Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti devine, pe zi ce trece, mai neîncăpător. Aglomeraţiile infernale de la check in, verificările de la trecerea frontierei şi, nu în ultimul rând de la porțile de îmbarcare pun la grea încercare răbdarea pasagerilor. Nici avioanele nu mai au loc pe platformă. Aeroportul ar trebui extins, dar zona, de 275 hectare, în care este prevăzută această lucrare, se află între piste. Problema cea mai spinoasă este că terenul nu aparţine aeroportului, ci lui Ion Ţiriac, Gigi Becali şi altor mulţi cetăţeni, mai puţin celebri, din Otopeni
Anul trecut, prin aeroportul Henri Coanda au trecut 11 milioane de pasageri. Cu toate că autorităţile au estimat, în 2015, că traficul pentru 2016 va creşte cu 10%, evoluţia le-a depăşit aşteptările, situându-se la 18,3%, de la 9,3 milioane pasageri, la 11 milioane.
FOTO: Circa 100 de avioane vin şi pleacă zilnic de pe Otopeni
„Creşterea explozivă a traficului de persoane se datorează majorărilor numărului de curse low cost, ne spune Valentin Iordache, director de Comunicare la Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Acesta deja poate fi comparat cu numărul de avioane de linie care vin pe aeroportul nostru, cu atât mai mult cu cât diferenţele au început să se estompeze”.
Din cauza creşterii masive a traficului aeronautic, numărul de locuri de parcare pentru avioane, de pe platformă a devenit insuficient. Prin tot felul de artificii, exploatând până şi colţurile, administratorii aeroportului au reuşit să crească numărul acestora la 45 şi au început lucrările la încă cinci, spaţii dintr-un total necesar de 56.
Dezvoltarea aeroportului s-a blocat în expropieri
Deja aeroportul funcţioneză la capacitate maximă şi nu mai este loc pentru dezvoltare. Administratorii aeroportului nu mai vor să facă estimări pentru acest an. Deja se aud voci care reclamă că lipsa spaţiului a dus la plecarea de pe Otopeni a unor curse de linie.
Singura soluţie ar fi începerea expropierilor. Cea mai mai consistentă bucată de teren o deţine Ion Ţiriac. Se pare că lotul său are 30 de hectare. Îl urmează, la mare depărtare, Gigi Becali, cu 11 hectare. Ei au achiziţionat terenul după revoluţie. Apoi, o puzderie de mici tarlale deţinute de localnicii din Otopeni, care le-au moştenit de la străbuni. Toţi trebuie despăgubiţi.
Evaluatorii statului vor fi obligați să stabilească valoarea terenului dintre piste. Şi aici umbra DNA-ului dă fiori reci. „Cine îi verifică pe evaluatori? Ce director de la aeroport va începe demersul? Ce ministru va avea tupeul să facă această propunere? Ce Guvern va avea curaj să aprobe expropierea?”, se întreabă surse din Ministerul Transporturilor.
Conform Legii 255/2010, exproprierile terenurilor se fac pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, cum e cazul Companiei Naționale Aeroporturi București. Aeroporturile de interes național pot face expropieri pentru lucrările de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare proprii, precum și pentru lucrările derulate în perimetrul de dezvoltare a aeroporturilor.
Gigi Becali vrea 100 euro pe mp, Ion Ţiriac nu comentează
Gigi Becali ne-a declarat că el vrea 100 euro pe metru pătrat, pentru terenul sau de 11 hectare. „Eu vreau 10 milioane de euro pe teren. L-am cumpărat la jumătate de dolar metrul pătrat, în 1995-1996. Acum nu ştiu care este regimul juridic al terenului. Dacă se face expropiere pe interes naţional, atunci eu nu pot avea nicio pretenţie, iar statul, după ce face evaluare îmi bagă banii în cont, câţi vrea el”.
FOTO: Gigi Becali
Ion Ţiriac, prin purtătorul său de cuvânt ne-a transmis: „Buna ziua, Mulțumim pentru întrebări. La momentul curent nu vom comenta pe marginea subiectului propus de dumneavoastră. Toate cele bune”.
FOTO: Ion Ţiriac