Fascinația zborului militar la români. Destul de timpuriu, la români, a înflorit ideea de a folosi zborul independent în acțiuni militare.
În martie 1906, Traian Vuia, un autodidact bănățean reușea să zboare cu un avion care avea mijloace de propulsie, decolare și aterizare proprii. În anii următori, Aurel Vlaicu a căutat să se întreacă alături de Louis Bleriot sau Roland Garros.
Fascinația zborului - primele încercări
Fascinația zborului este din nou în atenția Evenimentului Istoric în cel mai nou număr al său, numărul 79, septembrie-octombrie 2024. Revista poate fi comandată 0n-line de pe edituradecarte.ro sau poate fi cumpărată de la chioșcurile care difuzează presă tipărită. Veți afșa cum ofițeri români de rang înalt s-au lăsat seduși de fascinația zborului.
Au fost încurajați inventatori ca Aurel Vlaicu, evident, destul de prudent chiar cu reticență. Au fost convinși tineri de la școlile militare să se alăture noilor școli militare cu profil aeronautic. Evident, la începuturi, zborul militar era de recunoaștere. Bleriot, Farman dominau piața de producție.
Fascinația zborului - cavaleri ai aerului
Fascinația zborului a prins aviatori precum Protopescu dar și ezitanți ca Pârvulescu. Aurel Vlaicu a zburat demonstrativ la Cotroceni în vara lui 1910, cam pe unde azi de AFI Palace Cotroceni. A zburat demonstrativ 2 ani mai târziu, ca recunoaștere aeriană între Slatina și Piatra Olt. Zborul și lupta aeriană arătau așa a luptă de cavalerie mai târziu. Piloții foloseau inițial revolvere ca să tragă unul în altul. Nu se loveau dacă un aparat avea probleme de zbor. Nu trăgeau într-un avion care se prăbușea.
Evident, au fost și accidente sau incidente unele amuzante. Piloții mai aterizau pe unde nu trebuie fie din cauza unor defecțiuni, fie a unor erori. Mai cădeau victime oi, mai ieșea de o pastrană. Se mai consuma și brandy înainte de urcarea în postul de pilotaj. Regulile apăreau pe măsură ce evolua zbnorul.
Zborul militar românesc, plin de situații care mai de care mai interesante
Au fost și incidente nefericite, au fost și incidente amuzante. Au fost și cazuri tragice precum prăbușirea lui Aurel Vlaicu în septembrie 1913. Totuși, așa cum veți afla din paginile Evenimentului Istoric care poate fi comandată 0n-line de pe edituradecarte.ro sau cumpărat de la chioșc, România a fost capabilă să aibă o structură militară aviatică în Marele Război, Primul Război Mondial.
Sursa foto: Arhivă