Cartea "Eu şi DalÃ", care prezintă controversa în privinţa autenticităţii unor tablouri ale celebrului pictor, va fi ecranizată cu Al Pacino în rolul principal.
Volumul „Eu şi Dalí: Poveste suprarealistă“, editat de Polirom, în cadrul colecţiei Biblioteca Polirom, este disponibil de mâine în librării. Romanul, scris de belgianul Stan Lauryssens, este autobiografic şi arată că piaţa artei e un circ negru, plin de speranţă şi înşelăciune.
„Pe acest fundal, Lauryssens ne oferă un portret intim al lui Dalí, maestrul său de ceremonii mustăcios, o personalitate excentrică, inventivă, convingă toare şi fascinantă“, după cum apreciază criticii. Suprarealistul Salvador Dalí (1904-1989) a şocat lumea întreagă cu excentricitatea şi megalomania sa, precum şi cu stilul „paranoicocritic“, datorat reveriilor delirante şi cunoaşterii iraţionale. Piaţă invadată de falsuri
Dintr-un funcţionar mărunt la o fabrică de brânzeturi din Antwerp, scriitorul Stan Lauryssens devine peste noapte dealer de artă şi se ocupă în exclusivitate de vânzarea operelor lui Dalí. Deşi n-are niciun fel de studii în domeniul artei, el îşi convinge clienţii să cumpere, la preţuri fabuloase, tablouri de o autenticitate îndoielnică. Reuşeşte să se apropie de cercul intim al pictorului, descoperind că în spatele controversatului artist se ascunde un grup secret ce inundă piaţa artei cu falsuri. Romanul va fi ecranizat anul viitor, iar filmul cu acelaşi titlu va fi regizat de Andrew Niccol („Gattaca“, „S1m0ne“, „Lord of War“), avându-i protagonişti pe Al Pacino (rolul lui Dalí) şi pe Cillian Murphy (rolul lui Lauryssens). Acţiunea filmului se va petrece în anii ’60-’80, iar povestea se va concentra pe relaţia dintre Dalí şi autorul romanului.
FRAGMENT „Să storc cât mai mulţi bani de la fraierii lacomi“
„De la o zi la alta am devenit consultant în materie de artă şi broker de investiţii. Nu-mi venea să cred ce noroc formidabil avusesem. Noua mea slujbă era a naibii de simplă: să storc cât mai mulţi bani de la fraierii lacomi de pe lumea asta. Am citit. Am studiat. Am mers la Sotheby’s şi Christie’s, în Londra şi New York, şi am cumpărat din Paris primul meu Dalí. Un desen futurist în cerneală, din 1937. Nu am cerut un Certificat de Autenticitate. (…) Din ce alt motiv ar fi vândut un Dalí original pentru doar jumătate din cât valora? Era un chilipir şi m-am lăsat ispitit. Atât de naiv şi de lipsit de experienţă eram. Am plătit şi am luat desenul înrămat. A fost norocul începătorului. Desenul lui Dalí era reprodus într-un catalog oficial, în alb şi negru, pe o jumătate de pagină. A doua zi am triplat preţul pe care îl plătisem pentru el. (...) Am un singur client: bunul Dumnezeu din ceruri. El stăpâneşte viaţa şi moartea“.