorală cu valenţe culturale bate însă tradiţia celor patru mici şi o bere oferite de 1 Mai sau sacoşele cu pui, pâine, zahăr şi ulei oferite de Radu Mazăre în Constanţa. A încercat şi Elena Udrea să se afirme pe tărâmul pomenilor. Ca să nu fie ca alţii care dau mici, a vrut să improvizeze: a dat sarmale în Parcul Moghioroş din cartierul Drumul Taberei.
Un adevărat inovator în materie de metode de stimulare a electoratului este Felix cu al său aprozar. Taraba de legume-fructe Dan Voiculescu este amenajată în Piaţa Covasna din cartierul Berceni, sectorul 4, Bucureşti. Versat în comerţul exterior ceauşist, Voiculescu ştie reţeta succesului: cumperi ieftin şi vinzi scump. Cumperi ieftin voturi cu câteva kilograme de castraveţi şi gogoşari şi le vinzi scump când îţi negociezi intrarea la guvernare.
Oricât s-ar diversifica reţetele de mituire a alegătorului, există doar două tipuri de pomeni: cea pe banii personali ai candidatului şi cea din bugetul de stat. Culmea pomenilor electorale este cea guvernamentală: pomana în masă. Măreşti pensiile şi salariile în prag de alegeri şi nu te costă nimic, pentru că banii sunt de la buget. Reţeta a fost aplicată de toate guvernele. De această dată, premierul s-a numit Tăriceanu, şi nu Năstase. În această privinţă, clasa politică nu a evoluat, doar s-a perfecţionat.
CITIŢI ŞI:
Candidaţi pe care nu-i ajută numele