Guvernul României se pregătește să înființeze Autoritatea Națională pentru Promovarea Investițiilor (ANPI) printr-o Hotărâre de Guvern care ar fi trebuit să fie dată încă de luna trecută, dar care încă este ținută în sertarul Prim-Ministrului Nicolae Ciucă.
Conform surselor noastre, se negociază pozițiile de conducere din noua Autoritatea națională pentru Promovarea Investițiilor, mai ales că mandatele vor fi pentru 5 ani.
Direcția Investiții Străine din Ministerul Economiei își încetează activitatea
Hotărârea de Guvern privind înființarea Autorității naționale pentru promovarea Investițiilor are 21 de pagini și 14 articole. În continuare vă prezentăm în exclusivitate un rezumat al noii entități guvernamentale, a cărei înființare urmează să fie anunțată în curând de Primul-Ministru.
Conform Art.1. “Se înființează Agenția Română pentru Promovarea Investițiilor, ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin reorganizarea Direcției Investiții Străine din cadrul Ministerului Economiei, care își încetează activitatea, respectiv prin preluarea unor atribuții ale Departamentului Comerț Exterior din cadrul Ministerului Economiei.”
Promovarea exportului și atragerea investițiilor străine, infrastructură critică națională
ARPI va răspunde de aplicarea politicii Guvernului pentru promovarea exportului produselor și serviciilor românești, respectiv pentru promovarea și atragerea investițiilor străine directe și de portofoliu în România.
ARPI este infrastructură critică națională, iar activitățile sale reprezintă obiective strategice de interes național.
Funcțiile ARPI sunt, printre altele, de strategie, de reglementare și sinteză, de control și monitorizare, de reprezentare, de autoritate de stat precum și de promovare a României, a destinațiilor economice naționale și a brandului economic național.
Noua Agenție exercită 32 de atribuții generale. Printre aceste atribuții se regăsesc încheierea de tratate și documente de cooperare de internațională, reprezentarea intereselor statului în diferite organe și organisme internaționale, asigurarea protecției informațiilor clasificate. De asemenea, va realiza activități de control operativ la operatorii economici din domeniile de competență. ARPI acționează pentru dezvoltarea comerțului exterior și a cooperării economice internaționale a României.
ANPI are atribuții și în PNRR
O altă atribuție este aceea de a stimula relațiile cu camerele de comerț și industrie și cu asociațiile profesionale în domeniile coordonate. Conform atribuției de la numărul 32, ANPI asigură coordonarea cadrului și mecanismelor instituționale de elaborare a Planului național de redresare și reziliență precum și de gestionare, monitorizare și raportare a mecanismului de implementare și mecanismului financiar al PNRR, pentru domeniile de competență.
Președintele și vicepreședintele au mandat de 5 ani, reînnoibil o singură data
ANPI este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, numit și eliberat din funcție de primul-ministru și de un vicepreședinte cu rang de subsecretar de stat numit și eliberat din funcție ca și președintele. Mandatele celor doi sunt de 5 ani și pot fi reînnoite o singură dată. De asemenea, Agenția are un secretar general care este înalt funcționar public numit în condițiile legii. Verificarea activității ANPI este efectuată de Corpul de Control al Primului-ministru.
Cel puțin patru Direcții vor funcționa în ANPI
La nivelul ANPI se înființează 4 direcții după cum urmează: Direcția de Coordonare și Sinteză, Direcția Promovare, Direcția Generare Investiții și Direcția Suport. Președintele ANPI va putea înființa noi direcții, prin ordin al președintelui, în funcție de nevoile și specificul activității.
Activitatea se exercită la nivel central, teritorial și în afara teritoriului național al Românei. Activitatea la nivel teritorial se exercită prin intermediul Direcțiilor Regionale pentru Investiții, în timp ce activitatea externă se realizează prin intermediul Direcțiilor Externe pentru Investiții. Cele din urmă vor avea o relație de colaborare cu cu misiunile diplomatice și consulare. Direcțiile regionale și direcțiile externe vor fi conduse de câte un director executiv ajutat de un director executiv adjunct, numiți prin ordin al președintelui ANPI, pentru un mandat de 5 ani.
