EXCLUSIV EVZ. Ne invadează șobolanii! Rod cablurile de la mașini și metrou

Specialiștii afirmă că, prin dispariția maidanezilor de pe străzi, a fost tulburat ecosistemul orașului. Primăria Capitalei spune că a primit 200 de sesizări de la cetățeni, pe această temă.

Șobolanii. În ultima perioadă, îi întâlnim mai peste tot. În subsolul blocurilor, la ghenele de gunoi, în beciurile insalubre, plimbându-se pe la metrou și, uneori, dacă le este propice climatul, pătrund cu tupeu până în apartamentele locatarilor. Circulă nestingheriți și aparent prietenoși, se înmulțesc repede și nu țintesc doar bucata de... cașcaval. Se reped și execută, ager și fără discuții, cablurile mașinilor - trimițându-i pe șoferi direct în service-urile auto - sau trosnesc, cât ai clipi, fibra optică de la metrou. Nu e un banc și nici vreun spumos episod din Tom și Jerry. Șobolanii au acaparat Bucureștiul.

Dispariţia treptată a maidanezilor din București a dus, în mod natural, la înmulţirea șobolanilor din urbe. Este o consecinţă a dezechilibrului care s-a creat în ecosistemul orașului, afirmă specialiștii. Dr. Anca Tomescu, din cadrul Vier Pfoten, spune că în cazul în care autoritățile nu vor lua măsuri, nesuferitele rozătoare ne vor da, în curând, viața peste cap!

FOTO: Șobolanii au acaparat Bucureștiul

Ce spun mecanicii auto

În ultima perioadă, tot mai mulţi șoferi ajung la service-urile auto cu mașinile afectate de șobolanii care își fac cuiburi în autoturisme. Rozătoarele intră în spațiile unde se găsesc motoarele mașinilor și fac pagube destul de severe, după ce rod cablurile. Această situaţie este confirmată de mai mulţi reprezentanţi ai service- urilor auto din Capitală.

FOTO: Mașina unui cetățean din București a luat foc, în mers, din cauza stricăciunilor făcute de colții șobolanilor

„În ultima perioadă au venit trei șoferi, pe săptămână, cu probleme din cauza șobolanilor. Am avut un caz recent în care unui șofer i-a fost distrus tot cablajul de la calculatorul mașinii. Reparaţiile pot costa între 100 și 500 de lei, în funcţie de gravitatea daunelor”, ne-a explicat Virgil Bălan, tehnician la Pogo Service. Specialistul le recomandă șoferilor să evite cât mai mult parcarea mașinilor lângă ghenele de gunoi, dar și să-și monteze aparate cu ultrasunete, care pot alunga nesuferite le animale. Și la Sama Service au venit șoferi cu astfel de probleme. „Am avut un singur caz grav, cu schimbarea totală a cablajului - operațiunea a costat 1.000 de euro -, dar, în general, pagubele făcute de șobolani sunt de 200-300 de lei”, ne-a spus mecanicul Cristian Teodorescu.

Incendiu de la rozătoare

„Am avut un caz, în urmă cu două săptămâni, în care unui șofer i-a luat foc mașina, în mers. Avea cablurile foarte afectate de șobolani. I-a luat foc bordul. Avea un Golf 5 și a primit daună totală. Noroc că avea o asigurare bună. În ultima perioadă, sunt destul de multe astfel de probleme cu șobolanii”, ne-a spus Valentin Constantin, reprezentantul Timas Service.

Daunele rozătoarelor se plătesc extra la CASCO

„Majoritatea asigurărilor Casco nu prevăd și daune pentru defecțiunile create de rozătoare, decât în cazul în care asiguratul solicită în mod special acest lucru. Este o clauză specială, pe care o cer, în general, proprietarii de flote auto. Costurile asigurării depind foarte mult de relația de fidelitate pe care clientul o are cu brokerul sau cu firma de asigurări. Dar, în general, în Casco de bază nu este acoperit și acest risc al daunelor provocate de șobolani”, ne-a explicat Bogdan Andriescu, președintele UNSICAR - Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România.

