Facturi mari la energie. Cum se face eșalonarea plăților

Consum de electricitate. Sursa: Arhiva EVZ

Românii care primesc facturi mari la electricitate pot evita plata integrală a acestora. Regula se referă la facturile emise pe o perioadă mai mare decât cea menționată în contract. În astfel de cazuri, consumatorii se pot adresa furnizorilor pentru a cere eșalonarea plăților.

Facturi mari la electricitate. Consumatorii casnici pot cere eșalonarea plăților

Românii pot primi facturi emise pe o perioadă mai lungă de 30 de zile, fiind astfel nevoiți să achite sume mai mari. Pentru a evita o asfel de situație, cei vizați se pot adresa furnizorilor pentru a solicita eșalonarea plăților.

Regulile privind activitatea de furnizare a energiei electrice sunt incluse în Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2023.

Cum pot proceda consumatorii casnici

Conform datelor din regulament, clienții care primesc facturi emise pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract, se pot adresa furnizorilor. În aceste condiții, compania are obligația să eșaloneze sumele datorate pentru furnizarea curentului electric.

După solicitare, suma va fi eșalonată în tranșe egale, „pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura”.

Sursă pixabay

În schimb, clienții care apelează la această măsură au de respectat o obligație. Aceștia trebuie să facă plata fiecărei tranșe la data stabilită de furnizor, fără să existe vreo întârziere.

Ce se întâmplă dacă utilizatorii nu respectă planul de eșalonare

Dacă utilizatorii nu respectă planul de eșalonare stabilit, furnizorul poate aplica măsurile prevăzute în cazul neachitării facturilor, arată Avocat.net.

Astfel, compania poate aplica dobânzi penalizatoare în condițiile prevăzute în contractul de furnizare a energiei electrice.

De asemenea, furnizorul poate cere cere „constituirea/ actualizarea/ reconstituirea garanției financiare, în conformitate cu prevederile contractuale”.

În plus, operatorul poate ajunge la întreruperea distribuției de energie electrică sau chiar la rezilierea contractului semnat de ambele părți.

Astfel, toți consumatorii casnici se pot adresa furnizorilor dacă se confruntă cu o astfel de situație.