Gabriela Firea, mai marele peste Primăria Capitalei, a prezentat miercuri stadiul proiectelor de infrastructură, făcând trimitere la noile trasee ale pistelor de biciclete, nodurile rutiere sau cartierul Henri Coandă. Deşi multe dintre proiecte se află încă în faza studiului de fezabilitate, Firea se tine tare.
Unul dintre cele mai dezbătute proiecte de infrastructură din Bucureşti, străpungerea Ciurel, nod rutier Virtuţii, a constituit obiectul discursului de miercuri al Gabrielei Firea în cadrul conferinţei de presă organizată miercuri. Cu o valoare totală de 128 milioane de euro, proiectul a fost demarat în urmă cu 10 ani. Ar fi trebuit finalizat în 2014, însă au apărut diverse blocaje. La acestea din urmă face referire Gabriela Firea.
„Atunci când l-am preluat, în anul 2016, la un stadiu de 13 la sută, acest proiect era complet blocat, la fel ca alte proiecte vitale pentru Capitală. Am constatat că erau atât probleme financiare, dar şi grave probleme tehnice. Proiectul iniţial era făcut greşit, nu se luau în calcul o serie de reţele edilitare care trebuiau deviate pentru ca lucrările să poată continua. S-au făcut eforturi pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât azi vă pot anunţa că nodul rutier Virtuţii - podul hobanat este realizat în proporţie de aproape 90 la sută, în timp ce întregul tronson nod rutier Virtuţii este realizat în proporţie de 70”, a declarat miercuri Gabriela Firea. Oficialul a afirmat răspicat că termenul de finalizare este condiţionat şi de exproprierile restante şi relocarea traseelor instalaţiilor ENEL, însă se aşteaptă ca proiectul să fie finalizat până la sfârşitul anului viitor.
Cât priveşte străpungerea Autostrăzii A1, proiectul iniţial prevedea un culoar de expropriere de 200 de imobile care ar trebui demolate. Multe dintre ele sunt, însă, construite în ultimii ani, iar expropierea lor ar presupune costuri foarte mari, motiv pentru care s-a refăcut traseul. Unul care cuprinde acum doar 20 de imobile ce trebuie demolate. Proiectul, în valoare totală de 128 de milioane de euro, va începe după realizarea PUZ-ului şi aprobarea lui în Consiliul General la începutul anului viitor. Termenul de finalizare al proiectului este decembrie 2020.
Când a venit vorba despre proiectul Prelungirea Ghencea, Firea a susţinut că studiul de fezabilitate realizat de Compania Municipală Dezvoltare Durabilă va fi predat pe 6 septembrie, costul fiind de 320.000 de euro. Proiectul presupune lărgirea şi modernizarea bulevardului Ghencea pe o lungime de 6 km, începând de la capătul tramvaiului 41 şi până la Şoseaua de Centură. Noua arteră va avea câte două benzi pe sens, linie de tramvai în zona mediană, piste de biciclete, trotuare cu o lăţime de 6 metri şi spaţii verzi. Potrivit proiectului, toate intersecţiile cu drumurile laterale vor fi reamenajate, iar cele cu străzile Braşov, Valea Oltului şi Râul Doamnei vor fi semaforizate, a explicat Firea. Se vor realiza şi un nod intermodal şi o parcare de tip park&ride de 300 de locuri.
Firea a mai vorbit şi despre supralărgirea de la două la patru benzi a Şoselei Fabrica de Glucoză, proiect în valoare de aproape 12,3 milioane de euro şi cu termen de execuţie 15 luni. Proiectul se află încă la prima etapă, care constă în demolarea clădirilor din zonă. Vor fi lărgite benzile, trotuare vor avea lăţime de 4,5 metri, vor fi reconfigurate intersecţiile, reamenajate spaţiile verzi şi parcările, vor fi construite şi piste bibiclişti şi 12 refugii pentru staţiile de autobuz.
Printre proiectele prezentate de primar se numără şi pasajele Doamna Ghica, Andronache şi Petricani, toate aflate încă la stadiul studiului de fezabilitate, cele patru piste de biciclete, cartierul Henri Coandă, precum şi realizarea unor pasarele ciclo-pietonale.
„Au fost identificate în Bucureşti nouă zone cu circulaţie rutieră intensă în care vor fi construite 11 pasarele, care vor determina simplificarea circulaţiei pietonale şi a bicicliştilor. Accesul este prevăzut şi pentru persoanele cu dizabilităţi prin rampe sau lifturi”, a spus Gabriela Firea.
Potrivit acesteia, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru cele 11 pasarele a fost deja semnat în 3 august între Administraţia Străzilor şi Compania Municipală Dezvoltare Durabilă, valoarea acestuia fiind de 125.000 de euro.
Primul studiu ar fi fost deja livrat, fiind vorba de pasarela de la Fântâna Mioriţa, pe Şoseaua Bucureşti – Ploieşti, la pasajul de cale ferată. Pasajul va avea lungimea de 140 de metri şi lăţime de 3 etri, iar înălţimea de 6,78 de metri.
Valoarea totală a investiţiei rezultată din sudiu se ridică la 1,6 milioane de euro.
Celelalte 10 pasaje vor fi amenajate astfel: trei pasaje la metrou Aurel Vlaicu, spre Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor şi Prefectură, spre viitorul Spital Metropolitan şi spre mall Promenada, şi alte pe Calea Grivitei – RATB Carpaţi, între strada Dorna şi strada Soveja, pe Şos. Alexandriei, la ieşirea din Bucureşti spre Bragadiru, în zona penitenciarului Rahova, pe Str. Liviu Rebreanu, spre mall Park Lake, pe Bd. Iuliu Maniu, la hypermaket Cora, pe Calea Văcăreşti, la intersecţia cu strada Pridvorului, în zona staţiei de metrou Mihai Bravu, pe Şoseaua Mihai Bravu nr. 30, la ieşirea din pasajul Bucur Obor şi pe Bd. Doamna Ghica – str. Dimitrie Grozdea.