„Maidanezii vânau șobolanii”

„Înmulțirea șobolanilor este o problemă foarte gravă și are legătură cu strângerea maidanezilor de pe străzi. Sunt total de acord cu faptul că pe străzi nu trebuie să existe animale, precum maidanezi, dar autoritățile nu au luat în calcul și acest dezechilibru al ecosistemului care s-a creat prin dispariția câinilor. Maidanezii vânau șobolanii, fie de foame, fie, pur și simplu, să se joace cu ei și țineau, ca să spun așa, rozătoarele sub control. Acum, în locurile unde altă dată stăteau câinii, își fac apariţia șobolanii, care nu mai sunt speriaţi de prezenţa căţeilor”, ne-a explicat doctorul veterinar Anca Tomescu, director în cadrul Vier Pfoten România. Specialista trage un semnal de alarmă și spune că în curând ne putem confrunta cu o mare invazie de șobolani, dacă autoritățile, dar și locuitorii nu vor lua măsuri.

La vară vor fi și mai mulți

„Marea problemă cu șobolanii este că sunt foarte inteligenţi, extrem de rezistenţi la orice mediu și se înmulţesc foarte repede. Pe de altă parte, sunt și foarte abili și pot înota, se pot căţăra peste tot, chiar și prin copaci. Ne confruntăm cu o problemă serioasă, iar autoritățile trebuie să ia măsuri. Dar și noi, simplii cetățeni, trebuie să păstrăm curățenia și să nu mai aruncăm gunoaiele pe unde apucăm. Șobolanii nu sunt atrași de medii curate. E posibil să ne întâlnim cu ei foarte des, când vine căldura. Mai ales în nopțile de vară, când vor ieși pe străzi”, ne-a mai spus sursa citată. „Într-adevăr, sunt probleme cu șobolanii, în special în aria piețelor și în zonele de subsol. Uneori urcă și până la etajul 8, pătrunzând și în apartamente. Din păcate, Bucureștiul este un oraș propice dezvoltării acestora, deoarece 90% sunt blocuri”, ne-a declarat administratorul unei firme de deratizare din București.

Rozătoarele, la metrou, la Unirii

România anului 2015. Stația de metrou, Piața Unirii. Dimineața, ora 10.30. Pe peron, nu foarte multă aglomerație. Și, oricum, una din acele dimineți în care, dacă nu ai apucat să-ți bei cafeaua, nu prea te prinzi de ce se întâmplă în jur. M-au trezit din visare doi șobolani care se zbenguiau pe șinele de metrou. M-a șocat: cum de nu se electrocutau? Mi-am și imaginat, imediat, umblând în voie pe peron sau pe scările rulante, așa cum auzisem de la alți călători. Și am simțit pe șira spinării fiorul silei. M-am scuturat, întorcând capul, să nu-i mai văd.

FOTO: M-au trezit din visare doi șobolani care se zbenguiau pe șinele de metrou

În secunda următoare, m-a încercat un sentiment de invidie: ei nu au nevoie de cartelă! Și nici nu trebuie să scoată din buzunare banii necesari reparațiilor ca urmare a defecțiunilor pe care le fac. Așa că m-am trezit că mă simt discriminată. Eu plătesc și cartela de călătorie și, prin dările către stat, contribui și la reparații. Ce o păzi conducerea Metrorex? De ce deratizarea nu e destul de eficientă?

Sosirea în stație a garniturii de tren mi-a abătut gândurile spre glumă. Nu am putut să nu mă întreb, zâmbindu-mi în barbă: Oare o să întâlnesc șobolani și la Romană, acolo unde urma să cobor? Ce-ar fi să-i vedem în postura de călători legali, posesori de mini-cartele, așteptând liniștiți pe peron să vină metroul? Aloo, Metrorex-ul, aude cineva?

Sesizări de la cetățeni

Valoarea prestațiilor de deratizare efectuate la obiective din municipiul București în anul 2014 a fost de 11.782.423 lei, precizează Primăria Capitalei. Pe întreg anul 2014 prestatorul serviciilor de deratizare a înregistrat 200 de sesizări de la cetățeni, referitoare la prezența șobolanilor, dintre care șapte, semnalau pagube materiale provocate unor autovehicule. În anul 2015, s-au înregistrat trei sesizări legate de prezența șobolanilor în autovehicule. „La toate cele 3 locații verificate s-a găsit hrana lăsată pentru animale și păsări, în perimetrul parcărilor”, informează Primăria Capitalei.