Românii preferă să petreacă mult timp în maşină de Sărbători, spre staţiunile de pe Valea Prahovei, doar pentru a-şi etala statutul social.
Imaginile cu maşini ce se îngrămădesc ore întregi între Bucureşti şi Valea Prahovei au devenit o tradiţie de Sărbători. An după an, un clişeu televizat arată că bucureştenii iau cu asalt staţiuni ca Predeal, Sinaia sau Poiana Braşov.
Până la cabanele şi hotelurile de aici, turiştii trebuie însă să străbată celebrul DN 1, pe o rută tot mai aglomerată şi aproape lipsită de alternative. Însă, odată ajunşi, îşi pot arăta statutul social căpătat sau păstrat în timpul anului ce a trecut, explică Sorin Ioniţă, membru al Societăţii Academice Române. Un nou record doborât
În perioada Sărbătorilor, în jur de 50.000 de români au ales Valea Prahovei. Peste 27.000 de vehicule au circulat pe sensul spre Braşov, un record pentru ultimii 15 ani. Lipsa infrastructurii este principala cauză a situaţiei. Problema era recunoscută, acum ceva vreme, de Cristian Duică, directorul adjunct al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. „Nu putem estima când vom avea drumuri naţionale şi autostrăzi la nivel european. Nu avem bani pentru a le construi. Ăsta e nivelul economic al ţării!“, declara Duică. El mai spunea că taxele plătite de şoferi nu sunt suficiente, drept urmare aşteaptă ca poliţia să suplinească aceste lipsuri din amenzile date şoferilor care încalcă regulile de circulaţie. Sfaturi multe, drumuri puţine
Nici obiectivele noului guvern pentru anii următori nu sună foarte bine pentru şoferi: până la încheierea mandatului, guvernul Boc şi-a propus doar finalizarea unui tronson de 110 kilometri din viitoarea autostradă Bucureşti- Braşov. Porţiunea dintre Comarnic şi Braşov, cu o lungime de 56 de kilometri, ar rămâne să fie finalizată abia în 2013-2014.
În rest, reprezentanţii guvernului au multe sfaturi pentru cei prinşi în trafic. Acum o săptămână, după o întâlnire cu ministrul turismului, Elena Udrea, ministrul administraţiei şi internelor Gabriel Oprea le recomanda turiştilor folosirea rutelor alternative la plecarea spre munte. La acestea se adăugau evitarea depăşirilor la deplasarea în coloană, păstrarea distanţei sau dotarea autovehiculului cu lanţuri antiderapante şi cauciucuri de iarnă. Oamenii ţin să fie văzuţi
Cu sau fără drumuri suficiente, migraţia în masă a românilor spre Valea Prahovei are o motivaţie clară: deşi preţurile sunt uneori mai mici în străinătate, oamenii ţin să fie văzuţi şi recunoscuţi, undeva aproape de casă. „S-au scris munţi de cărţi despre asta şi nu este ceva tipic românesc“, explică Sorin Ioniţă, membru al Societăţii Academice Române, referindu-se la „cheltuielile pentru afişare socială“ pe care oamenii le fac pentru a indica un anumit statut.
Din perspectiva psihologului Augustin Cambosie, fenomenul care blochează şoselele după prima ninsoare nu este o tendinţă naţională, ci, mai degrabă, un obicei care devine tradiţie. „Monotonia din timpul anului ne face ca atunci când avem o pauză, o recreaţie, să alegem să ducem o viaţă cu mult peste nivelul obişnuit de trai. Există două evenimente - unul foarte românesc şi religios, care este Crăciunul, şi Anul Nou. Avem tendinţa de a le lega, iar oamenii încearcă să rămână în ţară pentru a păstra izul tradiţiei, fiind aproape de casă“, crede Cambosie. (A contribuit Raluca Petrescu)
NESIMŢIRE DE VACANŢĂ Soluţia la aglomeraţie: parcarea pe pârtie
Turiştii care s-au îmbulzit în staţiunile montane din toată ţara determină autorităţile locale să se gândească la soluţii alternative de acces şi la amenajarea de noi parcări. Deocamdată, unii români se descurcă: îşi lasă maşinile direct pe pârtie. > BRAŞOV. Autorităţile locale braşovene încearcă de mai bine de doi ani să găsească o soluţie la îmbulzeala auto din Poiana Braşov. Una dintre posibilităţi ar fi construirea unei parcări etajate în Poiana Mică, la doi kilometri de intrarea în staţiune, iar alta vizează o rută alternativă de acces. În staţiune ar urma să aibă acces cu maşina doar turiştii care au şi cazare la hotelurile, vilele sau pensiunile de acolo, restul urmând să se deplaseze cu microbuzul. O a doua investiţie presupune crearea unei rute de acces alternativ, din cartierul Bartolomeu.
> HUNEDOARA. Staţiunile din Valea Jiului Straja şi Parâng au fost transformate în perioada Sărbătorilor de Iarnă într-un adevărat furnicar, iar pârtiile de schi şi de sanie au devenit parcări sau piste de întrecere pentru snowmobile şi ATV-uri. Zilele trecute, accesul în cele două staţiuni a fost aproape paralizat. În Parâng, drumul de acces a fost blocat pe ambele sensuri de mers. Unii turişti au preferat să urce cu maşinile de teren până pe pârtie, deşi accesul este oprit pe perioada de iarnă. > SIBIU. Păltinişul a fost asaltat, în weekend, de sute de turişti, care au făcut ca parcările din staţiune să fie neîncăpătoare. La Bâlea Lac, telecabina a mers nonstop între Bâlea Cascadă şi Bâlea Lac, oamenii stând la coadă şi o oră pentru a urca la peste 2.000 de metri. Lumea a mers să vadă noul hotel de gheaţă sau Biserica de Gheaţă, deschisă şi ea sâmbătă. > NEAMŢ. Telegondola a fost punctul de atracţie al începutului de an la Piatra-Neamţ. Circa 7.000 de pietreni sau turişti din Iaşi, Suceava, Bacău, Harghita sau Republica Moldova au folosit telecabinele care traversează aerian o parte din oraş şi ajung la baza de agrement amenajată pe culmea Cozla. (Mara Popescu)
SPRE CASĂ 14.000 de bucureşteni au luat ieri trenul Trenurile au fost luate cu asalt ieri, în ultima zi de vacanţă. „Vârful de trafic din toată perioada Sărbătorilor de Iarnă va fi atins astăzi (ieri - n.r.), când doar de pe Valea Prahovei vor sosi în Bucureşti circa 14.000 de persoane“, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al CFR Călători, Alexandru Dumitrescu. Numărul de vagoane şi trenuri care fac legătura cu staţiunile montane, în special Braşov, Sinaia sau Buşteni, a fost suplimentat doar ieri cu circa 30%. Suplimentări de trenuri au avut loc şi pe rutele din Moldova spre Vatra Dornei. (Cristina Sbîrn)