Se va înființa și Consiliul de Strategie format din personalități ale mediului de afaceri
ANPI se va ocupa atât de promovarea exportului cât și de atragerea de investiții străine. Conform Art. 8., Agenția asigură celeritatea înființări și operaționalizării activității entităților care doresc să efectueze investiții străine în România. De asemenea, mediază toate conflictele ivite între investitorul străin și instituțiile statului român în procesul de înființare, autorizare și avizare a activității ce reprezintă investiție străină în România.
În desfășurarea activității de promovare și atragere a capitalului străin în economie, ANPI este sprijinită de Consiliul pentru Strategie, organ deliberativ, fără personalitate juridică, din componența căruia fac parte reprezentanții de prestigiu ai mediului de afaceri din țară și din străinătate și vicepreședintele Agenției.
Consiliul de Strategie este condus de un președinte, numit prin decizia prim-ministrului pentru un mandat de 5 ani și este compus din 11-15 membri propuși de președintele Consiliului și numiți prin decizie a primului-ministru pentru un mandat de 5 ani. Pot fi membri ai Consiliului de Strategie numai reprezentanți ai camerelor de comerț bilaterale, dar aceștia nu pot participa la deliberare sau avizare în situația în care au vreun interes financiar, comercial sau de altă natură. Activitatea curentă a Consiliului va fi asigurată de secretariatul tehnic compus din 5 persoane, funcționari publici.
Angajații din instituțiile desființate își păstrează locul de muncă în cadrul MAT
Numărul maxim de posturi aprobat pentru aparatul propriu al ANPI este de 300 de posturi finanțate de la bugetul de stat. Personalul este compus din demnitari, funcționari publici și funcționari publici cu statut special, precum și din personal contractual și diplomatic.
Personalul de la Direcțiile de Investiții Străine din cadrul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului și de la unitățile subordonate care își încetează activitatea își continuă activitatea în cadrul MAT pe posturi și funcții corespunzătoare gradului, clasei sau pregătirii lor profesionale, cu respectarea tuturor drepturilor, inclusiv celor salariale. Personalul din Direcțiile Externe pentru Investiții este asimilat statutului corpului diplomatic și consular al României.
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici va elabora planul de recrutare a funcționarilor publici pentru ANPI, iar în termen de 90 de zile se organizează concursuri pentru ocuparea tuturor posturilor atribuite agenției.
ANPI preia drepturile și obligațiile de promovare a investițiilor străine
Conform Art. 11., mijloacele fixe și obiectele de inventar aferente activității de promovare a investițiilor străine aflate în dotarea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului se preiau de ANPI în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, iar în termen de 45 de zile Guvernul va asigura bunurile mobile și imobile necesare desfășurării activității ANPI. Agenția preia toate drepturile și obligațiile aferente activității de promovare a investițiilor străine, inclusiv cele decurgând din legea 332/2001 privind promovarea investițiilor directe cu impact semnificativ în economie de la MAT și de la orice altă autoritate și instituție de stat.
Bunurile administrate de ANPI vor putea fi valorificate, iar veniturile îi rămân 100% la dispoziție
Activitatea ANPI este finanțată de la bugetul de stat și din venituri proprii. Excedentul anual se raportează ca venituri pentru anul următor. Deficitul se acoperă din excedentul realizat în anii precedenți. Agenția poate beneficia de programe cu finanțare internațională.. Ministerul Finanțelor Publice va modifica structura bugetară de stat pe anul 2022 și structura bugetară a MAT.
Agenția beneficiază și de un fond special de protocol pentru promovarea investițiilor străine în România. Care nu se supune legislației financiare și fiscale în domeniu. Bugetul de protocol este asigurat de la bugetul de stat și din surse proprii.
Agenția primește și administrează bunuri proprietate publică și privată a statului, putând să le valorifice în funcție de regimul lor juridic, reținând sub formă de venituri extrabugetare o cotă-parte de 100% din veniturile rezultate în urma valorificării.
În încheiere, conform Art.14., Secretariatul General al Guvernului și Ministerul Antreprenoriatului și Turismului vor prezenta spre aprobare Guvernului noile norme de aplicare, atribuții și structuri organizatorice, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
Acesta este rezumatul Hotărârii de Guvern ce urmează să fie adoptată curând, prin care primul-ministru va prelua atribuțiile privind promovarea comerțului exterior și a exporturilor României, dar și atragerea investițiilor străine în țara noastră.