Aviaţia nu mai este un domeniu al bărbaţilor, spune tânăra Andreea, care, la 24 de ani, e copilot pe avioanele Boeing 737.
Pasagerii care s-au obişnuit să fie primiţi la bord de o prezenţă feminină şi conduşi la destinaţie de mâna unui bărbat ar trebui, treptat, să-şi schimbe perspectivele. Vremea când echipajul va fi exclusiv feminin nu este departe, spun tinerele absolvente ale Şcolii de Aviaţie Civilă. Fetele nu au stat mult pe gânduri şi deja au intrat în pâine. Două dintre ele se pregătesc, la Tarom, să devină comandant, iar la Blue Air sunt mai multe copilot.
La 24 de ani, Andreea Liţescu îşi petrece cea mai mare parte din timp la manşa unui Boeing 737 şi ţine în mâinile ei vieţile a mii de pasageri Blue Air. Cu fiecare oră de zbor, ea prinde curaj ca, alături de colegele ei, să-i pună la locul lor pe cei care cred că aviaţia este un domeniu al bărbaţilor.
Fără weekenduri
Bologna, Berlin, Bruxelles - deja aproape nicio rută din cele operate de companie nu-i este străină tinerei copilot, care savurează intens fiecare zbor. De când a preluat postul, în luna august a anului trecut, şi-a luat rolul în serios: a renunţat la weekenduri sau sărbători, pentru a fi mereu pe drumuri sau gata de plecare. Niciun sacrificiu nu i se pare prea mare, atâta timp cât face ceea ce-i place mai mult: zboară. Devine foarte serioasă atunci când vorbeşte despre responsabilitatea faţă de pasageri şi spune că principala grijă este ca fiecare să ajungă la destinaţia dorită în deplină siguranţă.
Chiar dacă pare, mai degrabă, o fiinţă plăpândă, Andreea demonstrează cu succes că forţa nu este de genul masculin - a făcut performanţă în artele marţiale până la centura maro, a escaladat vârful Mont Blanc şi a alergat pe locul trei la maraton. De un lucru însă îi este frică: apa.
„Din momentul în care am zburat prima dată, nu mi-am mai dorit nimic altceva. Am uitat şi de olimpiadele de chimie, la care participasem până atunci cu mare entuziasm, şi de artele marţiale“, povesteşte Andreea.
Pilot de la 19 ani
Totul a început în clasa a XI-a, când tatăl ei, pasionat de aeromodelism, a organizat un concurs de elicoptere radiocomandate, la care au venit mulţi străini. Spectacolul a cucerit-o definitiv şi a purtat-o apoi de la aerodromul din Piteşti la Şcoala de Aviaţie Civilă şi pe băncile Politehnicii, la secţia de aeronave. În ciuda aparenţelor, pasiunea nu a fost una costisitoare - la aeroclub a făcut cursuri gratuite, pentru tinerii sub 21 de ani, iar la Şcoala de Aviaţie a intrat pe locurile de la buget.
„La 19 ani am pilotat prima dată, singură, un avion, iar la 20 de ani un elicopter. Senzaţia este greu de descris în cuvinte: este vorba despre entuziasm combinat cu teama de a greşi ceva, mai ales când nu e nimeni lângă tine“, spune tânăra, care, înainte de a deveni pilot cu acte în regulă la Blue Air, a trecut prin numeroase teste, cele mai dure fiind ale simulatoarelor din Suedia şi Danemarca. „A fost cea mai tare metodă de slăbit. Un antrenament intensiv, eram mereu în priză şi, pentru că aveam foarte mult de învăţat şi îmi doream foarte mult să reuşesc, a fost o perioadă destul de grea. Acum, când zbor, este mult mai bine, pentru că lucrez în echipă şi presiunea este împărţită“.
„Bărbaţii preferă fetele obişnuite“
Pasiunea pentru munte i-a impus un ritm de viaţă energic, cu multă mişcare - aleargă adesea ore întregi în Herăstrău, merge la antrenamente de căţărat - pe Mont Blanc a urcat acum doi ani, împreună cu o prietenă, şi, un an mai târziu, pentru a-şi păstra antrenamentul, a participat la un maraton caritabil pentru copii bolnavi de cancer.
Atunci când nu ia muntele la pas şi nu conduce un aparat cu 900 de kilometri la oră, Andreea este o tipă obişnuită. „Îmi place să merg la cumpărături, la sală, la saună, să ies cu prietenii în oraş„, spune cu naturaleţe. Zâmbeşte când vine vorba despre reprezentanţii sexului opus şi spune că s-a lovit de mai multe ori de idei preconcepute, precum şi de teama unora în faţa unei femei puternice.
„În general, bărbaţii preferă fetele «obişnuite» în locul uneia care pilotează elicoptere. Sunt convinsă însă că există şi bărbaţi puternici. În plus, trebuie să înţeleagă şi programul meu, care este mai dificil - avem curse şi de noapte. Din acest punct de vedere, cel puţin până acum, a fost mai uşoară comunicarea cu cei care provin tot din aviaţie“, explică ea.
GHID
Cum ajungi pilot
Cei care-şi doresc să ajungă la cârma unui avion de linie trebuie să treacă prin doi ani de cursuri şi teste la Şcoala Superioară de Aviaţie. Pentru a fi admişi, concurenţii trebuie să depăşească testele biologice şi pe cele de limba engleză şi să dea examen la matematică şi fizică. Sunt acceptaţi în concurs participanţii care au împlinit minimum 18 ani şi maximum 27 de ani. În general, înscrierile au loc în lunile august-septembrie, iar examinarea este, de obicei, la începutul lunii octombrie sau noiembrie. „Este o şcoală pe care o faci de plăcere - tot ce înveţi în teorie poţi să pui imediat în practică“, susţine Andreea Liţescu.