Compania aeriană americană de business class Eos şi-a încetat ieri operaţiunile, ameninţată fiind de faliment.
Oficialii companiei susţin că nu au bani suficienţi pentru a continua operaţiunile, după ce au ratat oportunitatea unei investiţii care ar fi adus suficiente fonduri pentru a susţine Eos până în 2009, potrivit BBC.
Operatorul aerian Eos a fost înfiinţat în urmă cu doi ani. Compania opera zboruri între aeroportul JFK, din New York, şi Stansted, din Londra, Marea Britanie. „Din nefericire, tocmai când eram pe punctual de a încheia o investiţie favorabilă care ne-ar fi permis să operăm profitabil până în 2009, au apărut nişte probleme peste care nu am putut să trecem“, a declarat şeful Eos, Jack Williams.
În decembrie anul trecut, compania rivală Maxjet a fost, de asemenea, închisă. În ultima perioadă, întreaga industrie aeriană încearcă să ţină piept preţurilor mari la combustibili, presiunii competiţionale, cumulate cu un număr în scădere de clienţi, mai ales în Statele Unite şi în Marea Britanie. Servicii la preţ de „economic“ Problema lipsei de profitabilitate a serviciilor din clasa business oferite de companiile aeriene a apărut doar în SUA şi în Marea Brianie. În România, operatori mari precum Tarom fac eforturi pentru a înregistra câştiguri din aceste servicii. În urmă cu câteva săptămâni, operatorul autohton a lansat o serie de oferte de bilete la clasa business la preţuri similare cu cele pentru clasa economic.
În limita unui număr de locuri, oamenii de afaceri pot călători în Europa la preţuri cuprinse între 200 de euro şi 400 de euro - bilet dus-întors cu taxe incluse. În plus, companiile aeriene au lansat programe speciale prin care clienţii fideli, în special cei corporate, beneficiază de bilete la preţuri promoţionale şi de posibiliatea de a face rezervări complete ce includ şi cazare la hotel, în cazul acumulării unor puncte de fidelitate.
Serviciile de business ale unor companii merg chiar mai departe de atât. Operatorul American Delta Air Lines oferă clienţilor business posibilitatea de a ajunge exact la destinaţia dorită din Statele Unite prin închirierea unor elicoptere care pot ateriza chiar în centrul marilor oraşe. Costul unui astfel de serviciu este de aproximativ 100 de dolari/persoană. Potrivit datelor oficiale, gradul de ocupare a curselor de linie este în cele mai aglomerate perioade - adică vara şi în timpul Sărbă- torilor de Iarnă - de aproximativ 80%.
În cazul clasei business, gradul de ocupare chiar şi în lunile aglomerate abia dacă ajunge la 50%. Unele companii au renunţat chiar la delimitarea locurilor business în interiorul avioanelor, tocmai din cauza numărului mic de clienţi. Oficialii operatorilor aerieni recunosc că serviciile de business trag uneori în jos profitul companiilor. Totuşi, aceştia susţin că unul dintre obiectivele-cheie este găsirea unei strategii pentru atragerea clienţilor pe acest segment.