Experimentele pe elevi: teze, teste sau admitere

Tezele cu subiect unic au generalizat fraudarea, au inmultit meditatiile si sunt criticate de catre elevi, parinti si profesori.

S-a copiat cu manualele pe banci, sub privirile indulgente ale supraveghetorilor, copiii fac acum mai multe meditatii, inca din clasa a V-a, nu exista timp suficient pentru recapitulari, elevii sunt mai stresati decat de obicei. Acestea sunt doar cateva dintre motivele pentru care parintii, elevii, profesorii, dar si asociatiile de profil solicita Ministerului Educatiei desfiintarea tezelor cu subiect unic si revenirea la un alt tip de testare.  

Cu toate acestea, reprezentantii Ministerului Educatiei nu s-au aratat interesati de opinia celor direct implicati. Mai mult decat atat, desi a fost informat ca in anumite scoli s-a copiat, ministrul Cristian Adomnitei nu a luat nicio masura concreta. Tezele cu subiect unic le-au fost impuse, din toamna anului trecut, elevilor din clasele a VII-a si a VIII-a si reprezinta noua modalitate de acces la liceu.

Numai doua ore de recapitulare „Am semnalat si noi ca ora 12.00, la care incep tezele, este cam in mijlocul zilei”, spune Diana Niculescu, directorul Scolii nr. 97 din Bucuresti, care adauga ca „parintii ar vrea examen de admitere cu subiecte nationale, organizat la liceu”.

Pe de alta parte, elevii cred ca ar fi bine sa se revina la Testarea Nationala, care se sustinea la finalul clasei a VIII-a. „Acea varianta pare mai usoara”, spune Diana, eleva in clasa a VIII-a. „Acum este putin timp, iar noi nu stim ce sa lucram mai intai”, sustine Claudia, colega ei. Fetele spun ca doresc sa se pastreze repartizarea computerizata. 

Profesoara de matematica Liana Hadarean considera ca tezele nu sunt o varianta in avantajul copiilor, din cauza ca nu au timp sa-si faca o imagine generala asupra materiei. „Avem trei ore de matematica pe saptamana, dar am venit si sambata si am mai facut cate doua ore ca sa inteleaga”, spune profesoara. Asta, in conditiile in care pentru tezele cu subiect unic sunt prevazute numai doua ore de recapitulare.

Trei forme de examinare O forma de admitere pe baza de examen este singura modalitate de iesire din criza, considera reprezentantii Agentiei de Evaluare si Asigurare a Calitatii Educatiei (AEACE) si ai Asociatiei Profesionale Educatie si Cercetare (EDU CER).

Cele doua organizatii au propus ca admiterea la liceu sa se faca folosind trei criterii: pe baza de examen cu subiecte la nivel national, pe baza criteriilor de departajare stabilite de fiecare scoala in parte, pe baza mediilor gimnaziale, generale si pe discipline si admitere pe baza de dosar. Inspectoratele scolare ar urma sa stabileasca grupul de unitati scolare la care sa se sustina examen de admitere, la nivel de oras sau municipiu.

Profesorii si parintii sunt revoltati

TimiS. Inspectoratul Scolar Timis (ISJ) a primit numeroase reclamatii de la comitetele de parinti. „Am vazut elevi care la clasa nu se descurca nici cat sa treaca semestrul, iar la teza au luat nota de 8”, declara un profesor de la Liceul „Nikolaus Lenau” din Timisoara. De la o scoala din Giroc a sosit, dupa proba la matematica, o sesizare la ISJ Timis, potrivit careia, intr-o sala, supraveghetorii au inchis ochii. In urma anchetei interne, doi supraveghetori au fost sanctionati: minus 10a din salariu pana in februarie si interzicerea participarii la vreo comisie de supraveghere ori de corectare.

Dolj. Parintii elevilor craioveni sunt ingrijorati din cauza stresului la care sunt supusi copiii. „Va imaginati ca daca vor trece prin aceste emotii de cate trei ori pe fiecare semestru, vor intra stresati in adolescenta. In timpul tezelor au portile inchise la scoala, profesorii le reamintesc obsesiv ca de aceste teze depinde viitorul lor”, spune Teodora Mihailescu, mama unei eleve de clasa a VII-a. Fiica ei, Irina, a trecut pentru prima data, in decembrie, prin emotiile tezelor cu subiect unic.

„Eu am mai fost la olimpiada judeteana de limba romana, anul trecut, asa ca stiam intr-un fel cum o sa fie. Dar a fost mai stresant decat ma asteptam. In primul rand, la olimpiada m-am dus de buna voie. Tezele am fost obligata sa le dau si sa le iau si cu note mari, pentru ca vreau sa intru la un colegiu de traditie din Craiova, „Carol I”.

