Operațiunile pentru dezeșuarea navei ”Queen Hind”, răsturnată cu peste 14.000 de oi moarte la bord în acvatoriul portului Midia, se desfășoară cu maximă atenție, măsurile excesive de precauție încetinind, cu bună știință, intervenția echipelor de muncitori ai companiei GSP. Deși aducerea epavei pe linia de plutire putea fi realizată deja cu ajutorul GSP Neptun, cea mai mare macara plutitoare din România, după mai multe inspecții în interiorul navei, compania a decis, brusc, amânarea procedurii de verticalizare, luând măsuri suplimentare de întărire a bordajului.
Sudorii, lăcătușii, scafandrii companiei GSP lucrează, de peste o săptămână, pentru pregătirea operațiunile ce dezeșuare, ridicare, aducerea la țărm și ecarisaj a navei Queen Hind, răsturnată în portul Midia în urmă cu două luni.
Au lucrat neîntrerupt, sudând, atât pe epavă cât și, alături, pe barja GSP Bigfoot 2, care este de fapt baza de operațiuni stabilă, 18 piese pe bordaj, ocheți de 200 tone forță și de 55 tone de forță, de care se vor conecta cârligele macaralei GSP Neptun pentru a răsuci și trage nava.
Totodată, în urma inspecției subacvatice, s-a decis instalarea unor paturi metalice, metrese, amplasate la o adâncime de circa 9 metri în partea din spate a epavei (pupa). Scafandrii au coborât în adâncuri pentru a obtura deschiderile către compartimentul mașini al navei, inspectând și corpul epavei.
La ieșire sunt curățați temeinic, ca măsură de precauție, ei acționând în zona în care apa de mare s-a amestecat cu resturile animale.
Vremea frumoasă a făcut posibilă aducerea, ieri, în portul Midia a macaralei GSP Neptun, cu capacitate de 1800 de tone, actorul principal în ridicarea epavei la linia de plutire. Supriza a apărut când, în loc să fie dusă lângă epavă și barja Bigfoot, uriașa macara a fost tractată direct în dana 10 a portului Midia.
Reprezentanții companiei GSP, autoritățile portuare și instituțiile de control, sub masca transparenței și a amabilității, vin cu explicații strict tehnice despre operațiunile din Midia. Le simți însă îngrijorarea din glas. Nimeni nu are voie să se apropie de epavă, se poartă costume speciale, accesul în zona, considerată de risc biologic, este restricționat.
”Iar operațiunea de verticalizare a epavei nu a început pentru că se sudează piese suplimentare pentru întărirea bordajului navei. Vor fi sudate opt grinzi. E o măsură suplimentară de distribuire pe o suprafață mai mare a forțelor de ridicare/rotire pentru că din inspecțiile făcute în interiorul epavei s-a ajuns la concluzia că pot fi greutăți suplimentare față de ce era prezentat în documente”, explică purtătorul de cuvânt al GSP, Alin Vintilă.
”Până acum lucrările sunt în grafic. Au tras macaraua în dana 10. Mai sunt de sudat, și luni, niște ranforsări la ocheții deja sudați la cheile de împreunare. Cel mai probabil că, de marți încep să tragă de navă pentru a o verticaliza. Nu știu să spun dacă mai pot apărea surprize. Sub apă nu poți ști ce se poate găsi. La suprafață nu au mai ieșit oi moarte pentru că nu aveau pe unde să iasă. Cei de la Apele Române au luat probe din apă și din jurul navei. Proba bacteriologică o va face Direcția de Sănătate Publică”, spune, politicos, și șeful Căpităniei Midia, Florin Șincan.
La fel de drăguț este și directorul Administrației Bazinale Apele Române Dobrogea Litoral, Hristu Uzun. ”Rezultatele probelor sunt foarte bune, sunt în limitele normalului. Recunosc, atunci, în primele zile după eșuarea navei am găsit nutrienți măriți, dar apoi s-a revenit la normal. Asta pentru că nu s-a umblat la navă. Dar marți, când va începe ridicarea epavei, vom lua imediat probe de apă” a declarat, pentru EVZ, directorul de la Apele Române Litoral.
În realitate, situația este mult mai gravă decât spun autoritățile, care se adună în ședința comandamentului special de la Midia. În bazinul portuar, nava ”Queen Hind” este ”o bombă care ticăie periculos”, fără ca deocamdată să se fi găsit soluția pentru ”dezamorsare”.
Ce s-a găsit la bordul navei a dat peste cap toate planurile, nimic din proiectul lăsat de comandantul sirian, care a abandonat nava împreună cu echipajul, nu se potrivește cu ce e pe epavă. Deși nava fusese reparată în Șantierul Naval Midia, în urmă cu doi ani, proprietarul ar fi dus-o într-un port străin și a modificat-o pentru a putea încărca un număr mai mare de animale.
De aceea, toate oile moarte sunt căzute, claie peste grămadă, în tribord, neexistând garduri despărțitoare sau compartimente, ceea ce va îngreuna mult operațiunile de îndreptare a epavei. Scafandrii au încercat să pună mai multe parâme prin apă și, efectiv, nu au putut trece de la un capăt la altul al bordului.
Cel mai mare pericol, pe lângă riscul biologic produs, eventual, de apa contaminată de la animalele putrezite, este însă încărcătura, alta decât oile. În cele șase tancuri ale epavei sunt 120 tone de combustibil. În plus, toată apa din compartimentul motoare va fi scoasă în tancuri separate pentru că este amestecată cu hidrocarburi.
Iar descoperirea șocantă este că, pe lângă combustibil, scafandrii au găsit, în corpul navei, butoaie cu carbid și butelii de acetilenă. Pericolul este uriaș, urmând să fie contactat comandantul sau proprietarul navei pentru a afla câte asemenea ”bombe” mai sunt la bord. Trebuie găsite rapid, înainte de aducerea navei la cheu, unde va începe tăierea cu aparate de sudură pentru crearea unor decupaje prin care să poată fi scoase oile moarte. Trebuie eliminate toate riscurile.
Realitatea și mai cruntă este că, în timp ce în mijlocul portului Midia 50 de oameni lucrează, cu prudență deosebită, la ranfluarea și dezeșuarea ”navei morții”, vapoarele încărcate cu animale pentru export trec normal pe lângă epavă și ies prin șenalul navigabil pe mare.
”Traficul se efectuează cu viteză restricționată la limita de siguranță și pe vânt de forța maxim 4 Bf”, anunță Căpitănia, vapoarele neavând voie să se apropie la mai puțin de 700 metri de epavă”. Este posibil ca acum, după catastrofa din 24 noiembrie 2019, controalele autorităților române să fie mai aspre.
Pentru că la ”Queen Hind” nu încărcătura a fost problema, oile cântăreau 700 de tone, iar nava are o capacitate de aproape 3000 tdw. Nu oile au fost problema ci încărcătura suplimentară de la bord, pe care autoritățile au trecut-o cu vederea.
(Foto -GSP)