Un număr de 112 lucrări semnate de Corneliu Baba sunt expuse în premieră la Timișoara, de vineri, oraș unde, maestrul a dorit ca, după moarte, să ajungă o parte din creațiile sale. Unele din operele expuse – picturi, schițe și eboșe - sunt arătate publicului în exclusivitate, în timp ce altele au mai fost expuse numai o singură dată, la București.
Publicul e invitat astfel să descopere ”fața din umbră” a pictorului, arată curatorul și legatarul testamentar al artistului, Maria Albani: ”Parcurgând însemnările din jurnalul său, îl regăsim pe Corneliu Baba din ce în ce mai retras în liniștea atelierului din strada Pangratti, în fața șevaletului sau a caietului de atelier, frământat de îndoieli și bântuit câteodată de sentimentul neîmplinirii a ceea ce și-a dorit mereu să facă – pictură, și numai pictură”.
Expoziția înfățișând un Baba în intimitatea creației, fotografii vechi de familie, mărturii, schițe superbe ale viitoarelor portrete ale lui George Enescu sau Tudor Argezi, se poate parcurge în mansarda Muzeului Național al Banatului din Bastionul Theresia din Timișoara până în 31 ianuarie 2020.
Aceasta reprezintă o premieră națională și pentru faptul că arată pe simeze o colecție de grafică realizată pe parcursul întregii perioade de creație a maestrului, colecție pigmentată cu lucrări importante de pictură din seriile foarte cunoscute ale lui Corneliu Baba - ”Regi nebuni”, ”Autoportret”, ”Spaime”.
Cu ocazia expoziției a fost prezentat și primul volum din jurnalul Confesiuni. Acesta urmărește firul evocărilor și mențiunilor la preocupările artistice ale pictorului într-o perioadă care corespunde primelor decenii ale regimului comunist din România. Deși artistul începe să scrie aceste mărturii în 1944, referirile acoperă și amintiri din copilăria sa.
Cine a fost Corneliu Baba
Considerat unul din cei mai importanți pictori bănățeni, Corneliu Baba (1906 - 1997), fiul unui pictor de biserici din Caransebeș, s-a născut în Craiova, a trait în Banat și a murit în București. Ultima sa dorință a fost ca parte din operele sale să fie donate și expuse ”acasă”, adică la Timișoara, locul unde s-a simțit cel mai bine.
Inspirat de Grigorescu şi Tonitza, pe de o parte, dar și de El Greco, Goya şi Rembrandt, Baba a avut, în timpul vieții, lucrări în expoziţii din Tokio, New York, Beijing, Bruxelles, Moscova sau Berlin. A fost membru titular al Academiei Române, membru de onoare al Academie de Artă a Rusiei, dar şi membru corespondent al Academiei din Berlin.
Cum a pierdut Timișoara aproape 30 de picturi de Corneliu Baba
După moartea maestrului, având în vedere ultima sa dorință, moștenitoarea sa, care e și curatorul expoziției de la Timișoara, Maria Albani, a făcut toate demersurile pentru nașterea Colecției ”Corneliu Baba” de la Muzeul de Artă Timișoara.
În final, aici au fost expuse, din 21 decembrie 2006, un număr 33 de picturi din donația moștenitoarei și obiecte persoanle ale maestrului, alături de 31 de picturi împrumutate de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR). A existat, pentru operele împrumutate, o clauză unică în contract: aceea că ele trebuie în permanență să fie expuse publicului.
Anul trecut, după ce, cu un an mai devreme s-a descoperit că această clauză a fost încălcată, patru lucrări de mari dimensiuni (unele de 2,8 m sau 1,2 m înălțime) ajungând într-un depozit, conducerea MNAR a solicitat și a realizat restituirea lucrărilor împrumutate. În aprilie 2018, cu o mașină blindată, sub paza jandarmilor, operele au fost preluate și duse înapoi la muzeul din Capitală.