Cluj. In timp ce reprezentantii Inspectoratului Scolar se declara multumiti de adoptarea noului sistem de evaluare, o parte dintre dascali considera ca este unul nereusit. „Trebuie sa punem degetul pe rana. Atunci cand supravegherea nu este cinstita, si nu zic ca s-a dictat, ne furam singuri caciula. Vin copiii cu note mari la admitere si dupa primul semestru clacheaza”, explica Alexandru Bugariu, director al Liceului Teoretic „Gheorghe Sincai” din Cluj-Napoca. (Au contribuit Madalina Prundea, Gabriela Zanfir si Raluca Pantea)

VALCEA

Corijenti de nota 10 Tezele cu subiect unic sunt preferate Testelor Nationale de catre majoritatea elevilor din judetul Valcea, deoarece, spun ei, au marele avantaj ca se dau la fiecare sfarsit de semestru, cand materia este inca proaspata in mintea lor. „Invat ca pentru orice teza. E mai putina bataie de cap si parintii nu mai stau cu gura pe mine”, este de parere Silvia Marcu, eleva in clasa a VIII-a. Unii dintre

elevi ar vrea ca intrarea in liceu sa se faca in functie de preferinte. „Ideal ar fi sa nu se mai dea niciun examen, sa nu se mai tina cont de nicio medie si fiecare sa se duca la ce liceu isi doreste. Asa, profesorii ne lasa sa copiem la teza ca sa luam note mari si noi tot nu ajungem la liceul dorit, ca nu vrea computerul”, spune, dezamagit, Ionut Patrascu, elev in clasa a VIII-a.

In judetul Valcea, prima sesiune a tezelor cu subiect unic a scos la iveala o serie de nereguli, in special in scolile din mediul rural. Corijentii clasei de la scolile din Pietrari, Barbatesti, Baile Govora si Babeni au obtinut note de 9 si 10 la matematica. Surprinsi de mediile foarte mari, reprezentantii Inspectoratului Scolar Valcea au deschis o ancheta. „Acolo s-a furat, iar profesorii din scolile respective care i-au ajutat pe elevi vor fi sanctionati”, sustine inspectorul-sef Gheorghe Ciuca. (Nicoleta Ene)

ISTORIC

Cati ministri, atatea proceduri

De la examenul de treapta la tezele cu subiect unic. Asa s-ar putea descrie, pe scurt, lungul sir al tipurilor de examinare care au fost experimentate pe elevi in ultimii ani.

Astfel, in 1995 s-a pus problema unor examene cu subiect unic pentru toti elevii care termina gimnaziul, cu aceleasi bareme de notare si corectare, pentru asigurarea obiectivitatii. In 1999, Andrei Marga a organizat pentru prima data examenul de Capacitate. Ecaterina Andronescu este cea care a modificat sistemul de selectie pentru admiterea la liceu. Astfel, din 2004, elevii nu au mai sustinut examenul de Capacitate, ci unul de Teste Nationale. Desi sistemul era diferit ca denumire, rigorile de evaluare au ramas aceleasi, dar s-a modificat modul de calcul al mediei generale pentru admiterea in liceu.

Tot in 2004, Alexandru Athanasiu a decis sa nu se mai organizeze a doua sesiune de Teste Nationale. Cei picati au fost automat repartizati in colegii tehnice sau in scoli de arte si meserii. Anul trecut, Testele Nationale au fost desfiintate si inlocuite de tezele cu subiect unic.

TEZE CU SUBIECT UNIC

Se sustin semestrial, in ultimele doua clase de gimnaziu. In clasa a VII-a, elevii sustin probe la matematica, limba si literatura romana si limba si literatura materna, daca este cazul, iar intr-a VIII-a se adauga o proba, la alegere intre istorie si geografie. Notele obtinute, fara rotunjiri, conteaza in proportie de 50%, alaturi de media generala a anilor de gimnaziu, la repartizarea computerizata in licee.

TESTE NATIONALE

Evaluarea se facea la sfarsitul ciclului gimnazial. Testele contineau probe la limba si literatura materna, limba si literatura romana, istorie sau geografie (la alegere) si erau sustinute in centre de examen. Pe baza rezultatelor la teste, a mediei anilor de gimnaziu si in functie de optiunile elevilor pentru un liceu sau altul, se realiza repartizarea computerizata.

EXAMEN DE ADMITERE

Elevul dadea examenul in unitatea de invatamant la care isi depunea dosarul, iar lucrarile erau corectate in centre judetene. Repartizarea se facea in functie de medie si de profilul ales. In cazul in care nu obtinea o medie suficient de mare pentru liceul respectiv, elevul pierdea, practic, posibilitatea de a studia la o institutie de nivel asemanator.